Obrazy pro výstavu
Thajsko očima českých malířů Martiny Chloupy a Jan Stosse byly inspirovány dojmy z cesty těchto dvou výtvarných umělců po Thajsku, kterou organizovalo Velvyslanectví Thajského království v Praze ve spolupráci s Thai Airways International a Thajskou centrálou pro cestovní ruch v březnu 2008.
Velvyslanectví umožnilo oběma umělcům poznat rozmanitou thajskou krajinu, seznámit se s množstvím kulturních památek země, setkávat se i bydlet s prostými obyvateli, poznat jejich zvyky, tradice, stravu a celkový způsob života.
Záměrem projektu pak bylo prostřednictvím zážitků přenesených na plátno zvýšit povědomost o Thajsku.
Výstava představuje díla vzniklá na základě této studijní cesty. Krása oblíbené země dálného východu s fascinující přírodou a řadou významných památek nalezla v malbách a kresbách
těchto dvou českých malířů nevšední rezonanci. Atraktivita thajského prostředí
je viděna a odstíněna jazykem současného malířství v dílech působivých jemností zjednodušených tvarů a barevným laděním posouvajícím zážitky exotiky do polohy
nostalgie.
O autorech: M a r t i n a C H L O U P A (*1976) - malířka a sochařka, absolventka Akademie výtvarných umění v Praze. Je zastoupena v Národní galerii v Praze a soukromých sbírkách. Vystavuje v České republice a v zahraničí, bydlí a pracuje v Praze.
Malířka a sochařka Martina Chloupa patří k nastupující mladé generaci současných výtvarných umělců. Její vyjadřovací prostředky odpovídají „intermediálním“ požadavkům doby a mají tak široký záběr od malby přes fotografii až po trojrozměrný objekt z mnohdy neklasických materiálů, jakým je třeba latexová guma. Těžiště tvorby Martiny Chloupy přesto spočívá ve své podstatě v stále tradiční, expresivní výrazové malbě. S mírou expresivity jde u Chloupy ruku v ruce jí odpovídající sdělení, jehož obsahem jsou vztahy, jejich samotná existence, přitakání, popření či pouhé konstatování, z různých perspektiv a skrze různé představitele. Od těchto momentů se odvíjí její malířský zájem o figuru, lidskou a nebo zvířecí, a o její existenci spíš než o samotný příběh. Obdobně se ve své tvorbě zajímá i o krajinu, která se stává tlumočnicí obecnějšího tématu. Jako si vybírá ze setkání se zvířecími bytostmi třeba konkrétního psa a kočku z cyklu Společníci, vybírá i z krajiny určité výseky, a skrze ně tlumočí svá od konkrétní situace se odvíjející a mnohdy nakonec odvislá a šíře platná sdělení.
„
Čtrnáct dni pobytu ve střední a severní části Thajska bylo velmi intenzivní pro všechny smysly. Specifické chutě, vůně, barvy, světlo, slunce, kultura a lidé.
Byla jsem fascinována detaily, silnou zdobností, monumentalitou a kvantitou plastik, dokonalými technikami intarzie (vykládaní kameny a perleti), barevnými mozaikami, výpravnými malbami
a všudypřítomnou zlatou barvou.
Převážná většina mých obrazů jsou fragmenty z architektury, velkých i malých plastik
a reliéfů – figurativnich a florálnich, detaily květin, stromů, dekorů, buddhů a lidi.
Řeším obrazy spíše intuitivně než schematicky i když jsem se snažila vytvářet určité cykly z témat
a také technik, která jsem se rozhodla použít a byly pro mne prvotním impulsem techniky malby – akvarel na ručním papíře, akryl na plátně a kombinovaná technika – malba akrylem a sypání pískem – volba byla čistě intuitivní...“
Martina Chloupa
J a n S T O S S (* 1964) - malíř, absolvent Akademie výtvarných umění v Praze. Jeho práce jsou zastoupeny ve sbírkách Národní galerie v Praze a Ludwig Museum v německém Aachenu
a v soukromých sbírkách.
V současnosti autor působí jako odborný asistent večerního kreslení na Akademii výtvarných umění v Praze.
Jan Stoss patří k významným soudobým malířům mladší generace. Charakteristická je pro něj portrétní a figurální tvorba. Na svých obrazech Heyrovského, Kramáře a především ve skvělých portrétech T.G.Masaryka nebo kardinála Františka Tomáška naznačil nové možnosti současného českého portrétního umění. Zároveň se zaměřuje na aktuální vnímání české státnosti, vlastenectví
a češství. Zde se výrazově pohybuje mezi klasikou a groteskou a nezřídka se ocitá na hranicích estetiky komiksu.
Nikoliv na okraji Stossova malířského záběru se nalézá krajinářská tvorba. Uplatňuje se v ní typická stylizace a osobitá práce s barvou a tečkovaným rastrem. Pevné linie, prozrazující brilantního kreslíře, ohraničují plochy lavírovaných transparentních barev, a výsledný obraz připomíná techniku akvarelu ve velkém. Podobně jako ve figurální tvorbě i pro Stosse – krajináře je důležitý obsahový kontext .To vše jej předurčuje k roli tvůrce určitého typu současného chápání a uchopování výtvarného námětu krajiny.
„
Návštěva Thajského království, kterou jsme uskutečnili v březnu tohoto roku, byla pro mne - na rozdíl od kolegyně Martiny Chloupy - i první návštěvou Asie. Zvědavost na tuto vzdálenou zemi byla pro mne o to větší.
Celý soubor mých obrazů a kreseb by se mohl také jmenovat "Thajské Velikonoce".
Prožitek našich křesťanských svátků v zemi s převážnou buddhistickou většinou. Stopy této víry nacházíme zde na každém kroku. Nejenom množstvím klášterů a chrámů, ale i drobnějších oltářů,
a to i na soukromých pozemcích. Vše živé, zdobeno květy a barevnými stuhami. O to vzácnější občasná setkání se stopami křesťanské víry. Jedno z nich jsem zachytil v obrazu "Kříž".
Tak jako doklady buddhistického náboženství potkáváme zde velmi často i projevy úcty k panovníkovi, jež zdají se být nenucenými a nefalšovanými. Portréty krále a jeho rodiny nalézáme tu zcela běžně. Monarchistické zřízení je nám dnes často spjato spíš s romantikou zašlých časů. Avšak je tomu teprve devadesát let, kdy jsme nastoupili cestu republikánskou.
Monarchie nás provází po většinu trvání českého státu. I zakladatelé Československa nejdříve počítali s novým státem jako s královstvím.
Thajská příroda i architektura jsou vesměs zdobnější, a dle očekávání i barevně výraznější - růžová, fialová, oranžová, zlato, stříbro ... Nalézáme zde však i tlumenější tóny povědomé z domova - staré kláštery, rýžová pole, železnice "smrti" podél řeky Kwai.
Zvláštní hold náleží thajské kuchyni. Jen zvolna jsem uvykal její palčivosti - o to vděčnějším jsem hostem thajských restaurací v Praze.
Cesta proběhla v době Velikonoc. Čas výstavy je zhruba ohraničen svátkem sv. Václava a výročím založení republiky. Nesnažím se předstírat znalectví ve věci Thajska. Usiluji o nepředpojatý pohled příchozího z jiného náboženského a kulturního okruhu. Sbírat, co nás odlišuje. A nacházet i to, co spojuje.“
DOPROVODNÉ PROGRAMY
1. 10. ST 16.00 Komentovaná prohlídka výstavy Thajsko očima českých malířů Martiny Chloupy a Jana Stosse s ředitelem Sbírky moderního a současného umění Tomášem Vlčkem.
Zdroj: www.ngprague.cz