Výstava
DVA POHLEDY představuje fotografickou tvorbu
Jiřího a
Jiřiny Hankeových. Jak název napovídá, jde o dva různé přístupy, jak fotografií sdělit něco více o tom, co se vyskytuje okolo nás i v nás.
Jiří Hanke vystavuje fotografický soubor
Ozvěny - Hledání Ameriky. V této sérii jsou formou diptychů kladeny vedle sebe snímky z Ameriky a fotografie téměř identických míst ve střední Evropě. Autor, tak jako obvykle, zachycuje především okolí Kladna. V druhém souboru -
Otisky generace - se na jednotlivých snímcích setkává rodič se svým potomkem, aby pozorného diváka udivili množstvím informací, které mu o sobě bezděčně poskytují.
Jiřina Hankeová vystavuje své stěžejní dílo, kterým je série fotografií
Trapný pokus o autoterapii – autoportréty z období deprese.Vznikala v letech 2005 až 2006, kdy mačkala spoušť fotoaparátu ve stavu, který je blízko ke stisknutí spouště revolveru u vlastní hlavy. Další soubor fotografií s názvem
Proč má podobný náboj nesmířeného smutku, přetavuje však osobní pocity v celospolečenské. Část fotografií tohoto souboru byla pořízena v Terezíně, který je místem kde dosud lpí lidské utrpení. Terezínské fotografie doplňuje symbolickými snímky rozpadu rodiny a vše zahalující ztrátou paměti a nevšímavostí. Tyto dva dominantní soubory doplňuje drobný cyklus fotografických kompozic snímaných na místě demolice starého domu, kde vyrůstá nový. Tento soubor má název
čp. 937.
O autorech:
JIŘÍ HANKE
Narozen 15. 4. 1944 v Kladně, středoškolské vzdělání, ve fotografii autodidakt.
Člen
Aktivu volné fotografie při Pražském domě fotografie a Asociace profesionálních fotografů ČR. Své první fotografie publikoval během základní vojenské služby (1963-1965) v Československém vojáku. V letech 1967–1971 byl členem
beatové skupiny Barclay a v letech 1971– 976 vystupoval s vlastní folkovou písňovou tvorbou. V roce 1972 získává 2. cenu v soutěži „O ptáka Noha“ folkového sdružení &Safrán. V té době pracoval s technikou fotokoláže.
Od roku 1974 začíná systematická fotografická tvorba, v níž se věnuje dokumentární fotografii, svá témata sleduje dlouhodobě a vyjadřuje se převážně v rozsáhlých fotografických celcích. Knižně vyšlo:
Pohledy z okna mého bytu (1994), Lidé z Podprůhonu (1995), Malá galerie spořitelny v Kladně
1977–1997 (1997), Otisky generace (1999), Jiné pohledy / s poezií Jiřiny Hankeové (2003) a Stop time (2003). V letech 1995, 1999, 2003 a 2004 obdržely jeho publikace titul
Fotografická publikace roku. V roce 1977 zakládá a dosud dramaturgicky řídí Malou galerii spořitelny v Kladně, organizuje workshopy: Kladno (1993), Hutníci (1994), Horníci (1995), připravuje kolektivní tématické výstavy Autoportrét (1986, 1988, 1990, 1997, 2004, 2006).
Své fotografie vystavoval dosud na více než 60 samostatných výstavách u nás i v zahraničí (USA, Dánsko, Skotsko, Francie, Německo, Polsko, Rakousko), účastnil se mnoha kolektivních výstav. V soutěži Czech Press Photo získal 3. cenu v roce 2000 a čestné uznání v roce 2004. Svojí tvorbou je zastoupen ve sbírkách Uměleckoprůmyslového muzea v Praze, Moravské galerie v Brně, Muzea umění v Olomouci, Pražského domu fotografie, Národního muzea fotografie v Jindřichově Hradci, Galerie výtvarného umění v Benešově, Victoria & Albert Musea v Londýně, Maison Européene de la Photography v Paříži, Muzea Ludwig v Kolíně nad Rýnem, The Witkin Gallery v New Yorku, Gernsheim Collection The University of Texas v Austinu a dalších.
JIŘINA HANKEOVÁ
Narozena 12. 10. 1948 v Kladně, středoškolské vzdělání.
Do fotografických galerií poprvé vstoupila až v roce 2004. Od roku 1975 jste se však mohli setkat s výstavami jejich obrazů a kreseb nebo později s některou z jejích sbírek poezie s tituly:
Co s tím, Chlorofyloví lidé, Acrylová poezie, Jiné pohledy. Na rozdíl od jmenovaných sbírek, z nichž některé doprovodila vlastními kresbami, poslední knihu, soubor povídek Zahodit město za záda, ilustrovala svými fotografiemi.
Její první fotografická výstava nesla přiléhavý název Začalo to docela nevinně (2004). Následovaly další tématické výstavy fotografií:
Pyramidální krajiny, Krajiny
cestou (2005),
Trapný pokus o autoterapii,
PETky (2006),
Proč,
Trávy,
Periferie (2007).
Autorka vystavovala svoje fotografie u nás i v zahraničí:
Pražský dům fotografie, Středoevropský dům fotografie v Bratislavě, Galerie G4 Cheb, Galerie auf der Pawlatsche Universitatscampus Vídeň, Malá galerie České spořitelny v Kladně, Klub Koníček Ivana a Dagmar Havlových v paláci Lucerna, Galerie Centrum Foto&Skoda v paláci Langhans Praha, Galerie barokního kláštera Skalka, Mníšek pod Brdy, Galerie na Hradbách Kolín, Muzeum T.G.M. Rakovník – Galerie Samson, Galerie Františka Drtikola Příbram, Galerie Foma Bohemia Hradec Králové. Připravuje výstavu v polském Centru kultury v Klodzku.
Lidická galerie v Lidiích, otevřeno denně: únor 9 – 16 hodin, březen 9 – 17 hodin, duben, květen 9 – 18 hodin
Zdroj informací a fotografií: TZ památníku Lidice