Tisk článku ze serveru Webmagazin.cz - Nelichotivý konec pána s netopýřími oušky



Úvodník: Temný rytíř povstal, fanoušky toliko očekávané zakončení legendární batmanovské série, mohou ode dneška shlédnout diváci také v českých kinech. Nutno podotknout, že za prolitou krev ovšem Nolanův poslední snímek skutečně nestojí...

Článek:                 Je to už šest let, co Temný rytíř zmizel do noci, proměniv se z hrdiny v uprchlíka. Protože na sebe úmyslně vzal vinu za smrt státního zástupce Harveyho Denta, rozhodl se Temný rytíř obětovat vše ve prospěch toho, co on a komisař Gordon považovali za vyšší dobro. A ta lež nějaký čas i fungovala, protože zločinnost v Gothamu byla zásluhou Dentova zákona proti organizovanému zločinu potlačena na minimum. Jenže všechno se změní s příchodem prohnané kočičí lupičky s neznámým úkolem. A ještě větší nebezpečí nastane po příchodu Banea, maskovaného teroristy, jehož bezohledné plány týkající se Gothamu vyženou Bruce z jeho dobrovolného exilu. Jenže i když si na sebe znovu oblékne svůj plášť a masku, stejně Batman nemusí být pro Banea žádnou překážkou.
 
oficiální text distributora
 
V nejlepším se má prý přestat. Po shlédnutí posledního “Batmana”, nazvaného Temný rytíř povstal, dávám tomuhle ponaučení palec nahoru a režisérovi Christopheru Nolanovi naopak dolu za to, že tak neučinil už po brilantním Temném rytíři s dnes již bohužel zesnulým Heathem Ledgerem coby zlověstným Jokerem v hlavní roli. Samozřejmě, otevřený konec dával jasně na srozuměnou pokračování, zároveň ovšem nasadil laťku zatraceně vysoko a už teď můžu prozradit, že Nolan napodruhé nepřeskočil.

Temný rytíř povstal (dále TRP) nepřináší ve srovnání s předchozí epizodou naprosto nic nového, nepočítám-li Batmanovo nové vznášedlo, ale i to velmi rychle zapadá do šedi tříhodinového spektáklu, během něhož bude leckterý divák sesli v kinosále nepříjemně pocítí. Na odvyprávění celého příběhu by tentokrát s přehledem stačila klasická „devadesátiminutovka“, ta tam je dechberoucí akce Temného rytíře. Po působivé úvodní sekvenci s letadlem ještě chvíli film vzbuzuje očekávání. Setkáváme se se všemi starými známými, těšíme se z návratu do Foxovy laboratoře, i to vznášedlo nakonec potěší. Následujících cca 120 minut do trošku akčnějšího konce je už však o poznání horších a nezachraňují je ani dramatické bubny Zimmerova oslavného soundtracku. Donekonečna gradované napětí, ve svém důsledku  prakticky bez důvodu, padouch Bane, hodící se vzhledem spíš do kreslených Želv Ninja (kvůli přesně čemu má nasazenou masku nevím doteď) postava čestného policisty, reprezentující to „nejlepší z Ameriky a jejích hodnot“.  Tím spíš pak člověka filmu znalého děsí výčet oskarových jmen, která se v tomhle, skalní fanoušci prominou, nudném, nafouknutém a naprosto zbytečně předraženém filmu, objevují (Freeman, Cane, nově Marion Cotillardová a jiní.) Ačkoliv tahle jména určitě herecký um nezapírají, jsou to paradoxně o něco méně slavní, díky nimž jsem dožila do titulků. Anne Hathawayová (Ďábel nosí Pradu) coby Catwoman je určitě sexy, svůdná, mazaná a kdykoliv se objeví, NĚCO se opravdu děje. Také Joseph Gordon-Hewitt (Počátek, 500 dní se Summer) na sebe příjemně strhává pozornost a nenadarmo se tak o něm hovoří jako o možném nástupci právě zesnulého kolegy Ledgera. Jestliže tedy herci fungují, chyba se stala kde?

Těch chyb je z mého pohledu hned několik, často doslova fatálních. Když pominu opravdu slabý příběh, naditý snad všemi myslitelnými klišé, je to především až do očí bijící nelogičnost. Jestliže masa policistů, uvězněných několik měsíců v podzemí, po osvobození vystartuje jako by nic, v plné síle a zdraví, ještě hojně oplácána tukem z poctivých hamburgerů, je to – a vím, že se dívám na pohádku – poněkud úsměvné. Jestliže mi někdo na začátku sdělí, že hlavní hrdina postrádá chrupavky v kolenou a pak běhá jako laňka...pardon, Batman...je už jenom hloupé. A opět, vím, že se dívám na pohádku. Jenže i ta musí být alespoň trochu chytrá, a to tahle opravdu není. Co víc, je to zjevně také pohádka politická a Baneova řeč k obyvatelům Gothamu bude přinejmenším v kontextu současného světového dění pro nejednoho z diváků hodně zajímavá...

Nakonec bych ráda ocitovala několik faktů z objemného materiálu pro novináře. Tou nejopakovanější informací, kterou zde najdete, je ta že: „Christopher Nolan využíval kamery s technologií IMAX.“ O výrobě batmanovského kostýmu se pak dozvídáme, že: „Batmanův oblek z více vrstev je složen z celkem 110 různých kusů, z nichž každý musel být během natáčení vyráběn znovu a znovu. Základ byl vytvořen z polyesterových ok, jaká jsou používána i při výrobě oblečení pro armádu nebo pro vrcholové sportovce, a to kvůli jejich vzdušnosti a nasákavost. Na tento základ byly následně připevněny individuálně vytvořené kusy flexibilního uretanu, které tak vytvořily brnění na těle. Další ochranné vrstvy z panelů tvořených silnými karbonovými vlákny byly dodány v oblasti nohou, krku a břicha. Kukla byla vytvořena s pomocí odlitku Baleova obličeje a následně patřičně uzpůsobena, aby perfektně padla.Dále bylo vytvořeno celkem deset různých verzí Batmanova ikonického pláště, lišících se délkou a tvarem – od kratších verzí použitých v akčních scénách až po dlouhou verzi připomínající paraglide, která při roztažení tvoří Batmanova křídla.“ Nakonec byste měli vědět, že TRP se natáčel na třech kontinentech. No a já se ptám, PROČ? Stojí opravdu veškerá tahle námaha a milionové částky za to? Odpověď nechávám na divákovi, za sebe konstatuji, že nikoliv za vražedný masakr, ale toto ani za jedinou kapku mojí vlastní krve.
 
Osobní hodnocení: 60%

foto:WB

více info na http://www.warnerbros.cz




26.07.2012 - Kateřina Sovová