Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . Tiráž ...  Dnes je  neděle 19.1.2025, svátek má Doubravka 

Hledej

Spolupracujeme

www.alpress.cz

www.argo.cz

www.bioscop.cz

www.bontonfilm.cz

www.botanicka.cz

www.divadlodisk.cz

www.divadlonavinohradech.com

www.divadloviola.cz

www.dokoran.cz

www.epocha.cz

www.hostbrno.cz

www.jota.cz

www.knihykazda.cz

www.literarnistrom.cz

www.mestskadivadlaprazska.cz

www.ngprague.cz

www.supraphononline.cz

www.svandovodivadlo.cz


Kdo má špatnou paměť...

25.02.2008   Lucie Hajduková   Společnost   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

Kdo má špatnou paměť......nemá jinou volbu než mluvit pravdu. " Patřím k americkým černošským dramatikům a nejvýznamnějším představitelům moderního dramatu 20. století. Občas také maluji. Co se týče mé rodiny, netvořila zrovna její ideální příklad, rodiče se často hádali a já trpěl.

Odstěhování mi pak přineslo další ránu, ztratil jsem kontakt s dědečkem, s nímž jsme dosud žili pod jednou střechou a jež ve mně podporoval kladný vztah k literatuře. Blízký vztah si vybuduji ke své sestře. Útočiště nalezám u matčiných rodičů, kde nakonec strávím většinu svého dětství. V němž mě také mimo jiné postihl záškrt, který způsobil, že jsem na poslední chvíli utekl hrobníkovi z lopaty, zato však zanechal těžké následky, jež později vedly k srdeční chorobě. 

Poté co dostuduji střední školu v St. Louis, se věnuji studiu žurnalistiky. Jeho průběh však na celý rok přeruší psychický kolaps. Teprve po jeho dokončení a odchodu do Los Angeles si změním své jméno.

Kdo jsem?

Thomas Lanier Williams s pseudonymem Tennessee Williams, narozen 26. března 1911 ve městě Columbus ve státě Mississippi v USA.

Co mě inspirovalo k tomu, abych se stal dramatikem? Snad dílo Ibsena, jež jsem shlédl v divadle. Hospodářská krize mi však nepřála a tak pracuji jako dělník a úředník v továrně na obuv a od roku 1938 žiji v New Orleans, kde byste mě mohli spatřit jako pracujícího číšníka či jako filmového scénaristu u filmové společnosti MGM. 

Již brzy jsem začal projevovat velké sklony ke psaní a věnuji se básním, povídkám a realistickým aktovkám sociálního obsahu. Jejich zpracování se dočkám díky rozličným amatérským skupinám a to především The Mummers (Kejklíři) v St. Louis. Inspiruji se Faulknerem a Lawrencem. Poté co v roce 1939 vyhlásila instituce Group Theatre soutěž, zasílám jsem svou sbírku American Blues. Úspěch jsem však téměř nezaznamenal, až po čase se mi dostalo čestné ceny, šeku na sto dolarů a umožnění stipendia z Rockefellerovy nadace. Ono zmíněné stipendium pak získám na základě hry Zápas andělů a po jejím přepracováním ji nakonec uvedou i v Theatre Guild v Bostonu.

Nesporně první úspěch mi přineslo drama Skleněný zvěřinec. Zde se snažím o vytvoření  nezapomenutelných lidských typů, které zároveň ale budou blízko divákovi. Díky jejímu úspěchu se pak již celý zbytek života věnuji psaní..

Dalším významným dramatem, jež dodnes považují za jeden z vrcholů amerického psychologického dramatu nese název Tramvaj do stanice Touha (1947). A zde právě byste mohli nalézt onu inspiraci mými oblíbenými spisovateli, jak jsem zmínil již na počátku. A následuje další plejáda děl, ve kterých se stále snažím používat srozumitelné formy pro publikum. Nevyhýbám se však ani citům, myšlenkám ani fyzickému, emocionálnímu, morálnímu a symbolickému prostředí obyčejného člověka. Zároveň mi jde o obohacení dramat a tak zde vnáším prvky populárního umění jako film, televizi či jazzovou hudbu. Co se týče inspirace pro mé tak často psychologické díla, staly se jimi Freudovy a Jungovy psychologické teorie.

Říká se, že dramatické kolize, jež se vyskytují v mých dílech způsobuje potlačování biologické přirozenosti, že lidé se často zmítají v rozporech mezi iluzí a skutečností a že žijí ve světě, jež určuje přísná hierarchie hodnot, tradice a konvence. A z toho světa se prý už nedá uniknout a tak hrdinové unikají do svých představ a iluzí, což ještě zmocňuje už tak jejich dost tragický pocit odsouzených, čímž se staví tváří v tvář k záhubě.

Avšak právě díky tomuto mnoho mých her zpracovali filmoví tvůrci a dramata dosáhla velkého úspěchu. Zčásti jsem se snad inspiroval i svými vlastními težkými zkušenostmi do nichž uvádím i své hrdiny.

Roku 1947 se dokonce dočkám i Pulitzerovy ceny. Avšak poté co opustím svého dlouholetého přítele Franka Merla se mě začínají zmocňovat deprese. Přikláním se k alkoholu, amfetaminům a barbiturátům. Nakonec díky těmto nepříznivým vlivům 25. 2. 1983 umírám na následky otravy.

Stručný přehled děl, jež mám připsány na svém kontu:

Skleněný zvěřinec (The Class Menagerie) - 1944, někdy uváděno 1945 - drama o zdravotně postižené dívce, která prožívá první lásku
Tramvaj do stanice Touha (A Streetcar named Desire) - 1947 - drama stárnoucí ženy, která má strach ze stárnutí a samoty
Léto a dým (Summer And Smoke) - 1947 - další hra
Římské jaro paní Stoneové (The Roman Spring Of Mrs. Stone) - 1950 - komorní novela
Tetovaná růže (The Rose Tattoo) - 1950 - další drama o vnitřním světě ženy
Camino Real - 1953
Kočka na rozpálené plechové střeše (The cat On A Hot Tin Roof) - 1955 - jeho nejproslulejší drama o problémech jedné jižanské rodiny
Baby Doll - 1956
Sestup Orfeův (Orpheus Descending) - 1957 - drama
Sladké ptáče mládí (Sweet Bird Of Youth) - 1959 - další drama
A Period Of Adjustment - 1960
The Night Of Iguana - 1962
Slapstick Tragedy - 1966
In The Bar Of A Tokyo Hotel - 1969
Osm smrtelnic posedlých (Eight Mortal Ladies Possessed) - 1974
Flee, Flee This Bad Hotel - 1974
Memoirs - 1975
Andrigyne, Mon Amour - 1977
Vieus carré - 1978
A Lovely Sunday For Creve Coueur - 1978
Louka modrých dětí a jiné povídky - 1988
Anděl ve výklenku - 1995



Zdroj fota: www.viewimages.com


Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

ISSN 1802-2863 . Tiráž

Copyright © 2001 - 2025 www.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.038 s