Tisk článku ze serveru Webmagazin.cz - Švédské trio Tape láká posluchače do krajiny snů



Úvodník: Série Music Infinity představí 18. března v Paláci Akropolis švédské trio Tape, které poprvé v České republice rozezní svoje zasněné náladové kompozice ovlivněné vážnohudebním minimalismem, ambientem i post-folkem. Je toho na vás moc?

Článek: Tape čerpají z širokého spektra elektronických a akustických nástrojů, s nimiž vytváří unikátní zvukové novotvary nejčastěji připodobňované k dalším těžko zařaditelným experimentátorům, jakými jsou Faust nebo Fennesz. Multiinstrumentalisté Tomas Hallonsten a bratři Andreas a Johan Berthlingové spolu hrají od roku 2000 a jejich desky vychází na kultovní severské značce Häpna. To je další foršus žulíků ve hře.

&Svédsko se v posledních letech stalo synonymem pro originální pop, velmi pozoruhodné věci se ale dějí i pod povrchem, kde se tradice severského písničkářství nenápadně reflektuje v místní experimentální hudbě. Skvělým příkladem je trio Tape ze Stockholmu, které své svůdné instrumentální kompozice staví na fascinaci folkem. Jejich záběr je ale mnohem širší - v hudbě Tape uslyšíte také ambient nebo minimalismus, jak už řečeno.

Trio multiinstrumentalistů Andreas Berthling, Johan Berthling a Tomas Hallonsten se dalo dohromady v roce 2000 a svůj debut Opera vydalo v roce 2002 na značce Häpna, jíž je Johan spoluvlastník. Album využívající terénní nahrávky stejně jako počítačové manipulace vzniklo v opuštěné kamenné stodole na vesnici a vysloužilo si srovnání s atmosférickým post-rockem kapel jako jsou Gastr del Sol nebo pozdní Talk Talk. Deska se dočkala i své remixové verze Operette, na níž skladby překopali Oren Ambarchi nebo Pita. Druhá nahrávka Milieu byla ve znamení posluchačsky přístupnějších postupů experimentálního popu. Pro třetí počin Rideau se Tape v roce 2005 spojili s Marcusem Schmicklerem, v jehož kolínském studiu nahráli desku, na níž intimitu předchozích alb vystřídal syrovější zvuk. Poslední album Luminarium objevuje vzdušnější struktury jazzu nebo sedmdesátkového krautrocku a znovu potvrzuje, že Tape umí překvapit. Jejich páté album Revelationes vyjde na jaře 2011.

Každý z tria muzikantů působí kromě Tape i v dalších projektech. Johan Berthling natočil společné album s Orenem Ambarchim My Days Are Darker Than Your Nights (2003) a působil v kapelách The Godforgottens, Angles nebo Sten Sandell Trio. Andreas Berthling vydával na začátku tisíciletí alba s elektronickou hudbou pod vlastním jménem na značkách Staalplaat nebo Mitek. A multiinstrumentalista Tomas Hallonsten je ke slyšení na nahrávkách skupin The Concretes, Exploding Customer nebo Pallin. V roce 2007 se Tape podíleli na deskách japonských skupin Minamo a Tenniscoats a vloni připravili společné album se skotským skladatelem a klavíristou Billem Wellsem.

Tape jsou prototypem hledačů nových hudebních cest, kteří nikdy nezůstávají stát na jednom místě. Ať už skládají svoje kompozice z digitálních koláží, držených tónů elektrické kytary nebo slastných textur nalezených zvuků, vždy se vymykají všem žánrovým škatulkám. Koncert tria Tape v rámci Music Infinity 18. března v Paláci Akropolis představí poprvé českému posluchači jeden z nejzajímavějších projektů současné hudby na okraji. Bude se tam svítit i pro vás. Příjemný poslech.

Zdroj textu a fotografií Eva Kociánová, Art Frame, Palác Akropolis


11.03.2011 - redakce