Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . Tiráž ...  Dnes je  sobota 15.6.2024, svátek má Vít 

Hledej

Spolupracujeme

www.bioscop.cz

www.bontonfilm.cz

www.botanicka.cz

www.divadlodisk.cz

www.divadlonavinohradech.com

www.divadloviola.cz

www.dokoran.cz

www.epocha.cz

www.hostbrno.cz

www.jota.cz

www.knihykazda.cz

www.literarnistrom.cz

www.mestskadivadlaprazska.cz

www.ngprague.cz

www.supraphononline.cz

www.svandovodivadlo.cz


Rok 1968 jako balet? Slováci to dokázali

24.10.2008   redakce   Divadlo   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

Rok 1968 jako balet? Slováci to dokázaliPodzim, Národní divadlo a hostování Slovenského národního divadla k sobě již neodmyslitelně patří. Ani letos tomu nebude jinak. 30. října 2008 se uskuteční komponovaný večer KY-TIME / Pocta Jiřímu Kyliánovi, věnovaný tomuto světoznámému choreografovi českého původu. Pět choreografií pochází přímo z dílny Jiřího Kyliána (Un Ballo, &Sest tanců) a dvou bývalých tanečníků Nederlands Dans Theater (NDT), dnes již renomovaných choreografů inspirovaných tvorbou Jiřího Kyliána, Mária Radačovského (Inšpirácia, 68) a Lukáše Timuláka (Real Time).

Dejte šanci baletu. Z široké nabídky si určitě vyberete a pamatujte, že Slovenský národní balet zase celý rok do našich končn nezavítá...

IN&SPIRÁCIA
Choreografie: Mário Radačovský
Hudba: W. A. Mozart

Inšpirácia je jedním z prvních choreografických pokusů Mária Radačovského. Tou skutečnou inspirací mu pro tuto choreografii byla jeho partnerka Anik Bissonnette. Autor se převtělil do postavy skladatele, který tvoří a hledá, je zdánlivě ztracený až do chvíle, kdy se objeví Inspirace, kterou se nechá vést a která ho utvrdí v tom, že vše je tak, jak má být...

„Každý jeden krok, ktorý urobíme, má svoj prvotný impulz, prvotný moment, a tým je inšpirácia – je to idea, ktorá nás poháňa vpred...“
(Mário Radačovský)


UN BALLO
Choreografie: Jiří Kylián
Hudba: Maurice Ravel

Choreografia Un Ballo (it. ples, raj, tanec, balet...) byla první, kterou Jiří Kylián vytvořil pro skupinu mladých tanečníků NDT II. Název můžeme chápat v tradičním slova smyslu, jako společenskou událost, nebo v doslovném překladu – není však záměrem choreografa nutit diváka hledat hluboké či skryté významy. Kylián popisuje svou choreografii jako „tanec na hudbu, nic víc“. Pokládá ji za cvičení hudebního cítění a senzitivity mezi mužskými a ženskými partnery.

68
Choreografie: Mário Radačovský
Hudba: Johann Sebastian Bach, Wolfgang Amadeus Mozart

Rok 1968, reformní období v Československu, úsilí vybudovat demokratickou formu v socialismu nebo socialismus s lidskou tváří. Úsilí o uvolnění pout, kterými komunistická ideologie omezovala a regulovala život společnosti, se skončilo v noci z 20. na 21. srpna 1968 vojenskou akcí pěti zemí proti Československu. 68 je mikropříběh o lidech v hraniční situaci, která si od nich vyžádala osudové reakce, které vzápětí změnily jejich život. Muž a žena, které rozdělila závora jako symbol reálné či metaforické hranice. Přežijí odloučení a okamžiky, které jsou zkouškou vytrvalosti jejich vztahu, jejich vzájemé oddanosti? Sílu jim dává to, že se navzájem milují, protože nejdůležitější je pravda a jejich vzájemná oddanost.
Uplynulo 40 roků, dnes žijeme v demokracii a v Evropě bez hranic. Svobodný život se stal jakousi samozřejmostí. Tak, jako před čtyřiceti lety i nyní si však svou cestu musí vybrat každý sám.


REAL TIME
Choreografie: Lukáš Timulák
Hudba: Gustavo Santaolalla

Real Time je už sedmým společným projektem autorů Lukáše Timuláka a Petra Biľaka. Před Real Time vytvořili Dear Reader (2004), Twenty (2005), Passage (2005), I saw I was I (2006), Bodily writing (2007), Oneness (2007). Oba umělce pojí kromě přátelství hlavně společný zájem o tanec a vizuální umění. Doménou Lukáše Timuláka je tanec a choreografie. Při práci s pohybem rád využívá video, pracuje s textem, designem, architekturou prostoru a pohybu. Peter Biľak ví mnohé o výtvarném umění a s ním souvisejících disciplínách, přičemž v centru jeho zájmu je grafický design.


&SESŤ TANCOV
Choreografie: Jiří Kylián
Hudba: Wolfgang Amadeus Mozart

„Od doby, kdy Mozart složil své Německé tance nás dělí dvě století. Bylo to období, které ovlivnily války, revoluce, a sociální nepokoje.Uvědomujíc si tyto souvislosti, nedokázal jsem jednoduše vytvořit několik choreografií zrcadlících pouze humor a hudobní talent skladatele. Namísto toho jsem vytvořil šest zdánlivě nesmyslných čísel, které očividně ignorují své okolí. Jsou ale nepatrné v porovnání se skutečným světem plným starostí, který všichni z nejasného důvodu nosíme ve svém srdci.
Ač jsou Mozartovy tance velmi populární právě díky své lehkosti a zábavnosti, neměli bychom je vnímat jenom jako burlesku. Humor by měl sloužit jako prostředek na poukázání relativity našich hodnot. Mozart dokázal reagovat na různé složité okolnosti výbuchy nesmyslné poezie dokazující jeho schopnost sebazáchovy. Fragment listu, který napsal své sestřenici, je toho nejlepším příkladem.“
(Jiří Kylián)



Zdroj: Národní divadlo


Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

ISSN 1802-2863 . Tiráž

Copyright © 2001 - 2024 www.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.0272 s