Vždy se děsím délky filmů. Pořád si myslím, že dvě hodiny je takové maximum, které lze bez újmy vydržet. Na japonský film
POD VLIVEM LÁSKY (režie Sion Sono) jsem vzhledem k jeho délce – bez tří minut čtyři hodiny - šel připraven vpůli odejít. Nejenže jsem vydržel do konce, ale také jsem tvůrcům s chutí zatleskal.
Svět Soneho filmu sice vychází z reality, ale ta je podivně pokroucená, stejně jako jsou zvrácené vztahy mezi postavami. V katalogu se hovoří o
“hranici mezi perverzností a normálem”, ale jde spíše o až groteskní nadsázku, která dovoluje odhalit souvislosti, nesdělitelné
“realistickým” způsobem. Film vypráví příběh dospívání mladíka, jehož otec je katolickým farářem a nutí ho, aby mu denně vyprávěl své hříchy. Protože chlapec žádné závažné nemá, musí si vymýšlet a postupně je začne i páchat, aby byl otec spokojen. Mistrem je zasvěcen do bojových umění a s partou dalších se věnuje
“koníčku” focení dámských kalhotek pod sukněmi kolemjdoucíchj dívek, čímž se chce stát
“králem úchylů”. Stále ale hledá tu pravou a jedinou lásku, jinak se mu nedostavuje erekce. Když se stane
“zázrak” a on vyvolenou pozná, sice ji zachrání ze spárů drsného gangu, ale po proběhlé sázce je naneštěstí v ženském přestrojení a dívka jeho identitu nepozná. Trvá dlouho než se love story naplní... Hrdina projde
“peklem” světa (ještě jako panic třeba v pornoprůmyslu) a postupně si uvědomuje, jak pod vlivem sexu mění názory jeho fanatický otec, poznává dramata ostatních a v závěru se sám dostává do
“akce” při likvidaci náboženské sekty zvané
"Nula", která dokonale vypláchla mozky jeho blízkým i jeho milované. Režisér bez problémů zvládá různé styly, vážné a meditativní scény dovede proložit humorem, nebojí se potoků krve ani přepjatých bojových scén. Kupodivu ani ty nejdrsnější pasáže neurážejí a místo šoku cítíte jejich adekvátnost v komplexu díla
(např. ustřižení penisu, harakiri v dívčím podání a pod.) Málokdo dokázal popsat neduhy dnešní společnosti tak účinně, byť bizarně.
Pod vlivem lásky
Z úplně jiného soudku je film
ŚAMANKA, který v koprodukci Kazachstán, Rusko, Francie a Německo natočila Guka Omarova.
Ocitneme se v jakési kazašské vesnici, kde žije stará Aidai, žena, která je obdařena magickými chopnostmi a dovede vyléčit duši i tělo. Není divu, že na jejím dvoře je stále plno návštěvníků. Aidai nejen léčí, ale rozhoduje sousedské spory, dovede poznat lidské pohnutky i přání a pomoci, aby vždy vyhrálo dobro nad zlem. Film se dotýká otázky šamanismu jako
“bílé magie”, reálné skutečnosti, kterou se jako
“nevědecké” nepodařilo vymýtit ani dlouholeté sovětské moci. Zlikvidovat šamanku a její úzký vztah k přírodě a svému místu se nepodaří ani podnikatelskému záměru postavit na pozemku hotel a benzinovou pumpu. Místní podnikatelská mafie se sice zbaví šamanky, ale narazí na odpor majitele pozemku. Po zákeřném únosu jeho milovaného syna je třeba znovu najít Aidai, která jediná může zrušit prokletí posvátného místa a navrátit ztracenou rovnováhu...
Film nenásilně líčí principy šamanismu, ukazuje příklady “léčení” a přesvědčí o poutu mezi lidskou duší a přírodními silami. Dotýká se závažného problému konfrontace tradičních kulturníchi hodnot s rozpínavou dravou podnikatelskou expanzí. Unikátní jsou záběry putování astrálním světem.
&Samanka
Zatímco tyto dva filmy jsou svým způsobem výlučné a asi je v kinech hned tak nespatříme, německý snímek
WHISKY S VODKOU, který byl v soutěží festivalu, by český divák uvítal. &Sestačtyřicetiletý režisér Adreas Dresen po drsné Lásce na grilu a psychologickém filmu o lásce sedmdesátiletých milenců Sedmé nebe se sice nevzdává svého psychologického pohledu ale mnohem více dává prostor humoru.
Film líčí dilema slavného stárnoucího herce Otta, obletovaného ženami a navyklého na slávu, jemuž se v poslední době nedaří zvládat svůj sklon k alkoholu. Získává pověst nespolehlivé hvězdy. Jak se zachová málo zkušený režisér jeho nejnovějšího opusu? Marně se snaží o přátelskou atmosféru na place a nakonec na radu producenta najme náhradníka, s nímž tvoří stejné scény jako s Ottou. Z konfrontace těchto dvou rivalů vyplyne řada zajímavých situací, díky nimž tento
“film o filmu” drží divákovu pozornost. A proč ten název? Inu, oba sokové na hlavní roli se nakonec v dobrém sejdou, kde jinde než u baru, a objednají “whisky s vodkou”...
Whisky s vodkou
Zdroj fotografií
www.rajce.cz;
www.iffkv.cz;
www.kviff.com