V prostorách galerie najdete
díla jedenadvaceti umělkyň různých národností, které spojeny námětem
vytvořily souznění samotného ženského principu. Vkročením do výstavních prostor jste pohlceni dojmy, jež osloví a doslova zvábí všechny smysly.
Vidíte, slyšíte, můžete nahmatat, cítit vůni vody z moře, zbývá už jen ochutnat. Ochutnejme tedy alespoň trošku společně.

Ulrike Rosenbach – „Mandala celého lidstva“ 2007 (
video 9 min )
Přítmí, naléhavý lidský šepot odkudsi z dáli zní archetypálně primitivně. Nerozumím, přesto chápu, vyzývá. Pohledem sklouznu na plátno, kde probíhá projekce. Voda, prastarý živel spojený s námi se všemi, odtud pocházíme. Ani tmavá hlubina, ani průzračný křišťál. Je v neustálém pohybu, otáčí se, jiskří na stříbřité hladině. Tu chvílemi více či méně zčeří mlhovina, posléze hladinu i zakryje, aby pak odhalila své tajemství – symbol pramáti země, kostru hada připomínající ženskou pohanu ze zahrady v Edenu.
Počátek všeho. Aby mohlo přijít nové, musí umřít staré. Ty hlasy po tom volají zcela jasně. Slyšíte je?

Běla Kolářová – „Spirála života“ 1990 (
asambláž úlomků vaječných skořepin )
Na barevném pozadí reprodukce je spirála vycházející z naměstnané energie, jenom vyhrknout. Jako těsně před Smetným dnem. Energie uvolňující se zatím postupně a zdánlivě pravidelně. Tančíme-li s ní, vidíme její neposlušnost. Uzavřena do rámu však nic nezmůže. Na jak dlouho, proč? Snad aby mohla nazpět.
A celý kolotoč může pokračovat, zrození, vývoj, návrat. A rozumíme Michelangelovu Stvoření světa i pohledu H. Rousseaua.

Monika Weiss – „Bílý pohár“ 2004 (
prostorový objekt - polypropylen, skelná vata, voda, projekce )
Nádhera! Bílá fontána v kubistickém duchu, či pohár z mramoru, který láká – pij! Co skrývá, slyšíme. Zurčí voda, chvílemi vře, někdo ji nabírá, šeptá, láká – přistupte!
Na dně průzračná voda, mistrné lůno, bezpečí každého z nás – tak pijme! Moci tak zažít ještě jednou to, co jen jednou můžeme, jednou jen a víckrát ne! Jak závidíme ženě tam dole, schoulena spokojeně si plyne,
ponořena do sebe, aby procitnula a obohacena, posílena žila dál.

Sigalit Landau – „Mrtvé moře“ 2005 (
video 11 min,39 s )
Moře jemně čeřené vlnami jako z hedvábí, ticho, klid, samota, nic. Tu najednou přeruší shluk melounů navléknutých jako hrášky korálků vírem unášených v živoucí spirálu. A najednou mezi korálky zavěšena žena, nechává se unášet, bílé křivky podél zeleně se potkají s krvavě zbarvenou dužinou melounů vyhřezlých jako kusy těla. Krvácivé ženství, poskvrna, bez které by nic nebylo. A tak ona mezi korálky života čeká, větřík jemně jí vlasy rozechvívá tak, jako předtím tu hladinu. A
osud s korálky jí
odměřuje zdejší bytí, odvíjí, ze života ukrajuje.

Cornelia Renz – „Vznik a konec světa“ 2009 (
barevná tužka na plexisklu a pěně ) Růžový výron ženského pohlaví do nitra černé země, nad tím tři nahé ženy v klínu s falickým symbolem, v souboji. Smutně násilném.
Konec lásky, ztráta potřeby toho druhého, pobořená přirozenost, tak je ukázaný
dnešní svět.

Sigalit Landau – „Narcisus“
2007 ( bronz,
socha )
Nevěřícný údiv ženy v pokleku při pohledu do své tváře ( asi takhle nějak by mohl vypadat můj pohled do zrcadla ráno ). Ale bez sebelichocení, neboť
i narcis ( a právě ten )
o sobě nejvíc
pochybuje. Tahle bronzová socha nepostrádá vtip.
Mé postřehy ze silných dojmů by mohly pokračovat, ale není nad to si na všechno a sami pořádně sáhnout.
Opravdu nebudete litovat!
Foto: autorka článku