Bylo, nebylo – v jednom českém městě žili dva kluci: Karlos a jeho kamarád Marek, přezdívaný Rampouch. Ve volném čase oba rádi hráli počítačové hry, o kterých si téměř stejně rádi povídali. Jejich poklidný život se však měl brzy změnit! Jednoho dne objevil Karlos na internetu gamesu G2R s nevídaně propracovanou grafikou. Byl z ní nadšený, ale protože ho neuvěřitelná reálnost herních postav a prostředí trochu děsila, nechal svůj objev prověřit od programátorsky zběhlého Marka. A právě zde se začíná odvíjet náš dobrodružný příběh, který vás doslova pohltí svou virtuální nevšedností a poetikou…
S kódem hry, v jejímž ději běží o souboj mezi zákeřnými emzáky Hirudy a poměrně sympatickými mimozemšťany Anury, totiž není cosi v pořádku! Marek zjišťuje, že podobně vyspělý program nejen v životě neviděl, ale také že virtuální vesmír vypadá, jakoby si žil vlastním životem. Proto varuje Karlose,…ale je již příliš pozdě. Nebo není?
Brána do kyberprostoru
Chlapec se díky zvláštní hře dostává do virtuálního světa, a je jako pilot naverbován do útočného letectva agresívních Hirudů. A zjišťuje, že Markovo varování mělo smysl – v tomto kyberprostoru je totiž vše téměř jako v paralelním vesmíru. Až na odlišnost prostředí se zde herní postavy chovají jako reálné, ale skutečná je také bolest a smrt, jejímž následkem při zabití ve hře umírá i samotný hráč v našem světě. Karlos se začíná bát. Nebude ho jeho nerozvážnost stát život?
Ale to již startují hirudské letky, určené k útoku na domovskou Planetu Anurů - Teralago. Právě na ní se totiž skrývá nejcennější kořist – brána G2R (Gate To Reality), umožňující přechod z virtuálního světa do toho našeho. Jedná se o přechod, který by Hirudové dokázali zneužít k ovládnutí a následnému zničení planety Země. Jak vše dopadne? Blížící se apokalypse chtějí zabránit jak programátoři této až příliš živé hry, říkající si podle nicknamů císaři, ale také Marek s Karlosovou sestrou Veronikou, a dalšími zasvěceným lidmi…
Rozmanitý virtuální svět
Zkušený autor textů pro mládež Zdeněk Ležák rozehrává ve své sci-fi románové prvotině originální a poněkud temný příběh, který dokáže zaujmout jak mladší čtenáře, tak i dospělé. Český spisovatel a šéfredaktor časopisu ABC dokázal výborně skloubit propracovaný a nápaditý popis virtuálního vesmíru s akčním a čtenáře nenudícím dějem. Strhující příběh, který místy svou syrovostí a poetikou připomíná klasiky žánru od Raye Bradburyho, vás doslova vtáhne do světa bahnitého Teralaga s fialovým nebem. Jedinou slabší stránkou jinak originální knihy je trochu rozvláčnější úvod, který se však záhy rozletí jako rychlý vesmírný bitevník.
Autentičnost a lehkost Ležákova stylu se projevuje od popisu interiérů Hirudských válečných lodí, přes zobrazení hlavních dětských hrdinů, až po popis Anurských zvyků a krajiny jejich domovské planety. Stejně tak rozmanité a uvěřitelné jsou i charaktery hlavních postav, které nejsou vždy jen černobíle kladné, nebo naopak zlé a zákeřné. Například někteří z programátorů disponují směsicí bezohledného egoismu, prospěchářství a agresivity, ale zároveň u nich najdeme i dobré stránky – například statečnost a snahu zachránit Zemi, včetně svých blízkých. Dokonale propracovaný je i celý virtuální vesmír, v jehož existenci při čtení téměř uvěříte.
Zloduši nakonec vyhrají?
Stejně tak zajímavý je celý děj, jenž velmi vzdáleně připomíná jakýsi Matrix naruby, kvalitou děje se však této nesmrtelné trilogii vyrovná. Zatímco ve zmíněném americkém akčním sci-fi se hlavní hrdinové snaží uniknout z otrockého virtuálního světa a zničit jeho systém, v G2R se hlavní dětští hrdinové naopak snaží o zabránění invaze virtuálních vetřelců, pomocí ovládnutí Brány a jejího klíče. Celková originalita zápletky pak vychází najevo až ke konci románu, kdy se dozvíme, že hlavní padouch disponuje umělou inteligencí a není to bytost z masa a krve. Více o něm se však dozvíte až na stránkách této knihy…
Kdo by však čekal čistě dětsky zjemnělý román, ten se nemusí bát. V ději G2R naleznete i nečekaně drsné situace, které ne vždy dopadnou pro „světlou“ stranu dobře, nikdy se však lacině „neutápějí“ v krvi, jak je zvykem v mnoha jiných knihách nebo filmech. Tyto brutálnější scény navozují dojem nečekaně nevyzpytatelného, ale o to reálnějšího světa. Stejně vás překvapí i trefné zapracování návratů v ději – flashbacků, které vše oživují a dodávají knize takřka detektivní nádech.
Závěrečný verdikt
Musím také vyzdvihnout dialogy, které odpovídají věku románových postav a prozrazují autorovu znalost dětského prostředí. V knize najdete i nenápadně vložené poselství: „Zápas s mnohdy silnějším zlem je potřeba přes neúspěchy nikdy nevzdávat“!
G2R je výborně zpracovaným a zábavným dobrodružným románem, s rychle ubíhajícím příběhem, nápaditosti a jistou fantastickou poetikou vyprávění. Podobně kvalitních sci-fi v českých sci-fi luzích a hájích příliš nenajdete. Z tohoto důvodu dávám knize, která by neměla chybět v knihovničce žádného nadšence vědeckofantastické literatury, téměř nejvyšší hodnocení.
Název knihy: G2R Tajemná hra
Autor: Zdeněk Ležák
Počet stran: 291
Vazba: vázaná
Vydalo nakladatelství XYZ, Praha, 2011
Doporučená cena: 249 Kč
Subjektivní hodnocení: 9/10
Obálka: XYZ