Poezie k hudbě VI. Sir z liverpoolské ulice - Paul McCartney
30.12.2009
Jaromír Komorous
Miniškola
Udělování tohoto titulu v Anglii, bez ohledu na branži, je mi milé. Tisíckrát milejší než české jmenování kdovíjakým umělcem či současné propůjčování nejrůznějších metálů. Jeden ze slavné dvojice (druhým či prvním je zajisté John Lennon, řeč je o The Beatles), je ten vždy hodnější Paul McCartney. Jde o to, jestli by toho bez ostatních z kapely kdy dosáhl. Dle jeho vlastních projektů určitě ano.
Když se zaměříme na Beatles, zaznamenáme, že minimálně 90% tvorby je od těch dvou. A co? Autorský tandem v kapele je nejběžnější forma základního posazu každé partičky míhající se kdy na pódiu, světových kolosů nevyjímaje. To jen další Sir,
David Bowie, je zkušený hermafrodit a v tomto ohledu skoro samozásobitel. Ale zpět k Beatles. Nejzajímavější je, že jmenovaná dvojice se různě podepisovala pod hudbu i texty a někdy společně. Včil pojďme na Paulovu textařinu či dokonce zhudebněnou poezii. Napsal toho jako málokdo. Z éry kapely jmenujme aspoň známé pecky
Let It Be, Yesterday, Hey Jude. Po rozpadu Brouků, už v roce 1971 zakládá
Wings. Svou vzácnou ženu Lindu postavil za klapky, na které ji naučil v rekordně krátké době, když jí je postavil do obýváku asi pod stromeček. Kritika ji rozcupovala, ale lidi vzali, a oni si mnohokrát došli pro cenu Grammy.
Z jeho bohaté kolekce zhudebněné poezie nabízím, dle mého, hodně charakteristickou. Věčný holomek Paul se tu vyjadřuje klackovsky, jakoby neexistovala ani jiná možnost. A co když má pravdu a cesta k celosvětové popularitě vede tudy?
Otevřme stavidla, řekl někde.
KRÁSNÁ RITA
Rito, krásná výběrčí
nás nic nerozloučí,
až přijde noc, tvé srdce odtáhnu.
V autě seděl jsem a v skrytu
sledoval jsem krásnou Ritu,
za stěrač jak dává lístek pokutový.
V čepici se zdála starší,
přes rameno tašku věší,
Vypadá s ní jako voják. Asi to ví.
„Rito, krásná výběrčí!“
skromě jsem se jí tázal,
„kdy budeš chtít
na kafe se mnou jít?“
Řekla:“Hned!“ a já to zkusil,
u jídla jí trochu dusil,
řek jsem jí, že prostě bez ní nemůžu být.
Přišel číšník, zatáhla to,
šli jsme k ní a hupli na to,
jenže přišly její sestry a nebyl klid.
Rito, krásná výběrčí!
bez tebe je to bída,
udělej mrk, ať vím, že seš to ty …
Co stojí za všimnutí? Především použité schéma A,B,C, kde si nedělá starosti s primitivním slovním rejstříkem a angličtině na hrbu nechává i kumulaci jednoslabičných slov (kterou si ale v rodném jazyku může dovolit). To čeština je na ně skoupá a obchází se to přes tři slabiky. Vím, sáhl jsem do Seržanta Pepře, znovu do Beatles. Takhle je to pořád. Už 40 let.
V roce 2004 jsem byl na jeho koncertu v Praze na nové scéně v bývalé Kolbence. Ponechme stranou všudypřítomné bláto a tmu na přístupových cestách mezi bývalými výrobními halami. Podstatná zde byla McCartneyho muzika a jeho neustupující klukovství a vlhký zrak, že se toho člověk dožil. Zdaleka jsem s podobnými pocity nebyl sám. Ono slyšet v originále takovou
Mull of Kintyre je zážitek na roky a vidět basáka s obráceným gardem rovněž.
Zkusme ještě malou domácí úlohu: Vytvořme dvě za sebou jdoucí trojverší, které budou mít stejný rytmický režim a budou kombinovat jednoslabičná a trojslabičná slova v rýmech!
z pražského koncertu
Zdroj fotografií www.askmen.com; www.cs.wikipedia.org