Do tohoto světa se podíval ve slavném románu GEJŠA (česky Ikar Praha 1999) spisovatel Arthur Golden. A o šest let později nás do něj zve stejnojmenný film režiséra Roba Marshalla, proslaveného již filmovou verzí muzikálu CHICAGO. Budeme sledovat vyprávění stárnoucí titulní hrdinky, která vzpomíná na to, jak ji v roce 1929 jako devítiletou její otec, chudý rybář, musel prodat do domu gejš. Tam ji přísná Matka zaučuje do složitostí tohoto zaměstnání. Když se však pokusí o útěk, její výchova končí tím, že z ní Matka udělá uklízečku. Až v patnácti letech se jí ujme gejša Mameha a udělá z ní svou společnici a prosadí ji v tamní společnosti. Což se však neobejde bez bojů a osobních soubojů rivalek. Do života pak zasáhne válka, kterou žena stráví na venkově a po návratu do města se jí konečně splní sen - sblíží se s mužem, jehož miluje již od dětství...
Marshallův pohled na svět gejš je prost senzačnosti ale o to více vyniká vytříbenou krásou a estetickým citem pro detaily. Jsou tu sice zmíněny krutosti jako dražba panenství nebo půtky a rafinované ústrky ženské války. Ale především je tu rej barev - kimon, pantoflíčků, sakur, dekorací, převládají červené odstíny v kontrastu s deštivou šedí a pak zaujme rychlookurz gejšovského chování - od líčení, česání, oblékání kinom, úklon a gest až po výuku toho, jak pouhým pohledem upoutat muže. Ženy se mohou mnohému přiučit a muži zase ocení exotickou krásu rafinovaných žen.
Kronika osudů jedné gejši je natočena s citem a pečlivostí, dovoluje nahlédnout do lákavého a nepřiliš známého světa a přináší i milostnou linii - byť za cenu porušení jednoho ze zákonů, který praví, že gejša se nesmí řídit svými city. Melodrama o velké lásce se tak prolíná s osudem Popelky, která vyrostla v obdivovaný symbol ženství. K dokonale vykreslené atmosféře patří i znamenitá hudba Johna Williamse a herecké výkony čínských hereček Ziyi Zhang v titulní roli i její konkurentky Li Gong i či učitelky Michelle Yeoh.
Poznámka pro kinofily:
Pod stejným názvem se v českých kinech uváděl v roce 1987 japonský film režiséra Hideo Goši.
Encyklopedické heslo GEJŠA:
Gejša“ pochází ze slova „gej“, tj. „umění“, a „sha“ které znamená „přítomnost“ (ve smyslu bytí) nebo „společnost“ (ve smyslu doprovodu). Slovo Gejša tedy znamená přítomnost umění, doprovod umělkyně. Encyklopedické definice často uvádějí, že se jedná o krásnou a inteligentní ženu, jejímž hlavním posláním je bavit muže. Gejša má za úkol muže bavit ve společnosti tancem, zpěvem či jiným uměním. Patří mezi typický a neodmyslitelný symbol Japonska.
Foto: martinus.cz, net-park.cz, csfd.cz
***************************************
GEJŠA (Memoirs of a Geisha), USA 2005. režie Rob Marshall,
uvádí Prima Max ve středu 25. srpna od 20,00 hodin.