Tisk článku ze serveru Webmagazin.cz - Posedlost super ultra



Úvodník: Nora Roberts píšící pod jménem J.D. Robb. Když vidím takhle zatuplované autorství, je mi k smíchu vždycky. Ale tím můj smích končí. Smrtící posedlost je román, kde snad nemá ani co dělat. Napětí, hrůzu, pádnou rozhodnost vrahů i detektivního týmu hledejme spíš. Mírný posun do budoucna. Ale ten je z celé stavby románu nejméně traumatizující. Avšak čtivý.

Článek: Zřejmě profesionální vrazi vyvraždí celou rodinu i s hospodyní. I s dívčí návštěvou. Skutečná dcera se tím pádem stává nadbytečná a dílem náhody zrovna ukrytá jejich zrakům zázračně přežije. V devíti letech. Ale je to vítězství? V tu chvíli to malé holčičce tak nepřijde, ale vzhledem k tomu, jak chladnokrevně jednala, bych tipoval, že za deset let jí to jako vítězství přijde. Stará známá z těchto příběhů, komisař v sukních, Eva Dallas, vysoce elegantní a přitažlivá žena, pracuje v čele svého týmu prakticky bez chyb a vždy s nasazením a energií, kterou by jí mohla závidět četa českých policajtů. Její nejbližší spolupracovnice detektiv Delta Peabody je na tom podobně. Připočteme-li různé psycholožky, laboratorní techničky a já nevím, třeba dopravní policajtky, máme jako na dlani rok 2050, tedy dobu, kam je román časován. Asi doba postemancipační, kde na muže zbývají tradiční řemesla, jako zámečnictví, kovářství a z oborů možná pohřebnictví, ale už na profi šoférování abys měl protekci. Jediný přijatelný mužský je zřejmě pro Evu její manžel Roarke, veleúspěšný podnikatel, dle mnohých chlap ze žurnálu, ale nikdy nedohlédneme na dno jeho temné minulosti a jeho šarm tak nemá fundament, v těchto sociálních patrech očekávaný. Určitě zajímavý stavební kámen knihy, ale pro konservativní čtenáře knih s detektivním obsahem možná za hranicí nejen vkusu, ale i vžitých forem života vůbec. A když vezmeme problematické dospívání hlavní hrdinky Evy Dallas, společenské konvence můžeme tak směle hodit do kanálu, ještě než knihu vezmeme do ruky. No jo, ale zůstane nám v nich vůbec něco ze současné detektivní produkce? Hledáte-li čtení k vodě a chcete-li se ještě trochu bát, jste doma.

Víme, že pachatelé byli dva. Eva Dallas se prokousává veškerým dostupným materiálem a pomocí svého domácího počítačového mága Roarka se dostává na stopu nelegální adopce, a dokonce rozdělení dvojčat během této adopce. Rýsuje se cosi jako genetická nutnost projevit svůj negativismus, ať se děje, co se děje. Její pravá ruka u případu, Delta Peabody, objeví jinde domácí násilí. A další úmrtí. Co když ty případy, a další objevené, spolu souvisí? Zdá se, že kulisy roku 2050 vypadají značně posunuté kupředu, zvláště ve svých technických parametrech, ale konání v nich je jako v dnešních novinách. Ale co čekat od lidstva? I ve starém Římě se vraždilo bez rukaviček a nešlo vždy jen o moc. Jako ve správné detektivce však všechno končí dle zákonem schváleného scénáře, nemějte strach. Ale prokousat se k tomu konci je plné napětí a začátek přímo hororový. Ale o to autorce přece jde.

16.09.2011 - Jaromír Komorous