Spisovatelka a reportérka
Lucy O´Brien pojala
Madonnin životopis velmi důkladně. O slavné zpěvačce toho média napsala nepřeberné množství, ale vytáhnout z těchto informací souvislou linii života
Madonny Louise Ciccone může být velmi obtížné. Autorka se vydala cestou
rozhovorů s lidmi, kteří se někdy vyskytovali v Madonnině bližším okolí, sesbírala texty, které se v médiích v souvislosti se zpěvačkou objevily a připojila také velmi důkladnou analýzu její hudby.
Knihu bych, podle způsobu zpracování, rozdělila na tři části. V té první autorka
jde převážně po příběhu a přemýšlí nad souvislostmi mezi touto dobou a Madonninou pozdější tvorbou. Sleduje zpěvaččino dětství, přibližuje klan Cicconeových a soustředí se na zpěvaččiny těžké začátky.
Madonna neměla v životě nic zadarmo. V rodině panovala silná katolická víra a zejména po smrti matky a příchodu macechy se budoucí pop star cítí být Popelkou, a proto vzdoruje.
Do kostela chodí pouze v kabátě, pod kterým nic nemá, hádá se s rodinou, na důkaz odlišnosti od ostatních si neholí podpaží a její drzost ji ve snu stát se úspěšnou žene dopředu.
Výjevy z raného dětství zpěvačka později použila i ve své hudební tvorbě. Například na album
Like A Prayer použila motiv detailu džín se zipem. Když prý jednou přišla k Cicconeovým na návštěvu žena, která na sobě měla džíny, tak
Madonnina matka zakryla všechny sošky Nejsvětějšího Srdce Ježíšova, protože nosit džíny se v té době rovnalo svatokrádeži. Jiný velmi smutný moment si
Madonna odnesla z pohřbu své matky, která podlehla rakovině. Tehdy pětileté dívce utkvěl její obraz v rakvi, kde si všimla, že maminka má sešitá ústa. Tento motiv zpěvačka později použila v klipu
Oh Father jako symbol umlčení.
Období, kdy
Madonna přichází do New Yorku a žije doslova ze dne na den (živí se prý i tím, co najde v popelnici a setkává se i s násilníkem), autorka proložila bohatými výpověďmí osob, které měly s tehdejší
Madonnou co do činění. Vzpomínají na její drzost a touhu se odlišovat. I když její chování bylo hrubé a sama Madonna možná až příliš sebevědomá, neupírají ji jedno –
představovala výjimečnou bytost, která sice všechny okolo sekýrovala, ale zároveň dokázala i pokorně poslouchat, pokud ji někdo přesvědčil, že je to pro ni dobré. Její začátky se se svou pestrostí mohou rovnat celé její umělecké tvorbě.
Druhá část knihy
sleduje již známou zpěvačku, která se dere na vrchol. V této době Madonna těží ze svých mediálních výstupů. &Sokuje svým vystoupením na udílení cen MTV s pozdějším hitem
Like A Virgin, kde tancuje ve svatebních šatech a předstírá obscénnosti. I když jí puritánští manažeři tvrdí, že tímto pohřbila svoji kariéru, spletli se.
Madonna si lehce kýčovitou píseň i přes protesty svého týmu prosadí na album a song se stává hitem, který
Madonna na svých koncertech zpívá dodnes.
Na řadu přicházejí i její neúspěšné herecké ambice. Jistě si pamatujete na dokument s
Madonnou v posteli. Spíše hraný dokument měl po svém uvedení i své stinné stránky. Někteří tanečníci, kteří ji v dokumentu brali jako svoji modlu, se s ní později soudili, protože jim snímek narušil soukromí. Zároveň někteří z hrdinů zemřeli na AIDS, protože v té době v Americe vypukla přímo epidemie této choroby. Jak
Madonna později řekla: „
v New Yorku už nemám přátele, protože všichni jsou už mrtví“.
Třetí část nahlíží na
Madonnu jako na královnu popu a
analyzuje její hudbu. Sleduje její hlasové pokroky a experimenty, protože v devadesátých letech a prvním desetiletí se vždy s novým albem objeví i nová
Madonna. Jednou elegantní dáma, po narození dcery vyzrálejší žena tíhnoucí k východním filosofiím, v novém tisíciletí kovbojka disco queen či umělkyně, jejíž politické názory se odráží i v jejích písních. Celý svazek
Madonnin příběh (prozatím) zakončuje obdobím, kdy adoptuje malého
Davida Bandu z Malawi, což se stalo v minulém roce.
Skoro čtyřsetstránková kniha nabízí nejenom skalním fanouškům
Madonny pohled do života úspěšné osoby. Ukazuje, že i
Madonna si mnohokrát prožila své pády a odmítnutí, ale nikdy ji to neodradilo v cestě za svým cílem, kterého nakonec dosáhla.
Lucy O´Brien se profesně zabývá světem hudby neustále. Napsala řadu textů a knih pojednávajících o hudební sféře a přednáší mediální studia na Londýnské univerzitě.
Ve své nejnovější knize se snažila materiál obohatit ze všech stran. Nechybí důkladný zdrojový aparát novinových textů a literatury, kompletní diskografie, seznam videoklipů, turné a jiné mediální tvorby. Samozřejmě zde naleznete i fotografie, které spíše mapují základní momenty zpěvačky – dětství, začátky v New Yorku nebo důležité momenty v její kariéře.
O´Brien dokonce sestavila i
rejstřík hesel, podle kterých snadněji naleznete nejen jména, ale i momenty v Madonnině životě – dětství, vztah s matkou nebo adopce.
I když spisovatelka jde po časové linii, tak občas, z důvodu srovnávání, přeskakuje v čase, ale umí se nenásilně vrátit, takže nemáte pocit, že vám „přetrhla nit“.
Kniha v sobě zahrnuje příběh a zároveň analytický rozbor Madonniny tvorby a i když autorka přiznává, že patři mezi Madonniny fanoušky, tak kniha představuje neutrální postoj k její tvorbě. Spíše máte pocit, že Lucy O´Brien pracovala s plným nasazením a chutí sdělit svému čtenáři co nejvíce.
O´Brien Lucy, Madonna (Životopis) - překlad: Adéla Bartlová, Nakladatelství BB/art, Praha 2008.
Foto obálky: nakladatelství BB/art (www.bbart.cz)