Začněme u těch, které první díl, tedy filmová
&Sifra mistra Leonarda, pohněvala nejvíc. Samozřejmě katolická církev. A není se co divit.
Brown sice za "geniálním" objevem ukrývajících se potomků Ježíše Krista nestojí, ale takřka jako první s ním vyrukuje takto masivně. Je jedno, má-li pravdu, či jde o pouhopouhou fabulaci, církev se hněvá. Však také podrývá skalní učení. Příchod
Andělů a Démonů tedy Vatikán očekával s obavami. Ty ale s první Římskou přepremiérou opadají jako listí na podzim. Ano, děj se odehrává přímo v srdci katolíků, ve Vatikánu, ano, ten "zlý" se nalézá div ne na papežské stolici, ano, vyjeví se tu z církevního života první i poslední, ale výsledek? Pokud jste četli knižní přelohu, můžeme vás uklidnit, že se jí režisér
Ron Howard drží jako klíště. I když trochu vykastrované. Ale na plátna přeci nelze vervat vše. A tudíž je také jasné, že církev v tomhle filmu vlastně nikdo neočerňuje. Závěrem se ukáže, že právě naopak a i nevěřící
Robert Langdon (Tom Hanks) sice v Boha neuvěří, ale smíření dosáhne.
Po boku mu tentokrát již nestane velkooká Amelie, ale cílevědomá vědkyně v podání
Ayelet Zurer (spolu na uspěchaném snímku o kousek výš). Zlo se tentokrát usídlí v samém centru Vatikánu. Papež zemřel a z hlubin dějin se vynoří
ilumináti, organizace snažící se skloubit víru a vědu. Katolíci jim však v renesanci dají řádně na frak a znovuzrozený Fénix má chuť se mstít. Zdá se, že své lidi může mít všude a až do posledního okamžiku netušíte, kdo je tu za
dobré a kdo za
špatné. Únos několika žhavým kandidátů na příští hlavy církve komplikuje i neznámo kde ležící box s antihmotou. Časomíra na jeho baterie klesá a klesá a s každým dalším číslem dolů se blíží gigantická detonace. A s ní i konec Vatikánu. A Langdon? Ten musí podle pradávných zkazek najít jak kanistr, tak pomalu a opravdu ošklivě umírající kardinály.
Mohlo by se tedy zdát, že Andělé a Démoni budou - stejně jako knižní předloha - poměrně logickým a edukativním sousledem akce. Ne. Bohužel. Atmosféra romantického filmu jim bohužel příliš nesvědčí a hlavní záporák, chladný pan Gray v podání
Nikolaje Lie Kaase, má málo času na spásu zívacího děje. Za poznost stojí též
Ewan McGregor, který se ujal rola takřka nejdůležitější – camerlenga Patricka McKenna, či
Stellan Skarsg?rd. Ne, herecké výkony se kritizovat nedají. Mají vše, co mít mají, ale scénář a střih nahrávají tónu div ne uměleckému a snímek tak vlastně zabíjí. Nejsem příznivcem akčních stříleček, ale Andělé a Démoni by trochu více akce a dramatu potřebovali. Měl to být thriller. Ale co zněj zbylo? Nic. Možná přání dobré noci pro všechny diváky.
Po špatné zkušenosti s &Sifrou vysílá do světa Vatikán nejdříve jasnou zprávu: filmaře dalšího takového kousku k nám nepustíme. Části Vatikánu tedy vznikají v USA
(viz obrázek výše). Po předpremiéře ale jeden z kardinálu jen pokývne hlavou, že je film dobře zpracován a líbí se mu. Evidentně také znuděn, jako většina diváků. Verdikt? Čekáte-li akci v podobě Andělů a démonů v duchu knihy, zapomeňte na ni. Chcete-li ležérní zívací film s pěknými kulisami, efekty a dobře zvolenými herci, jděte do kina.
Režie: Ron Howard
Hrají: Tom Hanks, Ayelet Zurer, Ewan McGregor, Stellan Skarsg?rd, Carmen Argenziano, Armin Mueller - Stahl, Pierfrancesco Lavino
Obrázky: dailymail.co.uk, thecia.com.au, www.wallpaperez.info