Hrají s Evou Urbanovou i José Carrerasem
11.10.2009
Jaromír Komorous
Hudba
Koncert filharmoniků, pokud jsou hodni toho jména, je zážitek. Zvlášť konaný v Rudolfinu, v nádherné Dvořákově síni. Dne 7.10. si tam rozložila notové pultíky Pražská komorní filharmonie a zahájila Cyklus výjimečných projektů ve své již 16.koncertní sezóně. Když je na programu Haydn a jeho oratorium Stvoření, není co řešit.
Joseph Haydn hodil za hlavu baroko a jeho alegorii, vsadil na prosté libreto Thomase Lindleyho z Londýna, vyprávějící biblické svědectví o vzniku světa, pevně svázal text se svými tóny a hudební romantismus měl svou ikonu. Oratorium Stvoření pro sóla, sbor a orchestr náleží do klenotnice žánru od svého prvního oficiálního uvedení ve vídeňském Dvorním divadle v roce 1799. Nadšené ohlasy doteď neumlkly a stálost díla jen potvrzují.
Skladba má tři díly a přestože zpěvností ani hudebními nápady Haydn neškudlí, největší perly jsou hned v té první. Letící roztrhané mlhy, chmáry jakési, jež při zavřených očích dokonce studí, nepříliš zaplněné cosi, čekající na svůj zrod. Při prvních slovech
„ … a bylo světlo …“ šokující výbuch tónů celého orchestru a získání si publika na celý večer. Vykreslení prvního východu slunce je přirozenou katarzí dramatických prvních dnů na Zemi nejen podle textu bible, ale i vyslechnuté hudby. Logika díla je impozantní. A jsme teprve na začátku.
Filharmonie postavila před sebe trojici anglických pěvců s renomé přes půl stránky.
Mary Nelson - soprán, Mark Le Brocq – tenor, Matthew Brook – basbaryton. Všichni tři zaujali velmi jemným přednesem, i když zrovna tato poloha překvapila zejména u basbarytonisty Brooka. Řekněme si rovnou, neměli to snadné. Z balkonu nad orchestrem se snášely girlandy mohutných tónů sborového zpěvu.
Český filharmonický sbor Brno, sbormistr Petr Fiala. Všichni jmenovaní sejmuli z mých uší averzi vůči zpívané němčině.
Dirigoval s velkým přehledem a nasazením mladý
Jakub Hrůša. Bělohlávkův žák na AMU (zakladatelem jmenované filharmonie) vytáhl přednesené oratorium k závěrečnému mohutnému aplausu publika a dokázal, že řada jeho mezinárodních uznání není náhodná.
Radost je poslouchat skupinu prvních houslí.
Pod vedením koncertního mistra Jana Fišera podává ruku hudební mistrovství ženské atraktivitě. Přiznávám se k nevšednímu zážitku.
Cembalista František &Sťastný sypal Haydnovy (skoro) trylky v překvapivých momentech skladby, a jeho
dialogy s violoncellem koncertního mistra Lukáše Pospíšila patří pozlatit.
Orchestr je pravidelným partnerem pěvkyň jako jsou
Magdalena Kožená, Eva Urbanová, Dagmar Pecková, ale i José Carreras a třeba José Cura, abychom uvedli aspoň hvězdy.
Haydn dokázal oratoriem vystřílet do oblak axióm: Hudbou maloval jako jiný štětcem.
Středa 7.října 2009, Rudolfinum
Joseph Haydn: Stvoření
Zdroj fotografií www.culture.hu; www.pkf.cz
