Odpověď je nasnadě. Není. Firmy totiž dokáží v rámci svých PR praktik skloubit možné s nemožným, a tak se stále větším konzumem ničícím tunami odpadků planetu získáváme dojem, že i v téhle šlamastice svítá hvězda naděje. Kupujme si ekologické výrobky! Samozřejmě klobouk dolů před Bio potravinami, díky kterým se například antibiotiky a steroidy nadopovaná slepice nemusí tlačit celý život v "králíkárně" a zelenina i ovoce rostou bez chemie tak, jak mají. Nicméně na zelenou hrají i fastfoody.
"Jezte u nás, jsme ekologická společnost plná jednorázových tácků, kelímků a papírků! Každý kousek jídla vám zabalíme zvlášť do obalu, který nikdo před vámi neměl!" A ta ekologie? Firmy přeci mají dokonale zpracovaný recyklační systém! Ehm... ano, samozřejmě je lepší, že se recykluje, ale nebylo by ještě ekologičtější nemít všechno na jedno použití a omezit počet daných krabiček, papírů, etc.etc.?
Podobné trendy vidíme takřka u každé větší korporace. Automobilový průmysl hlásá ekologické vozy na benzín, přestože kdesi v utajeném sejfu ropných magnátů leží draze zaplacené patenty na vodní auta. Samozřejmě, dvousečná zbraň má pravdu v tom, že je určitě lepší zvolit při koupi nového vozu model s nižší spotřebou a pořádným katalyzátorem, než třeba pěkného, ale starého Hummera, který za sebou nechá černý mrak a sežere 19 litrů. A co z něj? Frajeřina, to je dřina. Hlavně pro peněženku. A to ještě pořádně neřešíme, že do práce jezdí po jednom v autě stále více lidí, místo aby ušli kousek pěšky, ujeli na kole, nebo zvolili ekologičtější hromadnou přepravu. Přeci se nebudeme mačkat, že? V tomhle ohledu musím dodat ještě jeden maličký postřeh, který stále uniká mému pochopení: Do práce jezdím přes celé město. Když je k ránu hutná doprava, trvá mi cesta i hodinu. Za rok jedu autem na pracoviště maximálně dvakrát, prostě proto, že potřebuji přestěhovat nezměrný pakl věcí. Cesta autem trvá vždycky minimálně o 15 minut déle! Copak to všem těm managerům nevadí, time is money, přeci? Ale ona se nějaká výmluva pro všechno vždycky najde...
Odborně se mediální i jinak šířený zelený výplach nazývá
greenwashing a slaví nezměrné úspěchy. Firmy si jím zvyšují zisky a poněkud se nezmiňují o všech dalších negativních externalitách. Ostatně, bylo by to čiré bláznovství.
Ikonka: http://images-1.redbubble.netFoto: http://www.greencampaignsigns.com