Tisk článku ze serveru Webmagazin.cz - KINOPREMIÉRY - 48. týden



Úvodník: Tak jako tento týden by to mělo být s premiérami v kinech pořád. Plně totiž platí PRO KAŽDÉHO NĚCO. Milovníky thrillerů potěší čeští HRANAŘI navíc s aktuálním tématem mafiánských praktik, pro děti je připraven animovaný KOCOUR V BOTÁCH, sportovce určitě zaujme životopisný film MONEYBALL, pikantnosti ale i psychologický ponor do duší dívek zaměstnaných na začátku minulého století v pařížských "domech rozkoše" nabízí NEVĚSTINEC a konečně komedii s prvky muzikálu se slavnými hvězdami stříbrného plátna (mezi nimiž se ocitne i Miloš Forman) nabídne film MILOVANÍ.

Článek: HRANAŘI
Je dobře, že počet nových českých filmů povážlivě roste. Navíc se filmaři pokoušejí i o žánry, které nemají u nás tradici - viz právě v posledních dvou týdnech dva thrillery - VENDETA a HRANAŘI. Ten druhý nabízí navíc provokativní pohled na (nejen české) pragmatické pokrytectví, jímž dnešní “peněžní doba” prohnila. V příběhu dvou manželských párů a jedné velké zakázky se režisér Tomáš Zelenka pokouší odhalit mafiánské praktiky v byznysu i politice, proti kterým je oficiální aparát často bezmocný. Roli tu má také vliv médií ve formě manipulovaných kauz. Téma určitě obecně evropské leč v Česku mimořádně aktuální. Jak připomíná distributor Falcon českou současnost "pokrývá dokonalá pavučina vzájemně propojených kšeftů a kšeftíků. Mnohem jemnější a nenápadnější, než byla ta v éře Mrázků a Krejčířů. Samozřejmý systém vratek, resp. skrytých provizí, automaticky funguje na všech úrovních. Kdo v něm nejede, je mimo hru. Čím větší hra, tím ostřejší jízda. Je to balanc na hraně útesu. Dá se na ní udržet? Jak dlouho ještě? A kdo to všechno vlastně řídí?" Zbývá dodat, že film je skutečně jen pro otrlé povahy a že v něm protihráči volí krajní řešení včetně krvavého závěru....
 
Vilma Cibulková ve filmu HRANAŘI
 
*******************************************************
Snímek MONEYBALL společnosti Columbia Pictures je natočen podle skutečného příběhu Billyho Beaneho (Brad Pitt) – bývalého nadějného hráče baseballu s vyhlídkami na oslnivou kariéru, který se poté, co nedokázal splnit nadějná očekávání, se svou soutěživou povahou raději zaměřil na administrativní stránku tohoto sportu. Na počátku sezóny v roce 2002 se Billy ocitá v zapeklité situaci: jeho špatně financovaný tým Oakland Athletics, zvaný též lidově A’s, přišel o své nejlepší hráče, kteří se nechali zlákat velkými týmy (a s tím souvisejícími nemalými platy) a on je nucen dát svůj tým znovu do pořádku a zahájit sezónu s třetinou původního rozpočtu. A tak udělá zoufalý tah - najme počítačové experty, kteří mu vytipovávají hráče, které zbytek baseballového světa považuje za příliš nevhodné, příliš staré, příliš nemocné nebo příliš problematické - prostě nedoceněné. Jak tento experiment dopadne už můžete zhlédnout v kině, kam film vypravuje společnost Falcon. Na režii je podepsán Bennett Miller a podle předběžných ohlasů je výkon Brada Pitta (viz foto) vysoce ceněn - dokonce tak, že mu někteří předpovídají Oscara, na něhož dosud nedosáhl.
*******************************************************
KOCOUR V BOTÁCH (Puss in Boots) nám i našim dětem jakoby měl nahradit zlobra Shreka. Původně to byl ten zlý, kdo jako nájemný vrah měl Shreka zprovodit ze světa, ale protože i v animovaném filmu platí to, že zloduši jsou populárnější než klaďasové, tak se z Kocoura postupně stala nejpopulárnější postava téhle ságy. A když se jeho sláva „dotkla hvězd“, dostal za odměnu vlastní filmový příběh. Režisér Chris Miller tvrdí, že o slavné budoucnosti chlupatého dobrodruha bylo rozhodnuto mnohem dřív, prakticky už od druhého dílu Shreka, kde se objevil poprvé. „Je to tak zajímavá postava, že vás přitahuje jako magnet. Prostě chcete vědět, odkud se vzal a čím si prošel,“ říká. A právě tenhle chybějící kousek životní mozaiky Kocoura v botách teď v luxusním 3-D balení dostanete. A že film jde do kin v českém znění, v němž mluví na př. Aleš Procházka, David Suchařípa, Tereza Bebarová, Dana Černá a Jaromír Meduna, je nabíledni. Uvádí Bontonfilm.
*******************************************************
NEVĚSTINEC (L'apollonide (Souvenirs de la maison close)

Přelom devatenáctého a dvacátého století – období velkých sociálních změn – postihl také proslulé pařížské nevěstince. Uzavřenému světu, v němž se na jedné straně nabízela krása a potěšení ale i ponížení a bolest, hrozil zákaz. Francouzský režisér Bertrand Bonello vyšel v příběhu o „vzpomínkách z nevěstince“ z historických pramenů o pařížských „domech lásky“ na přelomu století. Filmový obraz prostitutek a jejich zákazníků zbavil lechtivého a povrchního pozlátka, který nahradil o poznání živočišnější atmosférou. Do popředí se dostávají autentické osudy dívek, jejich rivalita i přátelství, ale i dobové volání po obratu k rádoby humánnější společnosti. Film byl s velkým ohlasem uveden na různých světových festivalech včetně Cannes, Toronta a Montrealu, u nás měl premiéru na Festivalu francouzských filmů. Je považován za jeden z nejambiciózšhy;nějších francouzských filmů, jaký jsme mohli za dlouhou dobu vidět. Společnost Artcam v poslední době sází na "lechtivá" témata - viz nedávno do kin uvedené LŮNO - a zdá se, že má při výběru dobrou ruku. Jen je nejistá v českých názvech - na film LŮNO dokonce vypsala soutěž na "jemnější" název, vyhrál titul SKLOŇOVAT LÁSKU, který Artcam nakonec nepoužil. Možná i pro některé citlivější (nechci říkat přímo puritánské) duše by se NEVĚSTINEC mohl tak trochu zahalit jiným synonymem, kterými čeština přímo plývá.


*******************************************************

MILOVANÍ (Les bien-aimés)

Melodrama s prvky muzikálu - co více si může divák přát jako oddechovou záležitost na konci roku? Navíc těch lákadel k návštěvě tohoto filmu je povícero - v hereckém obsazení dominují nestárnoucí Catherina Deneuveová a její dcera Chiara Mastroianniová spolu s Ludivine Sagnierovou. Děj se zčásti odehrává v Praze a uvidíte v něm i české herce jako Pavla Lišku a - pozor - také Miloše Formana jako herce (viz foto). Ve filmu natočeném v česko - francouzské (a částečně britské) produkci se podíváme do Paříže 60. let a v druhé části do současného Londýna. Distributor Aerofilms prozrazuje: "Madeleine se svou dcerou Verou proplouvají tanečním krokem skrze životy mužů, které milují. Ale láska může povznášet i bolet, umí být radostná i hořká" a dodává charakteristiku: "Elegie na ženskost a vášeň, elegie, která tu a tam propuká v hudbu." Režisér pak prozrazuje: "Ve filmu MILOVANÍ sledujeme dva milostné příběhy, příběhy dvou generací, matky a dcery, z nichž si ani jedna neumí připustit, že by žila sama. První příběh je pojatý jako legenda - začíná v neoddiskutovatelně Zlatém Věku lásky, v 60. letech - v době sexuální revoluce a feministického hnutí. Po něm následuje příběh druhý, který se odehrává v 90. letech - v době, které vládne strach ze závazků a viru AIDS." Připomenme ještě, že film slavnostně zakončoval letošní festival v Cannes.
                                                                                 
 Fota: csfd.cz, falcon.cz, bontonfilm.cz, artcam.cz, aerofilms.cz



28.11.2011 - Stanislav Polauf