I když se Burian (celým jménem
Josef Vlastimil Burian) občas řadí mezi ty, kteří vyrostli na pražském Žižkově, tak ve skutečnosti své rané dětství v těchto místech neprožil. Narodil se v Liberci, kde se jeho otec
Antonín Burian věnoval krejčovskému řemeslu a patřil mezi velké vlastence. Tehdy ale v Liberci žilo více Němců než Čechů, a tak se rodina o deset let později přestěhovala do Prahy. Burian měl ještě starší sestru
Žofii Pickovou, kterou si matka,
Marie Burianová, přinesla z předchozího manželství.
První herecké kroky s fotbalem za zády
V Praze se k umění
Vlasta Burian dostal záhy, protože jeho otec patřil mezi divadelní ochotníky, a tak svého syna vodil nejen na představení, ale i do zákulisí. Talent budoucího komika se ale tehdy nejevil tak jednoznačně, protože jeho zájmový záběr a nadání vynikalo i v jiných sférách.
Burian původně vystudoval
obchodní školu a patřil k
vynikajícím sportovcům, zvláště pak k
fotbalistům. Možná i proto viděl
Antonín Burian profesní perspektivu svého syna jinde než na divadelních prknech, a tak mu hraní zpočátku rozmlouval, nakonec ale uznal, že se jedná o výjimečný talent.
Zpočátku
Burian vystupoval v kabaretech (např.
Rokoko,
Červená sedma nebo
Revoluční scéna), ale získával i vedlejší role v divadlech jako je
Vinohradské či
&Svandovo divadlo. Jeho kariéru na chvíli přerušilo vězení, kam se dostal, když se chtěl vyhnout nástupu v 1. světové válce. Po jejím skončení se
Burianova kariéra začala rozvíjet už naplno.
Vlastní prkna a vstup do světa filmuDíky mnoha zkušenostem si v roce 1925 odbyla první představení nově vzniklá scéna a sice
Divadlo Vlasty Buriana. To se o tři roky později přestěhovalo Lazarské ulice a dnes ho tam najdeme pod názvem
Divadlo Komedie. Tehdy
Burian ve svých podnikatelských aktivitách ale zdaleka nekončil, a tak v těchto místech lidé našli i módní salon, kino nebo dílny. V divadle samotném pak zářila i další významná jména českého herectví (
Marie Rosůlková,
Theodor Pištěk,
Čeněk &Slégl,
Lída Baarová nebo
Jaroslav Marvan).
Burianovi se logicky otevírala cesta i k filmovému prostředí. Jeho prvním snímkem se stala komedie
Tu ten kámen aneb Kterak láskou možno v mžiku vzplanout třeba k nebožtíku z roku 1923, kde se potkal s
Ferencem Futuristou,
Martinem Fričem nebo
Anny Ondrákovou, ovšem za prolomový film v
Burianově kariéře můžeme považovat komedii
C. a K. polní maršálek, kterou známe dodnes. A jak i dnes bývá zvykem, tak i tehdy různé firmy obsazovaly do svých reklam populární tváře.
Burian tehdy svůj obličej spojil s neméně slavným jménem -
Baťa – pro jehož firmu v roce 1935 natočil reklamní spot.
Komikovou kariéru neutnula ani 2. světová válka. Divadlo stále fungovalo (až do roku 1944, kdy
Joseph Goebbles zavřel všechna divadla v Říši), Burianovy filmy se těšily oblibě doma i v Německu (již dříve vzniklo pět snímků -
C. a K. polní maršálek,
To neznáte Hadimršku,
On a jeho sestra,
Pobočník Jeho Výsosti a
Hrdina jedné noci - v tamním jazyce) a v roce 1942
získal Národní cenu. Ovšem jeho úspěch za války se nemohl slučovat s trváním i v době poválečné.
"Kdepak král, teď už jenom králíček"Jako spousta jiných byl obviněn z kolaborace a i když se po intervenci
Jana Masaryka dostal na chvíli ven z vězení, nakonec se tam opět vrátil a strávil tam pět let. Podle rozhodnutí soudu
Burian např. ve své vile hostil německé představitele, v rozhlasovém pořadu zesměšňoval exilovou vládu nebo zdravil zdviženou pravicí. Nakonec se však ukázalo, že se nacisté pravděpodobně u
Buriana objevili tak akorát kvůli prohlídce, k rozhlasovému skeči ho donutili nacisté a zdvižená pravice vůbec neznamenala zdravící gesto, nýbrž patřila k divadelní hře a navíc
Burian tehdy zaťal pěst.
Adina Mandlová, která si také vysloužila pobyt v pankrácké věznici zavzpomínala: „
Jeden z dozorců mi tehdy řekl - vy neuroníte ani slzu, vás museli udělat z kamene, to Vlasta Burian sedí a pláče celý den. Nebylo to tím, že spadl z velké výšky, ale on strašně miloval publikum, nemohl bez něho žít.“ (pozn. A. Mandlová, Dneska už se tomu směju (reedice), Nakladatelství XYZ.)
Divadlo Vlasty Buriana bylo znárodněno a přejmenováno na
Divadlo kolektivní tvorby. Po návratu z vězení se tedy ztrhaný
Burian nakonec na přímluvu některých umělců objevil v
divadle v Karlíně, později účinkoval na estrádách. Mezi jeho výraznější role patří Atakdále v pohádce
Byl jednou jeden král. Sláva byla ta tam. A
Burian si to uvědomoval. Když k němu prý jednou přišel fanoušek s žádostí o podpis a připojení „Král komiků“, Burian jen povzdechl: „
Kdepak král, teď už jenom králíček.“
Vlasta Burian zemřel 31. ledna 1962 na plicní embolii. Jeho žena
Nina prý zemřela na manželově hrobě devět týdnů po jeho skonu. I když tento pár spolu neměl děti, tak
Burian jednoho potomka přece jen zanechal. Ze vztahu s tanečnicí
Annou Emílií Pírkovou se narodila dcera
Emilka (8. dubna 1912), která nesla
Burianovo příjmení. Sedm let po jejím narození si
Burian vzal svou celoživotní partnerku
Ninu, o které se říkalo, že si svého chotě velmi hlídala, ale jak jednou
Zita Kabátová poznamenala, stejně všechno neuhlídala.
Zdroje:
www.csfd.cz Vladimír Just, Vlasta Burian - Mystérium smíchu, Academia.
Adina Mandlová, Dneska už se tomu směju (reedice), Nakladatelství XYZ.
Foto:
www.csfd.cz www.dreamlife.cz Burian chytal v bráně A. C. Sparty, na jejímž stadionu má od roku 2000 pamětní desku.