Ke stvoření došlo z jednoho důvodu, Golem měl chránit židovské ghetto před křesťany, kteří jej pravidelně napadali. Ke zničení golema došlo jeho stvořitelem, když Maharal golemovi nevyndal šém v průběhu židovského svátku a ten začal všechno ničit. Tato pověst pochází sice z období středověku, ale s postavou rabbi Löwa se spojila teprve v 18. století. Podle legendy je Golem uložen na půdě Staronové synagogy. Další legenda podrobněji popisuje samotné zrození i důvod vytvoření Golema.
Muži jménem Becalel se narodil syn prvního dne židovských svátků roku 5273 po stvoření světa, tedy roku 1579. V době, kdy byli židé v celé Evropě krutě pronásledováni.
Židé, jak jejich nepřátelé tvrdili, používali krev křesťanských dětí k přípravě chleba na začátku židovských svátků.
Narození syna rabiho Becalela v den svátků překazilo ďábelský plán dvou bezvěrců, kteří se rozhodli podat křesťanům důkaz, že židé používají novorozeňat k rituálním vraždám. V noci, když ženu rabiho Becalela zachvátily porodní bolesti, sluhové pospíchali pro porodní bábu.
Na ulici zabránili dvěma mužům, aby zde pohodili pytel s mrtvým dítětem jako důkaz krvavých židovských praktik. Rabi Becalel pak prorokoval, že osudem jeho novorozeného syna bude ochránit lid Izraele od obvinění rituálních vražd. Toto téma pronásledovalo židy i ve 20.stol., kdy by se předpokládalo, že téma „rituální vraždy“ již bude zapomenuto.
Setkání rabiho a císaře
Ke schůzce pražského rabína Löwa (na obrázku)
a císaře Rudolfa II. skutečně došlo. Stalo se tak 23. února roku 1592 v císařově paláci na Hradčanech, a jedinou zprávu nám o tom zanechal rabínův žák, matematik a astronom David Gans ve své kronice. Podle něj "hovořili rabbi a císař mezi čtyřma očima jako přítel s přítelem." Přítomen byl ovšem i Löwův zeť, "načež císař vyjádřil nakonec přání, aby byl obsah rozhovoru zachován v tajnosti." V tomto případě se však vědělo, a to přímo z první ruky - z rukopisu, který zanechal zeť rabína Löwa, Jicchak Katz-Kohen: