Tisk článku ze serveru Webmagazin.cz - Stará hudba si své město našla už dávno



Úvodník: Křivolaké, úzké, kamením dlážděné uličky. V tento čas zalité horkem k nesnesení. A přece vysvobození! Interiéry téměř pitoreskních domů, skvostných klášterních kostelů a zavedených koncertních sálů vás přivítají konejšivým chladem. Ne, to není velký „open festival“, který se koná v Českém Krumlově v současných dnech a přijel ho osobně otevřít pan president.

Článek: Tento se konal v atmosféře soustředění se na předváděnou hudbu, tamtéž, ale v daleko skromnějších podmínkách, kdy s mezinárodně uznávaným interpretem či erudovanou sólistkou lze prohodit pár slov, či si dát společně vychlazenou sodu nebo „ice-kafé“.

Stará hudba na celém kontinentě prožívá zasloužený doslova „boom“. Můžeme licitovat, proč asi. Každý má jistě své vysvětlení. I já. Zřetelný posun ve vývoji v tzv. vážné hudbě nečitelný, navíc v interpretaci velkých hudebních těles se ztrácí osobní nasazení sólisty, sólistky, technického mistrovství jedince si všimnu daleko víc na nahrávce než na pódiu. Navíc v maximálně slyšeném zde kvartetovém provedení vynikne daleko víc odpovědnost jedince ke zbytku tělesa, o pokoře k publiku nemluvě. A když pán z Nového Zélandu na konci koncertu ve stoje křičí: „Bravo!“ můžete s jistotou očekávat po koncertě i jeho osobní poděkování interpretům. Osobní návštěvu vzdáleného ostrova jsem nezprostředkovával, ale nemusím být nakonec u všeho. Leckde otvíraná studia staré hudby taky podpoří konstatování v první větě. Říkáme, že jde o hudbu, jež má svůj zenit okolo roku 1600.


                                                                    Ennemond Gaultier: Trubadúr


A pak je tu cosi, co nelze obejít jednou větou. Nástrojový park náležející této hudbě je totiž krásný. Ve své jednoduchosti, proti současným nástrojům až primitivnosti, zarputitelnosti, s jakou se dere před své posluchače. Technická hráčská zdatnost na mezinárodní úrovni se oprávněně očekává, není možné si ale nevšimnout entuzianismu každého zúčastněného, nadšení pro věc. Muzikantské mistrovství rozdávané dál na všech možných školách a kempech.To není „po potlesku a už ani notu“. Jsem rád, že Rozhledna mohla být u toho.

               
            klášterní kostel Nanebevzetí Panny Marie - místo zahájení a ukončení festivalu


V titulku říkám, že stará hudba si své město našla. Přeji jí, aby to bylo oboustranné. 

                                               A ještě ukázky nástrojů
          
          theorba                                           harfa                                              cembalo              gamba
 
             
                          flauty                                           santur                                 kytara a antiloutna

Fotografie: Rudolf Blahovec; www.lant.hu; www.musicabellisima.cz; www.guidaprodotti.com









20.07.2010 - Jaromír Komorous