Odstěhování mi pak přineslo další ránu, ztratil jsem kontakt s dědečkem, s nímž jsme dosud žili pod jednou střechou a jež ve mně podporoval kladný vztah k literatuře. Blízký vztah si vybuduji ke své sestře. Útočiště nalezám u matčiných rodičů, kde nakonec strávím většinu svého dětství. V němž mě také mimo jiné postihl záškrt, který způsobil, že jsem na poslední chvíli
utekl hrobníkovi z lopaty, zato však zanechal těžké následky, jež později vedly k
srdeční chorobě. Poté co dostuduji střední školu v St. Louis, se věnuji studiu žurnalistiky. Jeho průběh však na celý rok přeruší
psychický kolaps. Teprve po jeho dokončení a odchodu do Los Angeles si změním své jméno.
Kdo jsem? Thomas Lanier Williams s pseudonymem
Tennessee Williams, narozen 26. března 1911 ve městě Columbus ve státě Mississippi v USA.
Co mě inspirovalo k tomu, abych se stal dramatikem? Snad dílo Ibsena, jež jsem shlédl v divadle. Hospodářská krize mi však nepřála a tak pracuji jako dělník a úředník v továrně na obuv a od roku 1938 žiji v New Orleans, kde byste mě mohli spatřit jako pracujícího
číšníka či jako
filmového scénaristu u filmové společnosti MGM.
Již brzy jsem začal projevovat velké sklony ke psaní a věnuji se básním, povídkám a realistickým aktovkám sociálního obsahu. Jejich zpracování se dočkám díky rozličným amatérským skupinám a to především The Mummers (Kejklíři) v St. Louis. Inspiruji se Faulknerem a Lawrencem. Poté co v roce 1939 vyhlásila instituce Group Theatre soutěž, zasílám jsem svou sbírku
American Blues. Úspěch jsem však téměř nezaznamenal, až po čase se mi dostalo
čestné ceny, šeku na sto dolarů a umožnění stipendia z Rockefellerovy nadace. Ono zmíněné stipendium pak získám na základě hry
Zápas andělů a po jejím přepracováním ji nakonec uvedou i v
Theatre Guild v Bostonu.
Nesporně první úspěch mi přineslo drama
Skleněný zvěřinec. Zde se snažím o vytvoření nezapomenutelných lidských typů, které zároveň ale budou blízko divákovi. Díky jejímu úspěchu se pak již celý zbytek života věnuji psaní..
Dalším významným dramatem, jež dodnes považují za jeden z vrcholů amerického psychologického dramatu nese název
Tramvaj do stanice Touha (1947). A zde právě byste mohli nalézt onu inspiraci mými oblíbenými spisovateli, jak jsem zmínil již na počátku. A následuje další plejáda děl, ve kterých se stále snažím používat srozumitelné formy pro publikum. Nevyhýbám se však ani citům, myšlenkám ani fyzickému, emocionálnímu, morálnímu a symbolickému prostředí obyčejného člověka. Zároveň mi jde o
obohacení dramat a tak zde vnáším prvky populárního umění jako
film, televizi či jazzovou hudbu. Co se týče inspirace pro mé tak často psychologické díla, staly se jimi Freudovy a Jungovy psychologické teorie.
Říká se, že
dramatické kolize, jež se vyskytují v mých dílech způsobuje potlačování biologické přirozenosti, že lidé se často zmítají v rozporech mezi iluzí a skutečností a že žijí ve světě, jež určuje přísná hierarchie hodnot, tradice a konvence. A z toho světa se prý už nedá uniknout a tak hrdinové
unikají do svých představ a iluzí, což ještě zmocňuje už tak jejich dost tragický pocit odsouzených, čímž se staví tváří v tvář k záhubě.
Avšak právě díky tomuto mnoho mých her zpracovali filmoví tvůrci a dramata dosáhla velkého úspěchu. Zčásti jsem se snad inspiroval i svými vlastními
težkými zkušenostmi do nichž uvádím i své hrdiny.
Roku 1947 se dokonce dočkám i
Pulitzerovy ceny. Avšak poté co opustím svého dlouholetého přítele Franka Merla se mě začínají zmocňovat deprese. Přikláním se k
alkoholu, amfetaminům a barbiturátům. Nakonec díky těmto nepříznivým vlivům
25. 2. 1983 umírám na následky otravy.
Stručný přehled děl, jež mám připsány na svém kontu:
Skleněný zvěřinec (The Class Menagerie) - 1944, někdy uváděno 1945 - drama o zdravotně postižené dívce, která prožívá první lásku
Tramvaj do stanice Touha (A Streetcar named Desire) - 1947 - drama stárnoucí ženy, která má strach ze stárnutí a samoty
Léto a dým (Summer And Smoke) - 1947 - další hra
Římské jaro paní Stoneové (The Roman Spring Of Mrs. Stone) - 1950 - komorní novela
Tetovaná růže (The Rose Tattoo) - 1950 - další drama o vnitřním světě ženy
Camino Real - 1953
Kočka na rozpálené plechové střeše (The cat On A Hot Tin Roof) - 1955 - jeho nejproslulejší drama o problémech jedné jižanské rodiny
Baby Doll - 1956
Sestup Orfeův (Orpheus Descending) - 1957 - drama
Sladké ptáče mládí (Sweet Bird Of Youth) - 1959 - další drama
A Period Of Adjustment - 1960
The Night Of Iguana - 1962
Slapstick Tragedy - 1966
In The Bar Of A Tokyo Hotel - 1969
Osm smrtelnic posedlých (Eight Mortal Ladies Possessed) - 1974
Flee, Flee This Bad Hotel - 1974
Memoirs - 1975
Andrigyne, Mon Amour - 1977
Vieus carré - 1978
A Lovely Sunday For Creve Coueur - 1978
Louka modrých dětí a jiné povídky - 1988
Anděl ve výklenku - 1995
Zdroj fota:
www.viewimages.com