Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . Tiráž ...  Dnes je  sobota 15.2.2025, svátek má Jiřina 

Hledej

Spolupracujeme

www.alpress.cz

www.argo.cz

www.bioscop.cz

www.bontonfilm.cz

www.botanicka.cz

www.divadlodisk.cz

www.divadlonavinohradech.com

www.divadloviola.cz

www.dokoran.cz

www.epocha.cz

www.hostbrno.cz

www.jota.cz

www.knihykazda.cz

www.literarnistrom.cz

www.mestskadivadlaprazska.cz

www.ngprague.cz

www.supraphononline.cz

www.svandovodivadlo.cz


Švejk není blbec. Natožpak ten zlínský...

22.09.2009   Martin Zavadil   Divadlo   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

Švejk není blbec. Natožpak ten zlínský...Česká literatura nemá mnoho knih, které by kvalitou mohly konkurovat Osudům dobrého vojáka &Svejka od Jaroslava Haška. Právě toto mistrovské dílo zdramatizoval a převedl na jeviště režisér Jan Jirků v Městském divadle ve Zlíně. Inscenovat jakoukoli dramatizaci tak známého a velkého díla může přinést buď plné divadlo, nebo obrovské fiasko. Zlínské představení kolísá na velmi tenké hraně, která leží přímo mezi těmito dvěma póly.

Nespoutaný a bohémský Haškův život, kterým proplouval ponořen do příjemné alkoholové lázně lze popsat velice těžce, stejně jako jeho dílo. Proslul jako nepoučitelný mystifikátor k čemuž přispěla i spousta pseudonymů, které bez rozpaků užíval. Na snaze dešifrovat &Svejka, si v minulosti vylámal zuby nejeden literární teoretik. A právě mystifikací, jěž je tak vlastní spisovatelům, je protkána i jeho největší postava &Svejk.

Samotný &Svejk, jehož prvoplánově nastavená nálepka blbce se jen těžko odstraňuje z obecného podvědomí, je naopak geniálním glosátorem ztuhlosti rakouského státu a často paradoxních poměrů, které v něm platily. Aktualitu tomuto dílku však nelze upřít ani dnes.

Hluboké jeviště zlínského divadla dává dost hereckého prostoru i tehdy, když se na scéně potkává všech šestnáct účinkujících. Navzdory tomu umožňuje, aby jeho relativní prázdnota občas dodala potřebnou lidskou intimitu. Celé představení je i přes nevelké množství kulis velmi funkční. Scénograf Hynek Dřízhal se nenechal zlákat volným prostorem a scénu nezaplavil zbytečnostmi. Podařilo se tak zobrazit starorakouskou oblibu v monstróznosti, aniž by se stala bezvýznamnou pastvou pro oči.

Celá inscenace se snaží být švejkovsky věrná. Neomezuje se na fakta daná předlohou (která navíc umně přepracovává) a její občasné společenské aktuality do inscenace vnášejí skvělé oživení. Vše ale náhle boří trojice kankánových „tanečnic“ , jež dává pocit, že teď se může stát všechno. Což umocňuje i opětovné použití kulis a jejich stale se měnící významy.

Pokud má Městské divadlo ve Zlíně v osobě Petry Hřebíčkové dokonalou Maryšu, Jan Leflík je dokonalým &Svejkem. Jeho bravurní výkon (především ten, kdy se lidový blbec stává lidovým mudrcem) nepolevuje ani na okamžik. Dobrosrdečná neohrabanost, která neupadá do grotesky a jakási prostá švejkovská civilnost, výborně vystihují Haškovu postavu. Nadporučíka Lukáše ztvránil Radovan Král a právě díky jeho hereckému talentu se z osekané postavy nestal pouhý sukničkář se šavlí.

Zmíněná osekanost, se kterou se potýká celá inscenace, je největším mínusem. Zběsilé skákání v ději předpokládá nemalou znalost příběhu. Inscenaci by slušelo občasné zpomalení tempa a prvek, který by jednotlivé výstupy alespoň trochu sjednotil. Navíc při scéně, kdy je &Svejk poslán poručíkem Lukášem, aby odevzdal „jeho“ maďarce dopis, veškeré dialogy probíhají v němčině. Bez její znalosti by se nepoučený divák mohl lehce stát svědkem podivné taškařice, jejíž smysl v rámci celého příběhu mu jaksi uniká. Pravdou ale zůstává, že případná nejednotnost interpretace se může stát zajímavým tématem k diskuzi.

Inscenace s podobným tempem na dramaturgickém plánu dosud chyběla. Vyváženost repertoáru ale staví divadlo do nadregionální role a proto nevysvětlitelné vyhození dřívějšího uměleckého šéfa, kterým byl Dodo Gombár, staví jeho nástupce Petra Veselého do nelehké, avšak doufám velmi motivující pozice.



Inscenaci &Svejk uvedlo v premíéře 20.6.2009 Městské divadlo Zlín.
Psáno z reprízy 12.9.2009




Zdroj ilustrační fotografie: www.barrandov.cz


Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

ISSN 1802-2863 . Tiráž

Copyright © 2001 - 2025 www.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.0362 s