Prostory vedle historické budovy se dobře hodí pro extravagantní představení tohoto typu.
„Scéna Laterny magiky prochází proměnou a Národní divadlo ji začíná znovu využívat,“ potvrdil
Petr Zuska, umělecký
šéf baletu Národního divadla. Extrém spojuje tři choreografie, které dosud nebyly v České republice uvedeny. Divadelní sezonu tak efektně zakončí mimořádná taneční událost.
Dvě extrémně odlišné části večera vyústí v třetí část, zbrusu novou choreografii Petra Zusky. Obsah této světové premiéry, tanečně velice náročné, je tajemstvím.
Představení se však otevře jiným kusem Petra Zusky. Jeho choreografie
A Little Extreme (Malý extrém) měla světovou premiéru před třemi lety v Deutsche Oper am Rhein v Düsseldorfu a nyní ji uvidíme v české premiéře.
„Malý extrém je založen na hudebním kontrastu a měl by působit odlehčeně... V rámci hudebního podkladu se střetávají dva hudební světy - jednak současný černý americký hip hop a R&B, na druhé straně v kontrastu s tím relaxační esoterická hudba pro děti,“ prozradil Petr Zuska. Náročné taneční figury v rychlém sledu však budou obdivovat nejen mladí diváci, milovníci hiphoperů! Jelikož je vedle šesti tanečníků a dvou tanečnic jednou z postav i plyšový medvěd, lze se patrně těšit i na humorný pohled, typický pro českou choreografii.
Nadšený německý tisk píše o „naprosto zběsilém spekulativním a asociativním top-střetnutí baletu a pohádkových kazet“ a o „tanci, který pronikne do mladých srdcí“. Ale němečtí novináři zároveň vnímají také „kousavou ironii“ a „satiru o mladé generaci, která svou siláckost opírá o wellness, psycho a fabriky na sny“.
Po „zběsilosti“ začátku uvidíme ve střední části večera výrazně zpomalený pohyb v díle Jiřího Kyliána The Last Touch (Poslední dotyk), která tu bude mít českou premiéru. Význačný český tvůrce ji vytvořil pro Nizozemské taneční divadlo v Haagu, které je už léta jeho domovskou scénou, jež vedl a s nímž získal světové vavříny. Tři taneční páry se pohybují na čechovovsky nostalgické scéně v rytmu minimalistického piana Kylianova oblíbeného skladatele Dirka Haubricha. Pojem „poslední dotyk“ evokuje představu posledních úprav dam a pánů před fotografováním v dřevních dobách fotografie... Dílo s tanečníky baletu Národního divadla nastudovali Nataša Novotná a Václav Kuneš, dlouholetí tanečníci Kyliánova Nizozemského tanečního divadla.
Petr Zuska si však připravil velmi obtížnou úlohu tím, že hodlá takto extrémně nabitý večer uzavřít svou horkou světovou novinkou. Co ještě extrémnějšího si lze představit pod názvem A Little Touch of The Last Extreme (Malý dotyk posledního extrému)? Petr Zuska si vzal na pomoc motto od svatého Augustina:
„Teprve tváří v tvář smrti se rodí vlastní já člověka.“
Klíčovým tématem vrcholné choreografie tedy bude otázka života a smrti. Oba extrémy, či spíše krajní momenty života, zastupují postavy v této abstraktní choreografii nejkonkrétnější: stařec a dítě.
Zdroj: Národní divadlo