Romeo a Julie pod taktovkou Garfortha
02.11.2007
redakce
Divadlo
Tentokrát nám Národní divadlo chystá představit opravdovou senzaci a to 3 jedinečná představení Romea a Julie v podání slavného baletního sboru Les Ballets de Monte-Carlo. Ani ostatní divadla však nezůstala pozadu, uvádějí hry jako &Sťovík, pečené brambory či Naše městečko.
&Sťovík, pečené brambory
Zoltán Egressy Hru uvádí: Slovácké divadlo
Jedná se o novinku maďarského dramatika Zoltána Egressyho, odehrávající se v kabině fotbalových rozhodčí. Tváří v tvář se zde potkáme se
vzájemnou řevnivostí a
pohnutými minulostmi. Trojice svérázných mužů se však navzdory tomu musí naučit žít v realitě současného stavu věcí. Možná se zdá, že tématem tato hra přitahuje spíše diváky mužského pohlaví, ale není tomu tak. Poetický, ale i stroze věcný název naznačuje, že skrze fotbal se autor snažil s lehkou melancholií a přitom i s dávkou sarkasmu a humoru popsat divákům svět, ve kterém každý
"kope do toho svého míče" jak umí.
Naše městečko
Thornton Wilder
Hru uvádí: Divadlo ABC
Nejhranější americká hra v historii USA z pera známého spisovatele Thorntona Wildera nevyniká dramatickými zvraty ani exotickým prostředím. Spatříme poetický pohled na zdánlivě "obyčejnou" každodenní existenci dvou rodin a jejich dětí, ty se do sebe zamilují a chystají svatbu, sousedů a dalších obyvatelů městečka. Nejen že
Thornton Wilder za toto drama získal Pulitzerovu cenu, ale stala se i inspirací pro další umělecká díla. První filmovou podobu jsme mohli zhlédnout již v roce 1940. Následovala televizní muzikálová verze, televizní adaptace a v roce 1969 se dostala až na Broadway. Televizní verze z roku 1977
získala 8 nominací na cenu Emmy a v roce 1989 získala televizní adaptace režírovaná Gregory Mosherem
cenu Tony za nejlepší inscenaci moderní klasické hry. Poslední televizní film vznikl na základě této inscenace v roce 2003.
Romeo a Julie
Wiliam Shakespeare
Hru uvádí: Národní divadlo
Tato inscenace formálně vychází z epizodického charakteru Prokofjevovy partitury a strukturuje děj způsobem podobným filmovému vyprávění. Vysouvá do popředí duality a dvojznačnosti dospívání. Mladí milenci zmítající se mezi protikladnými podněty,
mezi něhou a násilím, strachem a pýchou, jsou lapeni v tragickém smrtelném zápase, dokládajícím jejich mládí, extrémní emoce i vnitřní konflikty charakteristické pro toto životní období. Životní období, kdy se osud víc než jindy vymyká vědomé kontrole a kdy vnitřní neklid podnícený vášněmi a ideály může mít někdy nepřiměřené a dokonce smrtelné následky. Ernest Pignon-Ernest vytvořil scénu, pro kterou je
typická průhlednost a lehkost: hra jednoduchých forem, která odhaluje základní spletitost významu.