Česká televize si z jeho tvorby vybrala tento týden dva filmy - VYSOKÉ PODPATKY z roku 1991 a novější ROZERVANÁ OBJETÍ (2009).
VYSOKÉ PODPATKY
První z nich patří do - pro Almodóvara typické - skupiny filmů s ženskými hrdinkami. Velmi často se zdůrazňuje, že Almodóvar, ač založením homosexuál, ženám velice dobře rozumí. Victoria Abrilová ve filmu VYSOKÉ PODPATKY vytváří roli televizní hlasatelky Rebeccy, která se po patnácti letech setkává se svou matkou (Marissa Paredesová), kdysi slavnou popovou hvězdou. Vztah dvou žen (viz foto) je od začátku poznamenán problémy - Rebecca nedokáže zapomenout jak v dětství matčinou popularitou trpěla. V dospělosti se pak mezi ně postavil matčin někdejší milenec a nyní nevěrný Rebeccin manžel Manuel (Feodor Atkine). Jenže tahle mužská komplikace vztahu matky s dcerou nemá dlouhého trvání. Manuel je jednoho dne zastřelen a podezření padá na obě ženy. Rebecca na sebe bere vinu, domnívajíc se, že vraždila matka. Důkazy však chybí, takže vyšetřující soudce (Miguel Bosé) ženu propustí. To je však teprve začátek překvapivých odhalení. V podezření jsou jak obě ženy, tak i samotný soudce a další lidé. Odhalení vraždícího střelce ale není hlavní motivem filmu a divák dostává možnost vlastní interpretace.
Almodóvarův film má v sobě i řadu bizarních prvků, např. "pokleslý" motiv, jímž je právník, vyšetřující v mužských i ženských převlecích. Ty jsou kombinovány s "vysokým" uměním (jako Bergmanova PODZIMNÍ SONÁTA) či ironizované postupy "seriózní" vědy (freudismus). Almodóvar trochu provokuje, pod postmodernistický styl skrývá úvahu o pravdě a lži, vině a trestu, mezilidských vztazích, těžko odhalitelných tajemstvích dnešního svšta či vlivu médií na život člověka. A nezapomíná na vášnivou lásku. Film se ve své době stal velkým hitem v rodném &Spanělsku, pobral několik místních cen Goya a byl nominovánna Oscara za zahraniční film.
ROZERVANÁ OBJETÍ
I v tomto filmu jsou v centru pozornosti režiséra milenecké vztahy a rodinné vazby splétané průhledy do minulosti. Almodóvar zde dal počtvrté příležitost herečce Penelope Cruzové (NA DNO VÁ&SNĚ , V&SE O MÉ MATCE, VOLVER). Jako každý režisérův film jsou i ROZERVANÁ OBJETÍ složitějším příběhem, který se postupně před divákem odhaluje. Můžete mluvit o melodramatu, protože ve filmu je láska, jsou zde stopy minulosti, které nejsou zaceleny, je tu přítomno trochu groteskna a ironie střižené příchutí filmu noir, najdete zde žárlivost i zradu, ale také pochopení a odpuštění.
Tvůrce geniálně rozehrává osudový příběh muže (výborný Lluís Homar), který byl kdysi slavným režisérem, ale před 14 lety při autohavárii přišel o zrak i o milenku Lenu (Penelope Cruz). Po nehodě si nechává místo svého jména pseudonym Harry Caine, věnuje se psaní scénářů za pomoci oddané produkční a jejího syna Diega. Minulost, na níž chtěl usilovně zapomenout, se však náhle vrací a když se Diegovi stane nehoda Harry mu během nocí, co u něho bdí, pozvolna vypráví o své minulosti, jako by to byla pohádka, která ho má zabavit... Almodóvar vypráví příběh nešťastné lásky, žárlivosti a zrady, v němž opět uplatňuje svů typický vizuální styl, barevnost obrazu, kostýmů i výpravy a ještě stačí zasvěceného diváka zaujmout odkazy na snímky jiných filmařů. Film tak dostává univerzální výpověďní hodnotu a dokáže diváky zaujmout natolik, že zapomenou na všechno kolem sebe.VYSOKÉ PODPATKY (Tacones lejanos),
&Spanělsko 1991, režie Pedro Almodóvar, uvádí ČT2 v pondělí 14. května od 21,50 hodin.
ROZERVANÁ OBJETÍ (Los abrazos rotos),
&Spanělsko, Velká Británie 2009, režie Pedro Almodóvar, uvádí ČT 2 v pátek 18. května od 22,10 hodin.