Ovládnutí nějakého cizího jazyka, zejména angličtiny, se v dnešní době stává nutností, a tak mnohé absolventy středních škol čekají v rámci přijímacího řízení na vysoké školy zkoušky, prověřující tuto schopnost. Ačkoliv se může průměrných 9 let, které středoškolák strávil nad cizí mluvou, zdát jako poměrně dlouhá doba ke zvládnutí prověřovaného jazyka, opak bývá pravdou a k největšímu utužování nabytých vědomostí povětšinou dochází právě v posledním roce studia, při příležitosti příprav na maturitu. Ta je však stále značně odlišná od zkoušky, se kterou se studenti setkají v rámci vlastního přijímacího řízení. Vysoké školy se při sestavování těchto zkoušek inspirují stávajícími mezinárodně uznávanými zkouškami v prověřovaném jazyce a student, který doposud žádný podobný test neabsolvoval, může mít značné problémy.
U zkoušek z anglického jazyka se zpravidla prověřují
čtyři základní oblasti: mluvení, psaní, čtení a gramatika. Důraz kladený na jednotlivé oblasti a z toho plynoucí výsledná podoba přijímacího testu se liší podle vybraného typu vysoké školy. Testy z angličtiny tak vycházejí ve dvou provedeních: pro přijímací zkoušky na vysoké školy ekonomického zaměření a dále pak pro filozofické a pedagogické školy, obsažené v jedné publikaci. Podívejme se podrobněji na jednotlivá vydání.
Testy
Angličtina na vysoké školy ekonomického zaměření sestávají
z 15 doplňovacích testů, v nichž student vybírá ze čtyř nabízených možností. Důraz je kladen na správné použití gramatických jevů a na znalost základních slovních spojení používaných v obchodní angličtině. Každému testu náleží příslušný
klíč, který srozumitelně vysvětluje, proč je uvedená varianta správná a ostatní nikoliv. Testy obsahují krátkou teoretickou část, ve které se autoři zaměřili na výklad gramatických oblastí, se kterými se uchazeči u zkoušek často setkávají. Za velmi pozitivní považuji přehled klíčových slov určujících jednotlivé časy či seznam frázových a nepravidelných sloves.
Testy
Angličtina na filozofické a pedagogické fakulty jsou rozděleny na
tři části, které seznamují uchazeče s používanými typy testů. Kromě gramatiky tentokrát prověřují
schopnost práce s textem (doplňování chybějících slov nebo vět, oprava chyb, výběr chybějících slov z nabízených možností atd.) nebo
znalost reálií, historických souvislostí či literatury anglicky mluvících zemí. Koncept těchto Testů je jistě dobrý, avšak vzhledem k podstatně větší rozmanitosti používaných testovacích technik, publikace tentokrát poslouží spíše orientačně - jednotlivé testy představí, vysvětlí, ovšem prostor pro větší procvičení nedává. Za další nedostatky považuji chybějící teoretickou část a část věnující se psaní dopisů či esejů.
V celkovém hodnocení
lze označit obě publikace za vyhovující a přínosné pro leckterého uchazeče o vysokoškolské studium. Stejně dobře Testy poslouží i pro částečnou
přípravu na maturitu. Nespornou výhodou Testů je použití češtiny při vysvětlování chyb a další teorie, neboť většina kvalitních testů tohoto typu se u nás vydává pouze v anglickém jazyce, což pro méně zdatné jedince (ačkoliv se na této úrovni schopnost porozumění anglicky psaným vysvětlivkám považuje za samozřejmost) představuje další zbytečné znesnadnění.
Jana Chárová, Tomáš Jacko:
Testy-Angličtina na vysoké školy ekonomického zaměření
Testy-Angličtina na filozofické a pedagogické fakulty
Vydalo nakladatelství Fragment
Zdroj foto: www.fragment.cz