Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . Tiráž ...  Dnes je  čtvrtek 10.10.2024, svátek má Marina 

Hledej

Spolupracujeme

www.alpress.cz

www.argo.cz

www.bioscop.cz

www.bontonfilm.cz

www.botanicka.cz

www.divadlodisk.cz

www.divadlonavinohradech.com

www.divadloviola.cz

www.dokoran.cz

www.epocha.cz

www.hostbrno.cz

www.jota.cz

www.knihykazda.cz

www.literarnistrom.cz

www.mestskadivadlaprazska.cz

www.ngprague.cz

www.supraphononline.cz

www.svandovodivadlo.cz


Tvůrčí psaní 3 - čtivost

16.01.2008   Renata Šindelářová   Miniškola   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

Tvůrčí psaní 3 - čtivostNejen příběh jako takový, nejen celkový styl vašeho dílka, ale vyváženost popisů a přímé řeči často rozhoduje o čtivosti příběhu. Nachází-li se v knize příliš popisů a úvah, často i v případech, kdy nejsou nutné, děj se stává nezáživným. Čtenář knihu odloží dřív, nežli se dostane k jejímu jádru. Naopak příliš přímé řeči potlačuje čtenářovu obrazotvornost. Neumí si představit jednotlivé postavy ani situaci. Používáte-li často přímou řeč, musí se jednat pouze o řeč obsahově silnou.

Příklad kostrbatého a nezáživného textu:
Nevěděl jsem, co i o tom mám myslet. V tom, co řekl, bylo něco pravdivého. Ale nechtěl jsem se vzdát, něco pravdy bylo i na mém tvrzení. Možná že má pravdu on. Ale možná že ji mám já. Kdo to má také poznat? Pokaždé má pravdu někdo jiný. Nic není předem dáno, nic neříká, že jeden z nás je lepší či chytřejší. Střídáme se. Jednou zvítězí on, podruhé zase já. Pravda stojí střídavě na obou stranách. Jednou na jeho, podruhé na mé. A s vítězstvím je to stejné.

Autor textu udělal chybu v tom, že se zbytečně opakoval. V této úvaze několikrát zdůraznil stejnou okolnost a ještě neustále opakoval slovo „pravda“. Nalezne-li takových pasáží čtenář v knize víc, příště si od takového autora knihu nepřečte. Chceme-li daný fakt zdůraznit, musíme jej popsat z jiného úhlu, hledat pro popisovanou situaci nové formulace, improvizovat pomocí metafor a vyhýbat se, pokud je to jen trochu možné, opakování slov:
V tom, co řekl, jsem vnímal něco pravdivého. Uhodilo mě to přes mé přesvědčení, mou neochvějnost, s jakou jsem předkládal svou vlastní verzi. Zapochyboval jsem. Co když nemám pravdu? Co když není předem dáno, že zas a znovu zvítězím já? Není nakonec spravedlivější, abychom se v úsudku střídavě mýlili?

Příklad nesprávně realizovaného dialogu:
„Ahoj, jak se máš?“
„Dobře. A ty?“
„Hmm. Na tu bídu to jde.“
„U mě je to podobné.“
„Dneska je navíc takové divné počasí.“
„Viď? Ani jsem nevěděl, jestli stojí za to, abych chodil ven.“


Co jsme se z hovoru dozvěděli? Nic. Nejsme schopni identifikovat osoby ani místo setkání. Když se nás někdo zeptá, o čem jsme četli, nebudeme schopni odpovědět. I když dialogu bude předcházet úvodní text, za chvíli budeme mít zmatek v tom, co kdo vlastně říká. Proto by dialog měl kromě přímé řeči obsahovat i částečný popis situace, pocitů či osob, abychom s nimi vnímali, prožívali všechno, co prožívají i ony:
„Ahoj, jak se máš?“ oslovil jsem ho, když jsem míjel jeho zadumanou postavu.
Muž překvapeně zamžikal. „Dobře," odvětil. "A ty?“ 
Neurčitost odpovědi poukazovala na nejistotu. Zřejmě mne nepoznal. S nevysvětlitelnou škodolibostí jsem se rozhodl, že ho trochu potrápím.
„Na tu bídu to jde,“ řekl jsem.
„U mě je to podobné,“ kontroval okamžitě. Hmm! Slušná přihrávka!
„Dneska je navíc takové divné počasí,“ poznamenal jsem a v duchu si slíbil, že je to můj poslední pokus o smeč. Mimochodem pokus podložený realitou - mezi domy visely jak mokré záclony mlžné cáry.
Můj soupeř však i toto nebezpečí s přehledem odvrátil. „Že? Ani jsem nevěděl, jestli stojí za to, abych vůbec chodil ven.“
Přišla chvíle odhalení. Jenomže - nechtělo se mi. Přemítal jsem, jak dlouho vlastně člověk může udržet při životě takovýhle rozhovor o ničem. Rozhodl jsem se pokračovat.


Obsahově silná řeč
Přirozeně že vyváženost popisu a přímé řeči nutno zvážit s ohledem na obsah. Např.veškerou situaci, osoby i děj musíte vmáčknout do přímé řeči, jestliže píšete rozhlasové hry, nebo pokud je váš román monologem. Také u divadelních her drží přímá řeč celý příběh pohromadě, proto musí mít vnitřní myšlenku, jež z příběhu prosakuje a drží diváky v neustálém napětí. U monologu se klade důraz na charakteristiku postav. Chuligán vypravuje vulgárně, vědec mluví spisovně a odborně, ďábel se chová zákeřně. Je to jediný způsob, jak danou osobu přiblížit.

Pokud je pro vás důležité, aby si vaše texty přečetlo co nejvíce lidí, ohled ve své tvorbě byste měli brát i na dobu, v níž dílo tvoříte, nebo-li s ohledem na poptávku. Dřívější důkladné a přesné popisy dnes vystřídala především akčnost. Zvláště u prvotiny pak pokládám za velmi důležitý také obal, název knihy a pokud možno zvláštní jméno autora. (Všechny tyto faktory zvyšují prodej i jindy, ovšem jestliže čtenáře jednou jako autor zklamete, nepomůže vám kromě změny jména už nic.)

Cvičení: Zapište několika větami nejzajímavější hovor dnešního dne (zaslechli jste ho, prožili jste ho, představovali jste si ho?).

Pokračování: klikni


Zdroj foto: variant-rak.cz

 

Pokud máte chuť si místo těchto malých jednohubek vyzkoušet celý a hlavně aktuální kurz tvůrčího psaní ONLINE, máte možnost. Získáte zkušenosti a důležitou zpětnou vazbu: https://literarnistrom.cz



Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

Reakce k článku


Od: Renata Šindelářová - 16.1.2008 - 18:47

Takže začnu svým příkladem dnešního rozhovoru
Situace: obě sedíme na gauči. Mazlíme se a šuškáme si. Přesně řečeno já šeptám, ona souhlasně přitakává. Nechává mluvit mě. Celý den jsme se neviděly, takže toho mám na srdci hodně.
Z vedlejšího pokoje se ozve manželův hlas: "Co tam zase mučíš tu krysu? Slyším ji až sem!"
"Není to žádná krysa! A nemučím ji, dělá jí to dobře!" vysvětluju.
Můj hlasitý projev se ale morčeti nelíbí. Nespokojeně s sebou trhne. Už se nechce nechat hladit.
Tím jsou oba mé rozhovory u konce.


Od: Jaromír Komorous - 17.1.2008 - 23:57

Co takhle:
Rozpačitě vstoupím. Obhlédnu pokoj a psa cpu rychle za dveře. Paní domu je nezvykle tichá a klubíčko na klíně moc řečí nenadělá od přírody. Přecházím vedle: "Co jí je?" ptám se domácího. Utírá si ruce od mouky do zástěry. Jednu mi podá, druhou mávne: "Ani se neptej. To zvíře už nechce poslouchat. Ale za to já nemůžu. Nebo ano?" Zakroutil jsem odmítavě hlavou. Mám dojem,že morče vedle to nechápe. Zmizelo někde pod skříní. Přetržená reference o dni visí nedokončená ve vzduchu. Vyklízím pole: "Tak to vidíš," drbu psa na čele. Neříká taky nic.


Od: Milan Prokš - 18.1.2008 - 16:48

Od té doby, co se k nám nastěhovalo to vykulené morče, připadám si jako drezína na odstavné koleji. "Co tam zase mučíš tu krysu?" Renata nesnáší, když nazývám jejího chundelatého miláčka krysou. "Slyším ji až sem!" Samozřejmě, že v tom je závist. Uražená mužská ješitnost dosavadního pána domu. "Není to žádná krysa!" Neříkal jsem to? "A nemučím ji, dělá jí to dobře!" Tak to musím vidět na vlastní oči. Třeba by se mi takové mazlení taky líbilo. Morče se ale rozhodlo, že v takové hlučné domácnosti se prostě žít nedá. Šup na koberec a hajdy do pelíšku. "Dobře?", ptám se naoko překvapeně. Uvelebím se na místo uvolněné po nespokojeném hlodavci a nastavuji bradu. "Fuj, teď je tu vážně krysa!" vypískne teatrálně Renata, zvedne štítivě obě ruce za hlavu, ale nakonec mě silně obejme. Jak to jenom ty kočky dělají, když se rozpředou...


Od: Milan Prokš - 18.1.2008 - 17:07

Protialkoholická ordinace, někdy uprostřed sedmdesátých let minulého století.
"Tak pane Novák, dáme si takový test."
Scholulená postava na rozvrzané židli si poposedne.
"Budu vám říkat slova a vy hned odpovíte, co vás první napadne. Bez rozmýšlení."
"Ale pane doktore..."
"To je jenom takový test, pane Novák. Ale nerozmýšlejte se, opravdu, co vás první napadne."
Nové zavrtění na židli.
"Třeba - já řeknu silnice, a vy hned - auto. Rozuměl?"
"Jo."
"Tak dobře."
Psychiatra poznáte na první pohled."Řeka," vyštěkl nečekaně.
"Most," vymáčkl po chvilce ze staženého hrdla fanda alkoholového opojení.
"Koleje!"
"Lokomotiva."
"Rychleji!"
"Pomaleji!"
"Pane Novák, to nebyla otázka. Odpovídejte rychleji, bez rozmyslu."
Nové zavrtění.
"Letadlo!"
"Padák."
"Kůň!"
"Kobliha."
"Pivo!"
"Kde?!!!"


Od: Radka Zadinová - 19.1.2008 - 21:05

Přichází. Muž mých snů. Zpanikařeně hledám záchranu ve zdánlivé lhostejnosti.
"Vy jste mi dal!" vyhrknu zbrkle. Udiveně nadzdvihne obočí. V jeho očích čtu němou otázku.
"Jak jste zařval na děti," a pozor, teď to přichází, "to vaše: Res lukou by měl být nahoře!"
Vykulí oči. A mlčí. Nechápe.
Samozřejmě, chtěla jsem říct: Les rukou měl být nahoře... Rychlostí blesku rudnu. Snažím se napravit si reputaci. Vysvětlit mu, co jsem vlastně chtěla říct (ve snaze mu zaimponovat:-). Koktavě chci větu zopakovat - tentokrát už správně. A jako ozvěna se chodbou nese:
"Res lukou měl být nahoře..."
Mít tu moc, propadnu se pod zem...


Od: Radka Zadinová - 19.1.2008 - 21:09

Přichází. Malé, černé, hebké. Provinile si připomenu radu pana doktora: Neměla byste se s ním pusinkovat... A samozřejmě ho opusinkuju.
"Mám tě tak ráda... Máš mě taky rád?"
Tiché mručení mohu považovat za souhlas nebo třeba za lhostejnost, možná mi rozumí a pokud ne, vlastně na tom nesejde.
Blaženě se ke mě tulí. Černé, hebké nic.
A moje všechno.


Od: Radka Zadinová - 19.1.2008 - 21:13

Přichází. Jedno, druhé, třetí. Už ve dveřích se hádají.
"Já jsem tu byl první," vykřikuje prostřední syn.
"Ale ty sis hrál včera," natahuje moldánky nejmladší.
"Jenže máma to slíbila mně," argumentuje stroze dcera (nejstarší).
Pro sebe se usmívám. Jak se všichni pletou.
"Jenže máte smůlu," oznámím jim trošku provinile. "Protože počítač teď potřebuju já. Musím napsat nějaké články, aby mě nevyhodili z redakce..."
Obličeje všech tří se protáhnou. Tak zase nic.


ISSN 1802-2863 . Tiráž

Copyright © 2001 - 2024 www.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.0437 s