Dvaaosmdesátiletý režisér
James Ivory je považován za jednoho z tvůrců, kteří s elegancí a noblesou dovedou ve svých filmech evokovat "staré zlaté časy" Anglie. Po ceněném filmu POKOJ S VYHLÍDKOU (1985), kde konfrontoval konzervativní viktoriánskou morálku a prudérnost začátku 20. století s nefalšovanou italskou nevázaností a prostopášností, se k otázkám dobové morálky Ivory vrací častokrát. Stejně tak staví vedle sebe dvě pojetí různých kultur (anglickou a indickou či čínskou).
Ve filmu
RODINNÉ SÍDLO (Howard End) z roku 1991 již potřetí sáhl po románu anglického edwardiánského romanopisce
Edwarda Morgana Forstera (vyšel česky v roce 1982). Děj je zasazen do posledních poklidných let před vypuknutím světových válek do srdce staré Anglie, do okolí Londýna. Ivory se pokusil o totéž jako spisovatel Forster - odhalit a analyzovat morálku doby a podívat se na už přežívající se anglické tradice. Právě staré venkovské rodinné sídlo je okázalým symbolem těchto tradic. Jeho majitelé - podnikatelská rádoby aristokratická rodina Wilcoxových - je však již považují za pouhé vlastnictví. Jen Ruth Wilcoxová (
Vanessa Redgraveová), dědička starobylého rodu, cítí zbožnou úctu k rodovému sídlu. Málem dojde k tomu, že před svou smrtí odkáže sídlo německé intelektuálce žijící v Londýně, Margaret Schlegelové (
Emma Thompsonová). To by rodina nepřežila, a tak závěť zničí. Margaret přesto v sídle zůstane - podaří se jí okouzlit upjatého vdovce Henryho (Anthony Hopkins) natolik, že se s ní ožení. Prostřednictvím manžela pak může otevřeně podporovat svoji citově otevřenou a vášnivou sestru Helen (
Helena Bonham Carterová) i rodinu chudého snílka Basta (
Samuel West).
Každá z postav má svůj "světabol", s nímž se musí buď smířit nebo s ním bojovat. Henry se díky Margaret propracovává z konzumního pojetí k soucitu a odpuštění; lehce hysterická intelektuálka Helen se trýzní sociální nerovností, kterou pociťuje zvláště když se zamiluje do nadaného, ale slabošského úředníčka Basta; Bast musí opustit své sny a podívat se na realitu, v níž mu hrozí propuštění z krachující pojišťovny; Henryho syn Charles se zase pokouší ochránit čest rodiny a způsobí Bastovu smrt. Vše se protne v dramatickém finále.
Rodinná dramata jsou vyprávěna v pomalejším tempu a snímána v secesních nápaditě nasvícených interiérech, kde dominuje světle hnědá barva.
Výprava oceněná Oscarem přísně dbá na dodržení dobových reálií. Oscara získala i dlouholetá Ivoryho spolupracovnice
Ruth Prawer Jhabvalaová za nejlepší literární adaptaci.
Třetí Oscar byl pak v roce 1992 po zásluze udělen představitelce Margaret, Emmě Thompsonové. Film měl velký úspěch a režisér si hned poté mohl dovolit natočit další literární adaptaci - tentokrát román Kazui Ishigury SOUMRAK DNE v téměř totožném obsazení.
Foto: filmweb.pl a moviemail-online.co.uk
******************************************
RODINNÉ SÍDLO (Howards End)
Velká Británie 1991, režie James Ivory,
v české televizi v úterý 23. února od 20,00 hodin na stanici Nova Cinema