Tisk článku ze serveru Webmagazin.cz - Janek Ledecký přichází se světovou verzí muzikálu Hamlet The Rock Opera!
Úvodník: Mimořádně úspěšný muzikálový Hamlet se po letech vrací do Prahy. Janek Ledecký uvedl v české premiéře světovou verzi muzikálu Hamlet The Rock Opera 22. března v Divadle Broadway.
Článek: . „Z původního nastudování z roku 1999 nezůstal kámen na kameni!,“ vzkazuje Janek Ledecký. Sedmadvacet představení je na programu od 22. března do 29. dubna. Současně vychází CD Hamlet The Rock Opera s šestnácti písničkami.
„K přepsání Hamleta mě vyhecoval zkušený divadelní režisér Robert Johanson. Po přehrávkách původní verze v New Yorku na Brodwayi mi řekl, že by do toho se mnou šel, pokud budu ochoten představení předělat. V únoru 2004 jsme se za ním s Martinem Kumžákem vydali do New Jersey. Robert, který režíroval 300 muzikálů a divadelních her po celé Americe a před dvaceti lety dokonce zpíval Ježíše v Jesus Christ Superstar, mě naučil pracovat s hudebními tématy tak, aby ještě víc pomohly vyprávět příběh. Vzali jsme písničku po písničce a celé to zásadně překopali. Je až neuvěřitelné, kam se představení pod dohledem muzikálového velmistra, jakým Robert Johanson určitě je, dostalo,“ rekapituluje Janek Ledecký.
Úplnou novinkou je krásná pomalá píseň Být či nebýt?, kterou Hamlet otevírá druhou část představení. Konečně se tak dočkají všichni ti, kteří tuto notoricky známou, principiální otázku kralevice dánského v původní verzi postrádali. Nové je i obsazení. V hlavních rolích alternují Václav Noid Bárta a Ondřej Ruml. „Dva naprosto odlišné typy Hamleta – fyzickým i hudebním projevem. Oba jsou skvělí, každý jinak,“ podotýká Janek Ledecký. On sám podle svých slov už Hamletovi odrostl a dospěl do role Claudia, ve které se bude střídat opět s Pepou Vojtkem. Z původního obsazení zůstává doyen souboru Josef Laufer v roli Polonia, stále ve skvělé pěvecké kondici. Královnu Gertrudu hrají a zpívají Leona Machálková a Marta Jandová. „Pro mě a věřím, že i pro diváky, je nejpříjemnějším překvapením Ofélie Eliška Bučková. Původně jsme ji do konkurzu pozvali s myšlenkou, že by bylo zajímavé mít ji na scéně po boku jejího přítele Noida. Když poprvé zazpívala, byl to šok. Nečekali jsme, že Eliška nejen krásně vypadá, ale i zpívá,“ přiznává Janek Ledecký. Hamlet byl rozšířen i žánrově. Přibyla například scéna v hip-hopovém provedení.
Scéna &Simona Cabana vychází z původní koncepce, nové jsou kostýmy výtvarnice Simony Rybákové. Výprava se posunula z původní gotiky do nadčasové roviny.
Od premiérového uvedení v Divadle Kalich v roce 1999 slavil Ledeckého Hamlet v dějinách českých muzikálů nevídaný úspěch: 650 repríz v Kalichu, 3 CD (největší hity, kompletní záznam a symfonická nahrávka) z toho 2 oceněné zlatou deskou, 150 repríz na Nové scéně v Bratislavě, 500 repríz a nominace na nejlepší zahraniční muzikál v jihokorejskému Soulu, největším muzikálovém trhu na světě a 1. února letošního roku premiéra a nadšené přijetí v Tokiu, o to cennější, že v Japonsku se zahraniční muzikály prosazují jen velmi obtížně. Na příští rok je ohlášeno uvedení v rumunském Národním divadle v Bukurešti.
„Hamlet je prostě dobrá story, proto funguje. Navíc jsme ke všem aspektům realizace přistupovali maximálně zodpovědně a poctivě,“ shrnuje Janek Ledecký a dodává: „Kritiky vyzdvihují, jak je tohle převyprávění Hamleta zábavné pro diváka. V Japonsku napsali, že muzikál Hamlet The Rock Opera je báječná pozvánka do Shakespearova světa pro ty, kteří se s ním dosud nepotkali. Vím, že i pro většinu českých diváků byl náš muzikál prvním setkáním se Shakespearem, po kterém následovala návštěva knihovny nebo divadelní adaptace některé z jeho her. A to je přesně ono! Shakespeare přeci Hamleta psal pro obyčejné publikum, věděl, že musí vyprodat pět repríz, aby uživil divadlo. Proto souboje, duch, politické glosy na forbíně... to mají lidi rádi v každé době. Já jsem se snažil, a snad se mi to podařilo, vrátit k jeho původnímu vyznění.“
Úplnou novinkou je krásná pomalá píseň Být či nebýt?, kterou Hamlet otevírá druhou část představení. Konečně se tak dočkají všichni ti, kteří tuto notoricky známou, principiální otázku kralevice dánského v původní verzi postrádali. Nové je i obsazení. V hlavních rolích alternují Václav Noid Bárta a Ondřej Ruml. „Dva naprosto odlišné typy Hamleta – fyzickým i hudebním projevem. Oba jsou skvělí, každý jinak,“ podotýká Janek Ledecký. On sám podle svých slov už Hamletovi odrostl a dospěl do role Claudia, ve které se bude střídat opět s Pepou Vojtkem. Z původního obsazení zůstává doyen souboru Josef Laufer v roli Polonia, stále ve skvělé pěvecké kondici. Královnu Gertrudu hrají a zpívají Leona Machálková a Marta Jandová. „Pro mě a věřím, že i pro diváky je nejpříjemnějším překvapením Ofélie Eliška Bučková. Původně jsme ji do konkurzu pozvali s myšlenkou, že by bylo zajímavé mít ji na scéně po boku jejího přítele Noida. Když poprvé zazpívala, byl to šok. Nečekali jsme, že Eliška nejen krásně vypadá, ale i zpívá,“ přiznává Janek Ledecký. Hamlet byl rozšířen i žánrově. Přibyla například scéna v hip-hopovém provedení.
Scéna &Simona Cabana vychází z původní koncepce, nové jsou kostýmy výtvarnice Simony Rybákové. Výprava se posunula z původní gotiky do nadčasové roviny.
Od premiérového uvedení v Divadle Kalich v roce 1999 slavil Ledeckého Hamlet v dějinách českých muzikálů nevídaný úspěch: 650 repríz v Kalichu, 3 CD (největší hity, kompletní záznam a symfonická nahrávka) z toho 2 oceněné zlatou deskou, 150 repríz na Nové scéně v Bratislavě, 500 repríz a nominace na nejlepší zahraniční muzikál v jihokorejskému Soulu, největším muzikálovém trhu na světě a 1. února letošního roku premiéra a nadšené přijetí v Tokiu, o to cennější, že v Japonsku se zahraniční muzikály prosazují jen velmi obtížně. Na příští rok je ohlášeno uvedení v rumunském Národním divadle v Bukurešti.
„Hamlet je prostě dobrá story, proto funguje. Navíc jsme ke všem aspektům realizace přistupovali maximálně zodpovědně a poctivě,“ shrnuje Janek Ledecký a dodává: „Kritiky vyzdvihují, jak je tohle převyprávění Hamleta zábavné pro diváka. V Japonsku napsali, že muzikál Hamlet The Rock Opera je báječná pozvánka do Shakespearova světa pro ty, kteří se s ním dosud nepotkali. Vím, že i pro většinu českých diváků byl náš muzikál prvním setkáním se Shakespearem, po kterém následovala návštěva knihovny nebo divadelní adaptace některé z jeho her. A to je přesně ono! Shakespeare přeci Hamleta psal pro obyčejné publikum, věděl, že musí vyprodat pět repríz, aby uživil divadlo. Proto souboje, duch, politické glosy na forbíně... to mají lidi rádi v každé době. Já jsem se snažil, a snad se mi to podařilo, vrátit k jeho původnímu vyznění.“
(foto www.2media.cz)
29.03.2012 - redakce