Dlouho očekávaný návrat Mela Gibsona na stříbrné plátno je konečně tady a nese se-jak jinak-v akčním duchu.
Přestože také na „&Síleném Maxovi“ zub času neúnavně hlodá, energii, se kterou se dnes čtyřiapadesátiletý Gibson staví před kameru, by mu mohl závidět leckterý mladík.
Akční thriller Na hraně temnoty vznikl na základě stejnojmenného televizního seriálu Troye Kennedyho Martina. Ústřední hrdina, detektiv Thomas Craven (Gibson), vyšetřuje záhadnou smrt své dcery Emmy, jaderné inženýrky, kterou brutálně zastřelil neznámý útočník přímo před jeho očima. Celá tragédie je o to horší, že mladá dívka patrně zemřela místo svého otce a Craven tak marně pátrá v paměti, který z početného množství dopadených zločinců může být hledaným pachatelem. Zdravotní problémy, s nimiž Emma přijela svého otce navštívit však dávají tušit, že všechno může být nakonec úplně jinak a Craven se tak záhy ocitá v husté síti politických komplotů z níž obyčejný smrtelník jen stěží hledá východisko.
Režisérem Na hraně temnoty je divákům známý Martin Campbell, tvůrce bondovek Zlaté oko a Casino Royal, scénář pak napsal oskarový William Monahan (Skrytá identita, Labyrint lží). Výsledkem jejich společného snažení je řemeslně odvedená akční podívaná, po jejímž shlédnutí fanoušek Mela Gibsona naprosto chápe, proč Gibson roli přijal. Pokud totiž lze Na hraně temnoty ocejchovat, pak tedy jednoznačně výrazem „brutální“. Chladnokrevná odkráglování kohokoliv kýmkoliv, nečekané šokující scény- to vše na pozadí věcně vykresleného děje, jež podtrhává Cravenův nekompromisní výraz.
Tragičnost Gibsonovy role připomíná Riggse ze Smrtonostné zbraně. Stejně jako on, také Craven nemá z počátku co ztratit, odlišuje ho snad jen větší dávka rozumu a méně „sběsilé“ akce.
Přes počáteční šok při pohledu na patrně alkoholem vypitý obličej Mela Gibsona, jehož kdysi „blankytně modré“ oči dnes připomínají poslední stádium zeleného zákalu, dostává divákův tep do klidu Gibsonův herecký talent, který naštěstí také dnes zůstává prakticky bez poskvrny. K typickým pohybům a gestům Gibson přidává výraz pokrového hráče, kterým stvrzuje temnou atmosféru celého filmu. Bohužel, ani to, ani přítomnost neméně přesvědčivého Dannyho Hustona (hrál hlavního upíra v 30 dní dlouhá noc) nestačí k překročení průměrného šedesátiprocentního hodnocení. Přestože filmu po řemeslné stránce můžeme jen málo co vytknout, zápletka točící se okolo jaderných zbraní asi málokoho ohromí. Přestože Na hraně temnoty disponuje tragickou zápletkou, jakékoliv hlubší emoce alespoň ve mně film po celou dobu nevyvolal, nepočítám-li ukanuvší slzu vyprovokovanou velmi americkým závěrem (pochopitelně jsem se styděla).
Mel Gibson je tak patrně hlavním důvodem, proč Na hraně temnoty navštívit. Morální ponaučení, které film přináší, totiž především občané České republiky už dávno znají a film jim tak stěží přinese cokoliv nového. Na druhou stranu, film určitě patří mezi nadprůměrné akční podívané ve stylu Gibsonových nejlepších filmů. Pokud ovšem patříte ke slabším povahám, doporučovala bych si přece jen tenhle zážitek odpustit.
osobní hodnocení:
60%
Na hraně temnoty (Edge of Darkness)USA/VB,108 min
Scénář:William Monahan, Andrew Bovell Režie: Martin Campbell
Hrají: Mel Gibson, Ray Winstone, Caterina Scorsone, Danny Huston
Premiéra ČR: 18.2.2010
HCE
foto: HCE
Crane si servítky rozhodně nebere