Co ještě před necelým půlstoletím vzbuzovalo prudérní povyk, je dnes považováno za krotké a přirozené. Tímto názorovým posunem prošla i hra
Gingerbread Lady (pod názvem
Drobečky z perníku se nyní hraje např. v divadle A. Dvořáka v Příbrami). Že ale neztrácí nic na aktuálnosti výpovědi, ani na tragikomickém náboji, přesvědčuje neustálý zájem. Sáhla po ní i dramaturgie
Divadla Na Jezerce a režii nabídla již legendárnímu
J. Herzovi, který loni v divadle nastudoval úspěšné
Petrolejové lampy (http://www.webmagazin.cz/index.php?stype=all&id=5257).
Nazval ji Sklenka sherry, prý proto, že akcent vidí spíše v alkoholu.
Do omšelého a zadluženého bytečku se vrací Evy, bývalá zpěvačka, jejíž sláva pomalu vyhasla. Čeká na ni spousta obyčejných situací, jež musí řešit a dvojice oddaných přátel. Homosexuál Jimmy s neuspokojenými divadelními ambicemi a kamarádka Toby, křečovitě hledající elixír mládí. Oba se zaníceným sebevědomím, zavalení mindráky, jež si krásně drásají. Přesto jim zbývá čas a ochota svou kamarádku podpořit. Pevný řád se snaží zachovat sedmnáctiletá dcera Polly, která chce konečně najít svou matku.
O lidskou důstojnost Evy se pere
Zuzana Kronerová způsobem, až se tají dech. Bojuje nejen se sklenkou (tady se jí moc nedaří), ale i se svoji nejistotou a rozháraným postojem k dítěti na hranici dospělosti. Nevěří sama sobě, nechce dceru stáhnout sebou, ale v koutku duše si přeje, aby zůstala, i když ji navenek odhání. Postava Evy Mearové prochází posuny a zvraty, slovenská herečka bravurně a čistě přirozeně hraniční polohy rozehrává. Zpočátku zdánlivě rázná, vyléčená zpiťarka se po návratu dostává do jiného světa, který si ji opět podmaňuje. Souboj pudu sebezáchovy a skoro nulové ctižádosti a vůle se protíná v osudové chvilce, kdy vypije první tabuizovanou skleničku. Ta jí dodá na energii, Evy „začíná žít“, vyhledává problémy, vrací se naskok k bývalému dost brutálnímu milenci (
Zdeněk Hruška), nelítostně uráží blízké, uzavírá se do svých vylhaných představ. Vratký krok nejen ztvárňuje, ona ho skutečně má. Takové souznění s postavou nabízí divákovi dokonalý zážitek.
Bolestínský, ukřivděný Jimmy, zneuznaný herec, vykopnutý těsně před premiérou, vzbuzuje především lítost, někdy na něj však máme opravdovský vztek.
Jan Hrušínský, trochu provinile, trochu majetnicky a hodně dojemně a pozorně se stará o svou emotivní přítelkyni. Když ji unavenou přikrývá (nic víc, nic míň, jen nepatrné, nenápadné gesto), jakoby celá scéna potemněla a rázem se rozsvítila! Tyto okamžiky se snad ani neplánují, nehrají, ty tryskají z okamžitého prožitku. Spolu s Evy ale jen nelkají, jejich rozpravy a sexuální potyčky dosahují navýsost komické dimenze. Podobný rozměr do hry vkládá i věčná mladice (
Miluše &Splechtová), která ve stínu Evyného chlastu také řeší své vnitřní bolestné trauma.
Jediný, kdo mezi těmi ztroskotanci stojí pevně na nohou, je paradoxně ta nejmladší, nejvíce zranitelná (
Tereza Němcová). Ale je tomu skutečně tak? Že životní síla není přímo úměrná věku, dokazuje Polly s úporností člověka přesvědčeného o smysluplnosti svého počínání.
Hra skutečně rozkrývá jisté otázky, obecně známé, jejichž odpovědi se pořád ztrácejí v mlze. Inscenace Hra Sklenka sherry nedává odpověď, ale ukazuje cestu, byť tragikomicky klikatou. Dramatické okamžiky směřují zvláštní smyčkou tam, kde je chceme alespoň matně tušit. Uzavírají se v lásce a naději, pochopení a odpuštění.
Americký dramatik
Neil Simon, jehož hra se pod názvem
Sklenka sherry hraje v Divadle Na Jezerce, se řadí mezi nejúspěšnější světové dramatiky. Narodil se roku 1927 v New Yorku, slávu mu přinesla hra
Bosé nohy v parku. Další hru,
Podivný pár, svorně přijali diváci i kritika.
Za své další úspěšné hry se dočkal mnoha ocenění a v roce 1991 získal Pulitzerovu cenu.
Herz, Juraj, Sklenka Sherry
Premiéra v Divadle na Jezerce proběhla 27. března 2008
Foto: Divadlo Na Jezerce