Jméno filmové publicistky a kritičky Aleny Prokopové je patrně většině fanoušků hýbajících se obrázků známé, především ve spojitosti filmového měsíčníku Cinema, jehož neochvějnou součástí Prokopová byla po dlouhých jedenáct let. Poté, co na začátku letošního roku v rámci značně nejasných personálních změn musela, spolu s drtivou většinou stálé redakce, časopis opustit, naštěstí neupadla do oprávněných depresí a kromě příjemného filmového blogu, který založila a na němž v současnosti prezentuje své aktuální recenze, raději napsala knížku.
V jedenácti kapitolách věnovaných charisma dle autorky nejpřitažlivějších filmových hvězd současnosti, nás Prokopová seznamuje s životními úděly a rolemi jedenácti mužů, kteří si dokázali díky své jedinečnosti získat sympatie a srdce diváků
(především divaček) ve světě.
Jací jsou? Čím se odlišují od obyčejných smrtelníků a co znamená ono neviditelné charisma?
Právě otázku magické přitažlivosti řeší také předmluva knížky Aleny Prokopové , napsaná její dlouholetou šéfovou, kamarádkou a především odbornicí na slovo vzatou, Ivou Hejlíčkovou. Vlastní obsah pak uvádí kapitola věnovaná Bradu Pittovi, osobě patrně stále v otázce charisma či fyzické krásy nejpovolanější. Kromě Pittovi podobných protřelých hollywoodských taháků (Depp, DiCaprio, Clooney, Nicholson, Jackman atd.) autorka nezapomíná na muže, jejichž tvář proslavila především televizní obrazovka. Do této kategorie můžeme zařadit protivného doktora House alias Hugha Laurieho anebo Colina Firthe, milovaného a nenáviděného Marka Bridgett Jonesové, který se především v zahraničí zapsal do povědomí díky postavě pana Darcyho, jemuž propůjčil vzezření v několikadílném seriálu, natočeném podle slavné předlohy Jane Austenové.
Protože Prokopová disponuje nejenom patřičným vzděláním, ale také mnohaletými bohatými zkušenostmi s články zabývajícími se filmovou problematikou, už její jméno na obálce částečně zaručuje kvalitu, kterou čtenář záhy ověřuje při přečítání čtivých, logicky uspořádaných, a především věcných informací, z nichž profil každého z herců sestává. Jednotlivým životopisům prokládaným množstvím zajímavých citátů z rozhovorů s danými osobnostmi předchází stručná část, v nichž autorka představuje své objekty zájmu na základě jejich nejznámějších rolí či filmových okamžiků, s nimiž je jejich jméno neodvratně spjato. Tento postup je na rozdíl od jiných, často kronikářsky suchých biografií, značně osvěžující. Se stejnou elegancí Prokopová proplouvá až k závěrečným odstavcům, věnovaným současným aktivitám probíraných hvězd. Dále neopomíjí dobře promyšlené odkazy na jejich rozpracované projekty, díky nimž knížka získává i několik měsíců po svém vydání punc jisté nadčasovosti.
Přestože z logiky věci nelze v jediné knize obsáhnout všechny detaily, které by si diskutovaní pánové zasloužili, Prokopová zvládá bez problémů vytáhnout podstatná a důležitá fakta a její knížka se tak stává skutečně hodnotným zdrojem informací, patrně jedním z nejlepších, které zde kdy k danému tématu byly napsány.
Knize nechybí kompletní filmografie uvedených herců nebo barevná příloha fotografií, nahrazující tak velké černobílé portréty na začátku jednotlivých kapitol.
Přes množství rádoby filmových odborníků má tato země těch skutečných stále ještě pomálu. Knížka Aleny Prokopové jasně dokazuje, že ona k nim rozhodně patří.
Závěrem lze tedy pouze konstatovat, že pokud hledáte skutečně kvalitní českou filmovou literaturu, titul Charisma: nejpřitažlivější filmové hvězdy současnosti lze jen a jen doporučit. Určitě vás nezklame.
Alena Prokopová: Charisma - nejpřitažlivější filmové hvězdy současnosti
Vydalo nakladatelství XYZ v roce 2009
doporučená cena: 229 Kč
více info: http://www.xyz-knihy.cz foto www.xyz-knihy.cz