Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . Tiráž ...  Dnes je  čtvrtek 10.10.2024, svátek má Marina 

Hledej

Spolupracujeme

www.alpress.cz

www.argo.cz

www.bioscop.cz

www.bontonfilm.cz

www.botanicka.cz

www.divadlodisk.cz

www.divadlonavinohradech.com

www.divadloviola.cz

www.dokoran.cz

www.epocha.cz

www.hostbrno.cz

www.jota.cz

www.knihykazda.cz

www.literarnistrom.cz

www.mestskadivadlaprazska.cz

www.ngprague.cz

www.supraphononline.cz

www.svandovodivadlo.cz


Tvůrčí psaní 5 - zastavte čas

30.01.2008   Renata Šindelářová   Miniškola   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

Tvůrčí psaní 5 - zastavte časZ každého řádku musí sálat především přirozenost. Máte-li potřebu psát, pište, ale nenuťte se do toho. Mám zkušenost s tím, že když jsem si stanovila, že dnes napíšu pět stran, i když jsem je nakonec sesmolila, po opětovném přečtení jsem zjistila, že mi ten čas nestál za to. Text působil krkolomně, škrobeně. Spíš jako žákovská slohová práce, ne zábavný román.


Příklad popisného způsobu psaní
Žena se vracela domů. Odemkla, odložila klíče a svlékla kabát. Zatímco si zouvala boty, zaslechla nějaké zvuky. Říkala si, co to asi je a plná napětí vešla do pokoje. Tam našla sestřenici s bratrancem.

Přestože obecně platí, že má-li být děj napínavý, musí se použít krátké věty a děj se má popisovat stručně, ne rozvláčně, stejně tak záleží na tom, aby v ději nechyběly emoce.

Příklad prožitého, citového způsobu psaní
Žena se vracela domů. Už když odložila klíče, zaslechla podezřelé zvuky. Co to je? Nikdo neměl být doma! Zvuky vycházely z pokoje. Zaváhala. Vejít, nebo ne? Ale co blázním, řekla si pak a s náležitou odvahou otevřela dveře. Ještě v poslední chvíli jí kmitla hlavou myšlenka, že by to mohl být zloděj. Ale pravda se ukázala mnohem jednodušší. Na gauči se tu rozvaloval bratranec se sestřenicí.

Když píšete, snáz se vám budou popisovat situace, jež si dokážete představit, připodobněte si je k něčemu vám blízkému. Když popisujete hádku vzteklého a naopak flegmatického muže, zkuste si v daných postavách představit konkrétní osobu. Vybavte si pocity, jaké máte, když se nad něčím rozčilujete, vybavte si svou bezmoc nad situací, v níž se snažíte něco vysvětlit člověku, který vás ignoruje. A potom si naopak představte absolutní lhostejnost, přivoďte sami sobě pocit otupělosti nad něčím, co vás nezajímá. Např. nesledujete seriál Ztraceni - a cholerik se vás snaží přesvědčit, že Kate je lepší než Juliet. Budete cholerika brát vážně?

Jakmile se umíte vžít do pocitů postav, máte velký kus práce za sebou. Nyní si už jen musíte dát pozor na to, aby všichni vaši hrdinové neměli univerzální povahu, tj. vaši povahu. Vaše postavy jsou osobnosti, se svými přednostmi i slabůstkami, prožívají podobné zážitky, ale nejste to vy. Abyste se nenechali příliš unést, k tomu vám pomohou jen dvě věci:

a) Pozorovací talent
Možná o něm nevíte, ale já věřím, že ho máte v sobě. Jinak byste neměli potřebu psát. Píšete proto, že vás něco zaujalo, zapůsobilo na vás zvenku, máte potřebu to sdělit. Nebo možná jen sníte, což je ještě lepší, snít se dá o čemkoliv a vás neomezuje realita. Svůj pozorovací talent cvičte tím, že v daném okamžiku „zastavíte čas“: utište své myšlenky, zapomeňte na svoje tělo a sledujte. Krajinu, situace, lidi. Třeba až budete sedět na pracovním večírku a nuda vám rozzívá ústa. Využijte čas tím, že se rozhlédnete kolem sebe a „rozeberete“ si své vjemy ve svém nitru. Zahrajte si na psychologa i na detektiva, všímejte si detailů a povah, zauvažujte nad příčinami toho, proč se vy nudíte a ostatní se baví. Zasněte se a představte si ten mumraj, kdyby ředitelovi spadly kalhoty nebo kdyby si kolegyně vylila na ten zářivě bílý kostým červené víno.

b) Neužívat 1. osobu čísla jednotného, tedy „já“, ale 3. osobu, tedy „on, ona“. Toto pravidlo je vhodné především pro úplné začátečníky. Zkušený autor se již nenechá svým vlastním „já“ unést.

Otázka k diskusi: Jakým způsobem se vám lépe píše? V první či ve třetí osobě? Proč myslíte, že to cítíte právě takhle? A dále: v jaké osobě se vám lépe čte?

Zdroj foto: artbohemia.cz
Pokračování: (klikni)

 

Pokud máte chuť si místo těchto malých jednohubek vyzkoušet celý a hlavně aktuální kurz tvůrčího psaní ONLINE, máte možnost. Získáte zkušenosti a důležitou zpětnou vazbu: https://literarnistrom.cz



Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

Reakce k článku


Od: Milan Prokš - 31.1.2008 - 10:28

Zajímavá otázka – ještě jsem nikdy nepřemýšlel o tom, jestli se mi lépe píše v první nebo ve třetí osobě. Ale je fakt, že více jsem toho napsal v té první... Důvod?

1. Vešel jsem do dveří. Ticho v místnosti mi trhalo bubínky. Jenom se neprozradit...
2. Karel vešel do dveří. Zoufale se plížil podél stěny, aby zůstal co nejdéle neprozrazen...

Ten první příklad mi přijde daleko dynamičtější, jako čtenář jsem zainteresovanější, představuji si, jak vcházím do těch dveří a tiše našlapuji.
Ve druhém příkladu sleduji děj sice možná s napětím, ale jaksi více nezúčastněně – někdo vchází do dveří, snaží se neprozradit, ale mě osobně to nijak neohrožuje.

Kdybych to zhodnotil po svém, to znamená poněkud expresivně, v prvém příkladu, pokud se na dalším řádku objeví třeba „Stůj!!!“, jsem schopný si „krůpnout do silonu“. Ve druhém případě mé spodní prádlo zůstane nejspíše suché.

A ještě poznámka – lidi, nebojte se! Vím, že tuhle školu čtete, tak se taky zapojte do diskuze. Chtěl bych znát co nejvíce různých názorů, tak pojďte do toho!


Od: Milan Prokš - 31.1.2008 - 10:40

A ještě jeden příklad:
Čtenáři únorového Playboye mi jistě prominou, že nejsem v tématu původní:

1. Pán pobíhá po nástupišti ostravského nádraží a sleduje informační cedule. Vlak nabírá zpoždění. Zastaví ho mladý Polák. "Pán šuká meškanie?" "Ne, pán mešká šukanie."

2. Ten vlak snad nikdy nedorazí. A na ceduli naskakuje dalších dvacet minut zpoždění. Do cesty se mi staví mladík, zřejmě Polák: "Pán šuká meškanie?" Na tebe tak mám náladu, pomyslím si. Ale stejně už je na všechno pozdě, ten přípoj v Brně mi na tuty ujede. "Ale ne, pán mešká šukanie."

Vidíte, tady to platí přesně opačně. Anekdota je specifický tvar, když vyprávíte v první osobě, nikdo vám moc nevěří. Takže - všechno chce asi své...


Od: Marian Slavon - 1.2.2008 - 10:38

vynikajúce rady - možno robím pokroky ...
a malá otázka in medias res : citujem vetu úvodnú:
"Z každého řádku musí sálat především přirozenost."
Myslí sa tým teda prirodzenost momentálneho autorovho prejavu, alebo poškrtaný výsledok čistopisu, alebo
kodnotenie čitateľa "toto je fakt napísané prirodzene pútavo"... čo je všetko za tým ??


Od: Renata Šindelářová - 2.2.2008 - 13:50

Mariane, měla jsem na mysli pohled čtenáře, kterého krkolomnosti či přílišná jednoduchost spíš odradí než přitáhnou.
(Na druhou stranu samozřejmě i na krkolomnostech se dá úmslně postavit celá kariéra. Na jednoduchosti asi hůř, ale třeba kdyby autor psal pro malé děti...) :-))


Od: Renata Šindelářová - 2.2.2008 - 13:55

Ad 1. a 3. osoba
I já raději píšu i čtu v ich-formě. Dokonce i ten Milanův vtip se mi v ní líbí. Ale docela by mě zajímalo, jak jsou na tom ostatní... škoda, že ta Milanova výzva nepřitáhla víc odvážlivců... :-)
Zoufat zatím nebudeme, třeba se ještě k diskusi někdo přidá...?


Od: Stanislav Rudolf - 5.2.2008 - 15:18



Tak se, Renato, hlásím já!

A chtěl bych se svěřit s několika zkušenostmi z vlastní tvorby. Ich-formou jsem totiž začínal. Když jsem se rozhodoval, v jaké osobě budu vyprávět příběh tlusté holky, jasně, že mi vyplynulo, že by to mělo být v 1. osobě jednotného čísla. Měl jsem však pochybnosti, zda si mohu tento dívčí monolog, jako muž, odvyprávět. Pak jsem si ale vzpomněl na svou povinnou školní četbu gymplu, přesněji na román francouzského klasika Gustava Flauberta Paní Bovaryová, který je také napsán ich-formou a uklidnil jsem se.

Začal jsem tedy Metráčka smolit a neustále se při psaní přesvědčoval, že chci-li proniknout co nejhlouběji do nitra, duše, osobnosti jedné hrdinky, je ich-forma tou nejvhodnější a nejpřesvědčivější cestou. Je to pak, jako byste četli něčí deník .

Později jsem ještě několikrát tuto formu použil.

Takže po této zkušenosti si myslím, že chceme-li ale proniknout důkladně do jednání a citů více postav, do společenského a kulturního dění, je klasická 3.osoba č.j. tou nepříhodnější!

Nu a jakou formu, přátelé a kolegové, tedy použijeme ve svém příštím díle?

Jasně, že to bude…, no, uvidíme, ne?








Od: Radka Zadinová - 7.2.2008 - 11:52

Také jsem nikdy nepřemýšlela nad tím, co se mi líp čte - jestli první osoba nebo ta třetí. Asi obojí. Co mi ale nesedí je vyprávění děje v přítomném čase, hrůza! Znám autorku, jejíž osm knih bylo přeloženo do češtiny v ich formě a ta devátá najednou ve třetí osobě přítomného času - a katastrofa. Přestala jsem ji číst. Už to prostě nebylo ono. No ale já osobě píšu raději ve třetí osobě - mohu se tak od svých postav odprostit, jak říká Renata - jde o jejich pocity, ne o moje, kdežto kdybych psala v první osobě, asi by mi tam často něco z mého já sklouzlo... I když jsem i to zkoušela a jednu svou novelu jsem napsala v první osobě ovšem vypráví to muž:-)


Od: Radka Zadinová - 7.2.2008 - 11:56

Ještě něco... Souhlasím s panem Rudolfem. Když se píše ve 3 os. autor může snadněji odhalit charaktery ostatních postav, ve vyprávění 1 osoby jde jen o postřehy, která tato osoba zprostředkovává čtenáři, ne o sktuečné pocity těch ostatních postav, které se tam pouze mihnou viděny jejíma očima. Čtenář tedy nikdy nemůže úplně pochopit jednání těchto postav, protože nenahlédl pod pokličku - kdežto u vyprávění 3 osobou tam nahlédnout může, pokud autor dovolí:-)


Od: Jaromír Komorous - 7.2.2008 - 12:51

K odpovědi na otázku použití 1. nebo 3.osoby nás dovede zamýšlený obsah, co? Pochybnosti neutečou, říká pan Rudolf a tak nemám důvod k panikaření nad sebou samým. Děje se to i v lepších rodinách.
to Milan: Třeba taký vtip mám raději v 3.os. V 1. už očekávám prožitek a tak mi to zákonitě tíhne k nějaké vyprávěcí story. K pokračování. U vtipu očekávám rychlou pilu. Pointa a šmytec. A uvědomuji si, že bezděčně totéž používám, když páchám cosi mimo publisticiku. Do textu, psaným v nějaké osobě, s radostí vetknu odstavec psaný v té druhé. Vím, že nerespektuji obecné poučky, ale co s tím?


ISSN 1802-2863 . Tiráž

Copyright © 2001 - 2024 www.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.1082 s