Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . Tiráž ...  Dnes je  neděle 19.1.2025, svátek má Doubravka 

Hledej

Spolupracujeme

www.alpress.cz

www.argo.cz

www.bioscop.cz

www.bontonfilm.cz

www.botanicka.cz

www.divadlodisk.cz

www.divadlonavinohradech.com

www.divadloviola.cz

www.dokoran.cz

www.epocha.cz

www.hostbrno.cz

www.jota.cz

www.knihykazda.cz

www.literarnistrom.cz

www.mestskadivadlaprazska.cz

www.ngprague.cz

www.supraphononline.cz

www.svandovodivadlo.cz


Jak vidí problematiku autismu dětská psycholožka?

31.10.2007   Lucie Hajduková   Společnost   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

Jak vidí problematiku autismu dětská psycholožka?

S pojmem autismus se v dnešním světě setkáváme v docela velké míře. Víte však o co se vůbec jedná, či jak se k lidem s autismem chovat? Na otázky ohledně autismu mi odpověděla dětská psycholožka Kateřina Thorová. Její aktivní angažovanost v problematice autismu je také patrná z práce v Asociaci pomáhající lidem s autismem (APLA).



S pojmem autismus jsme se zřejmě setkali už všichni, málokdo jej však dokáže vysvětlit. Co vůbec autismus znamená?

Autismus je vývojová porucha, která různým způsobem a v rozdílné míře narušuje běžný mentální vývoj a tudíž i chování dítěte. Odlišný vývoj rodiče obvykle zaznamenají před třetím rokem života. Děti s autismem mají velmi často opožděný vývoj řeči, hrají si málo nebo výrazně odlišným způsobem. Velmi málo nebo naopak přecitlivěle reagují na podněty z okolí. Schopnost přizpůsobit se každodenním požadavkům běžného programu bývá silně snížená. Výrazné problémy mají ve schopnosti spolupráce, nereagují na běžné výchovné postupy, mají velké obtíže zařadit se mezi vrstevníky. Obtíže se s věkem mění, v určité formě přetrvávají do dospělosti. 

Zmínila jste se o velkých obtížích. S jakými problémy se lidé s autismem musejí každodenně potýkat?
Lidé s autismem mají problémy zejména v komunikaci a sociální interakci. Více než polovina lidí s autismem má zároveň i mentální retardaci, která v kombinaci s autismem zcela zásadně ovlivňuje jejich vyhlídky na samostatný život. Mnohé děti s autismem bývají považovány kvůli svému handicapu za nevychované, u dospělých je zase podceňován jejich intelekt. 

Mají tedy v dnešní době tito lidé vůbec šanci na to, aby svůj život prožili šťastně?
Autismus je handicap, který fungování ve společnosti ztěžuje. Nicméně mnoho lidí s autismem žije sice jiný, zato ale šťastný život. Dobrou startovní čarou je včasná a správná diagnóza, která lidem může dopomoci zajistit si informovanost a cílenou pomoc. 

Dokáží se tedy v jisté míře přizpůsobit okolnímu světu, či se jen uzavírají do svého světa?
Zdaleka ne všichni lidé s autismem jsou uzavření. Mnozí o kontakt a přátelství ostatních lidí naopak stojí. Překážkou jim bývá jejich jinakost. Děti s autismem bývají ve škole šikanovány. U mnohých lidí s autismem je uzavřenost reakcí na nejistotu a úzkost ze sociálního kontaktu daleko více než touha fungovat ve vlastním světě. 

Napadá mě otázka, co se musí stát, aby se člověk s autismem narodil? A dá se míra postižení regulovat, pokud ano, jak?
Autismus je vrozená porucha, která má s největší pravděpodobností genetickou příčinu. Nelze ji způsobit výchovou či nějakým určitým vlivem. Autismus je sice porucha celoživotní, nicméně úroveň fungování v dospělém věku záleží nejen na vrozených faktorech (schopnosti, tíže symptomatiky), ale i na kvalitě vzdělávacího a terapeutického programu a na lidech, kteří o dítě pečují. 

Nikdy se nedá tvrdit nikdy, proto bychom měli vědět, jak se k takovému člověku chovat, aby nevznikla trapná situace pro oba…
Informovaně. Je dobré se o autismu dozvědět nějaké informace, abychom věděli, jaká je příčina odlišného chování. Rodiny s dětmi s autismem si zaslouží pomoc a úctu a ne odsuzování, že mají nevychované děti. Také školky a školy by měly ochotněji přijímat děti, které mají autismus. Tvrzení, že diagnóza autismus je kontraproduktivní k přijetí dítěte např. do školy či do pobytového zařízení svědčí o obecné neinformovanosti týkající se této diagnózy a ztěžuje lidem s autismem i jejich rodinám život. Také mýtus o odmítání kontaktu a neschopnosti vyjadřovat emoce by mohl již konečně vzít za své. Je zapotřebí si uvědomit, že v přístupu je na prvním místě konkrétní dítě či dospělý člověk a jeho rodina, teprve potom autismus.

Jak se v dnešní době dívá medicína na autismus? Je stále předmětem zkoumání, či je tento případ již dávno uzavřen?
Autismus je v ohnisku zkoumání. Stále se zlepšuje diagnostika, neutuchá snaha diagnostikovat autismus před prvním rokem života. Příčiny autismu zkoumají zejména neurologové, biochemici a genetici. Psychiatrie považuje autismus za jeden z klíčových problémů, kterému je zapotřebí věnovat pozornost. Neuropsychologie se pokouší lépe definovat v čem konkrétně autismus spočívá, jaké mozkové psychické funkce a procesy jsou narušeny. Nejvíce snad tápeme v léčení autismu, nicméně velké úsilí je ve vědeckém světě věnováno ověřování účinnosti mnoha desítek terapií a vzdělávacích strategií, které se pojí se snahou pomoci lidem s autismem.




Zdroj fotografie: www.autismus-online.ch


Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

ISSN 1802-2863 . Tiráž

Copyright © 2001 - 2025 www.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.0279 s