Online kurz tvůrčího psaníKráva a kreténJana Slaninová: Něco mi přeletí přes nos a řekne pišMEMENTO MORIListopad Spisovatelská inspirace
Rozhovor s Martinou Bittnerovou o andělech a lidských chybáchFOTOPOSTŘEHY: Pes mnoha tváříVánoce u Čapků aneb Jak Karel a Olinka pekli cukrovíUkrajinské pohádkySyrový průvodce hrdinstvím, zradou a cenou za svoboduŽivot pochází ze životaVaše teta tak mluvila s dětmi, pochopení většiny nečekejtePlast je pastMistr hrůzy se narodil před 125 letyZ čeho je mi vážně moc smutnoOnline kurz tvůrčího psaníJana Slaninová: Něco mi přeletí přes nos a řekne piš
Podivná krajina. Trosky domů bez života, zřícené katedrály a poničené fabriky, z jejichž komínů ještě stoupá kouř. Mrtvý svět po zjevné apokalypse. Místo lidí jen jacísi hadroví panáčci s čísly na zádech, ohrožovaní obřími nestvůrnými monstry v čele s obřím robotem, který vysává panáčkům duši. Tak vypadá první pohled na animovaný film ČÍSLO 9 (v originále a dle původního záměru distributora skrytého pod pouhou číslicí "9").
Nová variace na VÁLKU SVĚTŮ či množství jiných filmů o "konci světa" často si podobných jako vejce vejci? Jistě – divák milující vzrušení, napětí, boj a adrenalin si přijde na své. Ale film má i druhou stránku. Za akcí je závažné myšlenkové poselství, pro něž ho doporučuji i divákům, které by úvodník mohl odradit.
Těm prvním doporučím přeskočit následující odstavec, a přejít rovnou k bližším informacím o filmu. Pro ty druhé si neodpustím trochu slov o genezi tohoto mimořádného a nečekaného zážitku.
U kořenů tohoto 80 minut trvajícího filmu byl krátký snímek se stejným názvem. Jeho tvůrce SHANE ACKER dostal nápad na filmeček v době studia na Kalifornské univerzitě v Los Angeles, kde studoval architekturu a animaci. 11-ti minutový film připravoval a realizoval 4,5 roku, přičemž přiznává vzory v díle bratří Quayů a u Jana &Svankmajera. Inspirací pro zobrazení post-apokalyptického světa byly fotografie zničených měst z II. světové války a fantazijní grafika Zdzislawa Beksiňskiego. Aby se naučil filmování, vydal se Acker do Austráliie na natáčení PÁNA PRSTENŮ: NÁVRAT KRÁLE k Peteru Jacksonovi, kde pracoval jako animátor, a prý se tam naučil dvě důležité věci: jak dát filmu význam, smysl (druhý plán) a jak charakterizovat postavy. Ackerův krátký film z roku 2004 vzbudil pozornost diváků – získal Zlatou medaili ve Studentské filmové akadamii, ceny na nejrůznějších festivalech, a později byl nominován na Oscara. Když ho viděl producent JIM LEMLEY, byl nadšen, a hned přitáhl k filmu dva zkušené a proslavené režiséry - TIMA BURTONA (známého vizionáře – viz filmy od Batmana přes Střihorukého Edwarda, Planetu opic, Mrtvou nevěstu, Karlíka a továrnu na čokoládu až po Sweeneyho Todda: Ďábelského holiče z Fleet Street) a “šíleného Kazacha” TIMURA BEKMAMBETOVA (Noční a Denní hlídka). Oba přinutili Ackera natočit podle stejného námětu i celovečerní film a oba se stali spoluproducenty. Tim Burton ho ovlivnil co se týká výtvarné stránky, zatímco Bekambetov ho učil rozvíjení akce a napětí.
Vraťme se nyní k filmu ČÍSLO 9 . Do světa zhroucené civilizace se za podivných okolností (v závěru vysvětlených), rodí Devítka, která dostala do vínku situaci změnit. Boj dobra proti zlu může začít. Titulní hrdina (byť není z masa a kostí) se nestačí ve světě rozkoukat a potkává Pětku (John C. Reilly), starostlivého inženýra, kterého však vzápětí zničí obří monstrum s hlavou kočky. Pak Devítka nalezne skupinku podobných panáčků skrývajících se pod vedením Jednotky (Christopher Plummer). Do boje za záchranu Pětky se zapojí postarší vynálezce Dvojka (Martin Landau), šílený vědec &Sestka (Crispin Glover), odvážná bojovnice Sedmička (Jennifer Connelly) a dvojčata Trojka a Čtyřka (ta jsou němá a dorozumívají se beze slov). Možná jste pochopili, že podrobné vyjmenování malé skupinky bylo nutné, abychom si představili v závorkách jména herců, kteří je namluvili. A nezapomenu ani na Devítku, jíž hlas propůjčil ELIJAH WOOD alias FRODO z Pána prstenů.
Není nutné popisovat všechny peripetie děje s plechovými monstry, které vyrábí obří robot, vysávající duši ubohým figurkám. Zajímaví jsou samotní panáčci působící sympatickým dojmem, vedení i v klipových scénách bojů zručnou rukou animátorů. Překvapivě a velice jednoduchými prostředky dokáží tvůrci vyjádřit hnutí mysli a citové reakce (strach, zlobu, rozhodnost či doktrinářskou panovačnost). Silné je i vyústění celého dramatu. Vyjde najevo, že obří Stroj je dílem lidské civilizace, je produktem lidského rozumu, jemuž se vymknul z rukou i dohledu. Stroj zahubil člověka. Ale člověk – vědec dokáže v poslední chvíli před apokalypsou udělat opatření ke vzniku "čísel" včetně "9" a dát jim možnost vše vrátit zpět. Vše má naději na dobrý konec.
A tak z kina půjdete sice pozitivně naladěni, ale v mysli vám zůstane obraz zničené civilizace, kterou Acker nastínil velice zřetelně a sugestivně. Kdosi napsal, že takhle mohlo vypadat Německo, kdyby na konci II. světové války nekapitulovalo.
Takhle může dopadnout svět, pokud nezvítězí lidský rozum a pokud se lidské úsilí o pokrok dostane na scestí. Producent napsal do popisku k filmu, že jde o "jedinečný a vizuálně okouzlující animovaný epos, který svým myšlenkovým poselstvím přesahuje hranici “jenom” animovaného filmu." Záleží ale na divákovi, jak bude schopen myšlenkové poselství filmu přijmout.
pozn
Zdravím, úvodnímu odstavci článku se neříká úvodník, ale perex. Úvodník je úvodní slovo šéfredaktora, nebo osoby povolané v nějakém médiu. Pokud byste nebyl se svou recenzí ještě jinak spokojen, podobně jako já s ní nejsem spokojen, doporučuji tu od Kamila Fily z Aktuálně.cz, dočkáte se tam pěkné konfrontace s názory zde viděnými.
Copyright © 2001 -
2024 www.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.