Předlohou byl oběma režisérům slavný román v dopisech NEBEZPEČNÉ ZNÁMOSTI, který napsal v roce 1782 Choderlos de Laclos (je známý i z několika českých vydání). Jestli jej oba režiséři četli současně, nevím, jisté ale je, že
filmy podle tohoto románu přišly do kin téměř současně.
Frears - možná proto, že byl o skok první, možná proto, že je krutější a nelítostnější k svým "zvrhlíkům", si vydobyl ve světě filmu trochu více slávy a jeho film dosáhl také na tři Oscary (za scénář podle předlohy, za výpravu a za kostýmy).
Forman se za svůj film s názvem
VALMONT dočkal rovněž uznání a v kinech měl odezvu nevídanou, jak sami jistě pamatujeme.
Věnujme se však nyní Frearsovu filmu, jemuž
scénárista Christopher Lampton ponechal původní název předlohy
NEBEZPEČNÉ ZNÁMOSTI (
Dangerous Liaisons)
, protože s ním se můžete nyní setkat na televizní obrazovce.
V rokokových kostýmech a krinolínách na vás vykouknou dva tvrdí manipulátoři s lidskými osudy, cyničtí a satanští libertini - markýza de Merteuil v podání nelidské Glenn Closeové a vikomt Valmont, jehož ztělesňuje satansky neveselý John Malkovich. Oba začnou rozvíjet frivolní hru, do níž postupně zatahují lidi ze svého okolí, aby nakonec byli sami rozehranou partií pohlceni. Jak markýza tak vikomt se vzájemně předhánějí v tom, kdo je více volnomyšlenkářský, cyničtější, kdo dokáže zlomit více srdcí. Jakýkoli cit je projevem zbabělosti a je ze hry vyloučen. Použít ke svádění je možno jakýchkoli prostředků a jakékoli strategie, rozhoduje pouze výsledek.
Poživačný a prostopášný donjuan vikomt Valmont předvádí virtuozní svůdcovský výkon u mladičké a nevinné Cécile (Uma Thurmanová), ale zároveň tenhle protřelý ložnicový harcovník trochu jihne a je lehce zasažen citem před nedostupnou (leč dobytou) pevností, kterou je mu paní de Tourvel (Michelle Pfeifferová). Her lásky a nebezpečných známostí ve dvouhodinovém filmu si užijete dostatek. A také budete sdílet závěrečné morální ponaučení ve stylu českého přísloví: "Kdo s čím zachází, tím také schází." Snad je třeba jen poznamenat, že na rozdíl od Formanova filmu VALMONT, v němž režisér jakoby chápal malebnost a šarm milostné hry a "chuť" hrát, přenášel i na diváky, je Frearsův pohled na budoárové intriky a jejich bezbožnou nestydatost tvrdě odsuzující a jeho nemorálnost nese rysy tragičnosti.
Pokud už mám porovnávat oba filmové přepisy NEBEZPEČNÝCH ZNÁMOSTÍ, pak si nemohu nevzpomenout na
třetí přepis de Laclosova románu. Byl natočen jako první, a to
již v roce 1960, ale je působivý tak, že jej mám stále v živé paměti.
Režisér Roger Vadim tehdy děj románu přenesl do Francie šedesátých let, ale základní vztahy i dějové schéma zůstalo.
Ústřední intrikující dvojici vytvořila "babička nové vlny" Jeanne Moreauová a jako svůdce (nadmíru sympatický a zlidštěný) se zaskvěl legendární Gérard Philipe. Sváděnou Cecilii hrála neznámá tehdy čtrnáctiletá Gillian Hillsová. Snad i tento film se někdy dostane na obrazovky.
NEBEZPEČNÉ ZNÁMOSTI
(Dangerous Liaisons), USA 1988, režie Stephen frears, scénář podle románu Cjoderlose de Laclose Christopher Lampton.
Uvádí ČT1 v pondělí 9. listopadu 2009 ve 22,30 hodin.
Zdroj foto: filmfoto.osobnosti.cz
Na snímku Uma Thurmanová a John Malkovich