Tisk článku ze serveru Webmagazin.cz - ZVLÁŠTNÍ DNY – TV tip – prožitky přímo do mozku



Úvodník: Dva zvláštní dny – 30. a 31. prosinec roku 1999. Zvláštní film – podivný námětově, perfektní po technické stránce. Pesimistický až hrůza ale kupodivu na festivalu v Karlových Varech se publikum, bouřlivě smálo. Plno rozporů – na obrazovce i sami v sobě – si užijete při jeho sledování.

Článek:


Někdy to vypadá tak, že Američané už nevědí, co by natáčeli a čím by ještě diváka překvapili. Režisér a scénárista James Cameron (znáte jeho TERMINÁTORA, VETŘELCE či  TITANIC)) napsal pro svoji bývalou ženu Kathryn Bigelovovou (proslulou mimořádnou drsností a krutostí svých filmů jako MODRÁ OCEL, BOD ZLOMU či SMRT ČEKÁ V&SUDE) scénář, který situoval do konce roku 1999 do Los Angeles. Město se připravuje na bouřlivé oslavy nového tisíciletí. V klubech i na ulicích se bouřlivě oslavuje, ale druhá část města – podsvětí je zachváceno násilím všeho druhu. Úchylové a násilníci nemůžou mít pro své nekalé úmysly lepší příležitost.

Bývalý policista Lenny Nero (Ralph Fienes), který toho o podsvětí velkoměsta hodně ví, se nyní živí výnosnější „prací“. Nelegálně prodává zvláštní videoklipy, které dokáží přímo do mozku diváka přenést pocity i zážitky jiných lidí – zážitky příjemné, ale i ty plné hrůzy a násilí. Tyto zprostředkované zážitky prožije divák ve svém mozku jako by to byla skutečnost. Lenny si tak může „prožít“ sex s krásnou zpěvačkou Faith (Juliette Lewisonová), která ho opustila. Také si ale pustí klip, který mu poslal anonymní úchyl. Lenny je zaskočen brutalitou nahrávky – ocitá se v těle prostitutky, kterou někdo sadisticky vraždí. Kdo a proč mu poslal tuto nahrávku?
Lenny s pomocí své kamarádky Mace Masonové (Angela Bassettová) se v nepřehledné síti Los Angeles pouští do hledání sadisty. Není třeba zdůrazňovat, že oba si po tom, co získají usvědčující materiály,  poštvou proti sobě jak podezřívavé policisty tak bezohledné zabijáky. Zbývají jen hodiny do konce roku, ale také možná minuty do konce života obou aktérů, kteří si nyní prožívají strach a napětí skutečné - ne jen takové, jaké nabízeli svým klientům.
Příběh maximálně vygradovaný, téma sice nové, ale nijak příliš překvapivé, styl hodný hodně černé série podobných amerických filmů, rychlý střih akčních scén, násilí na každém kroku a za každým rohem. Dekadentní atmosféra jako vystřižená z nejčernějších postmoderních děl při níž divák ani nedýchá. Technicky brilantní – zvláštní jsou hlavně dlouhé subjektivní záběry snímané jakoby z mozku, při nichž byla užita nová technologie. Právě ty mohou vyvolat intenzivní divácký zážitek z brutality, silnější než v jiných filmech.
 
Ale? Najednou dostanete pocit, jakoby toho všeho už bylo přiliš. Obdivujete bravurní technické zvládnutí, ale od tématu se v určité chvíli možná odtrhnete s pocitem „tohle už nemusím.“ A drastický strach vystřídá uvolňující smích. Tak tomu bylo i v Karlových Varech na festivalu. Psal o tom o tom Andrej Halada v Mladém světě: „Právě ve chvílích největších pseudofilozofických blábolů, které hlavní hrdina a jeho černošská kamarádka pronášejí v závěru filmu i ve finální scéně jak z grotesky Harolda Lloyda, publikum doslova bouřilo smíchem. Potlesk na otevřené scéně tak sklidil protagonista za rvačku odehrávající se na zábradlí balkonu, v níž si obratným jogínským chvatem vytáhl zabodnutý nůž z vlastních zad, aby s ním přeřízl vlastní kravatu, na které mu visel nepřítel – ten se pak zřitil do milionového davu na ulici slavícího Nový rok 2000. A když se na konec v tom milionovém davu políbí hrdina se svou přítelkyní (od této chvíle milenkou) za požehnání chlapáckého policejního šéfa, tak pak karlovarské kino vybuchovalo v netušených gejzírech opravdového happy-endového štěstí a spokojenosti.“


Jednoduše řečeno - všechno má své meze. I brutalita, násilí, adrenalinové vzrušení ba i sex. A když se překročí, pak náš chytrý mozek vypne a začne se bránit. V kině to jde, skutečnost si radši nepřipouštíme. Snad se vám to povede i v přítmí domácího kina. Pokud ne, možná několik nocí se pořádně nevyspíte a hrůzu jen tak nezaženete. Ale varovali jsme vás – či ne?
Foto: filmer.cz, csfd.cz, videobuster.de
************************************
ZVLÁŠTNÍ DNY (Strange Days)
USA 1995, režie Kathryn Bigelowová,
uvádí v pátek 5. května ČT2 od 22,00 hodin




 

28.04.2023 - Stanislav Polauf