Princezna Turandot
16.05.2008
Martin Zavadil
Divadlo
Divadelní hra, divadelní pohádka, PRINCEZNA TURANDOT. Nízámího báseň, o Učené princezně Turandot, jenž svou krásou učarovala zástupu princů. Každý chtěl mít její lásku, každý chtěl mít její srdce. Ona si však kladla podmínku, tři otázky. „Odpovíš-li špatně na jednu z nich, stihne tě můj trest, hlavu dolů setnout nechám tobě a vystavím ji na hradbu města mého, princi!“. Musela to říci mnohokrát...
Její otec, král, mnoho válek „kvůli ní“ svedl. Nevím čím to, však prohrát nedovedl. Spousta zemí padla ohni, spoustě princů zťali hlavu. S Turandot, nosila vždy smrt svou zprávu. Kalaf princ krve královské, však bez majetku a země, byl vychován k boji za vlast, i jemně. Vidě obraz Turandot, té pyšné hlavy, zapomněl na vše z její zprávy. Hádat vydal se k ní a pak………
Takto by mohl začínat krátký úvod do příběhu lásky, pýchy a krásy. Do vybásněné historie Perské, kterou pro nás zachoval Nizámí (asi 1141 - †1209). Tímto perským básníkem se později inspiroval Carlo Gozzi (1722 v Benátkách - †1806 ). Ten ve své době bojoval na dvou frontách. Proti zastaralému dramatickému směru abbé Chiariho a novému francouzskému, který přiváděl do Itálie Carlo Goldoni. Z tohoto souboje vyšel Carlo Gozzi se zcela novým dramatickým druhem. Nazval jej fiabe drammatiche. Jsou to lidové báje a pohádky. Z nichž mají velkou básnickou cenu
např. Corvo, Re Cervo, Donna serpente a Turandot. Ani tím však nezastavil proud doby a sama divadelní společnost se obrátila k tragédii francouzské. Dále se příběhem princezny Turandot zabýval např. Friedrich Schiller.
Turandot znamená “dcera Turana“, což je název regionu ve Střední Asii. Do sbírky pohádek Tisíce a jednoho dne ji sebral Derviš Mokles. Ovšem až Petis de la Croix ji zasadil do Číny. Do té doby se děj odehrával v Persii. Pro zajímavost, roce 1904 objevil Max Wolf menší asteroid, rotující kolem Slunce, který dostal jméno 530 Turandot.
Inscenace Městského divadla ve Zlíně však nebyla podnícena dramatizací Schillerovou. Vladimír Fekar s Jiřím Trnkou šli dále do minulosti. Až k Carlu Gozzimu, jehož předloha byla hlavní inspirací pro tyto dva autory. Z této úzké spolupráce dramaturga s režisérem vznikla zlínská Princezna Turandot.
Jako každá zlínská inscenace je i tato založena na skvělých hereckých výkonech.
Petra Domžalová v hlavní roli samotné Turandot prokazuje svůj dosud ne zcela využitý herecký potenciál. Divákovi ukazuje, jak málo schází od pýchy a nenávisti, k velkému citu. Její dialogy s Radovanem Králem, který ztvárnil postavu prince Kalafa, patří k tomu nejlepšímu. Svým uklidňujícím hlasem a schopností diváka neuvěřitelně zaujmout, nás celým příběhem provází Pavel Leicman, coby sám básník Nizámí.
Komický prvek by v této hře mělo naplňovat hlavně trio ala: Čech, Američan a Rus. Některé ze známých či méně známých vtipů také zazní. Myšlenka se zdá zajímavá, snaha profitovat na bohatém králi od těchto tří „vykuků“ však v celkovém pohledu hru spíše nabourává a bere jí její hloubku. Po velmi silných okamžicích hry, většinou přichází tato trojka a pocit, jenž divák z předchozí scény má, nenávratně boří.
Velmi skvělým počinem se však stala živá hudba na jevišti. Hudebníci ze Zlínského orchestru Bohuslava Martinů, jsou ozdobou představení. Dávají diváku pocit přiblížení se k hercům a velkého příběhu, jenž se na prknech jeviště odehrává.
Celkový dojem je velmi kladný a myslím, že pokud použiji komentář jednoho z diváků, bude mluvit za vše. Tak tedy: „Bylo to krásné.“
Princeznu Turandot uvedlo Městské divadlo Zlín 16. února 2008.
Foto: kult.cz