Tisk článku ze serveru Webmagazin.cz - VLK – TV tip – Jack Nicholson se mění ve vlkodlaka
Úvodník:
Každý určitě slyšel vyprávět o tom, že existují vlkodlaci, tedy lidé, měnící se v noci na krvelačnou šelmu. Je to podklad pro mnoho hororů, kterými lze strašit děti i dospělé. Jedním takovým případem se zabývá film VLK režiséra Mika Nicholse. Nemusíte mu věřit, ale určitě vás pobaví a občas se budete i bát. Ale pozor – autorům nejde jen o primitivní pudy, ale míří mnohem dál. Své vyprávění pojímá režisér jako metaforu noční můry, pronásledující většinu lidí středního věku. Pocit, že se snižuje výkonnost jak v práci, tak v sexuálním životě a že je potřeba příliv nové energie – tak jak ji dostane hrdina tohoto filmu.
Článek: Na začátku je obyčejná příhoda. Stárnoucí redaktor renomovaného newyorského nakladatelství Will Randall (Jack Nicholson) za úplňku srazí autem vlka. Když k údajně mrtvému zvířeti přijde aby ho odklidil ze silnice, vlk najednou obživne, kousne ho do nohy a uteče. Nepomůže ani injekce proti vzteklině. Will cítí, že se pozvolna začíná měnit. Jeho smysly a vnímání se probouzejí, nachází netušenou vitalitu, živočišnost a mužnost. Najednou má sílu se vyrovnat s nevěrnou manželkou i s kolegou, který se ho snaží vyšachovat z práce. To je dobrá stránka proměny. Je tu však ještě ta druhá – vlk v něm, který se probouzí za svitu luny touží po krvi - a nejenom laně... Ušetří jen jednu oběť – tou je, jak jinak, milovaná žena.
Pod každodenní podobou člověka se v noci probouzejí zvířecí vášně a pudy, které odhalují jeho „druhou stránku.“ Jak se s tímto procesem dokáže vyrovnat vyrovnat dosud bezúhonný, klidný člověk? Když náhle získá nové schopnosti, jak to změní jeho psychiku? Odhalí se mu netušená zákoutí jeho duše, jde o souboj dobra se zlem, je to doslova o„vlku v nás,“ Sám Jack Nicholson to cítí: “Will se brání tomu, aby se z něho stal vlk, ale neúspěšně. O tom, že ať se muži snaží jakkoli potlačovat svou sexualitu, nepovede se jim to. Pořád psychologicky rozebíráme věci, které souvisejí se žlázami a snažíme se s nimi bojovat. Tak jsme pokřivili sami sebe.“
Film je dokonalým zpodobením proměny, s níž je nutno se vnitřně vyrovnat. Není to tedy čistokrevný horor, byť „lekací“ scény zde také jsou. Jack Nicholson předvádí své herecké umění v takové dokonalosti, že výrazem tváře dokáže přeměnu ve zvíře vyjádřit (viz foto) a maskéři měli značně ušetřenou práci. Jeho partnerkou je krásná Michelle Pfeifferová a tvoří mu dokonalé pozadí. Tím zrádným jakoby přítelem je James Spader. Film je sugestivně snímaný v temných, našedlých až ponurých tónech kameramanem Giuseppem Rottunem. Zvláštní pozornost si zaslouží hudební stránka, jíž se ujal znamenitý Ennio Morricone.
V profesionálně zdařilém filmu si každý divák najde to své. Někdo jen horor podle všech pravidel, jiný pak příběh o Dobru a Zlu v člověku a o tom, že jen on sám je tím, kdo rozhodne o tom, která stránka nakonec převáží...
Snad ještě jako poznámku připojíme, že předloha k filmu vznikla údajně na základě skutečné události. Scénárista Jim Harrison prý ve svém srubu kdesi v Michiganu zažil menší záchvat lykantropie, což je psychické onemocnění, které způsobuje podstatnou změnu vnímání okolí i sama sebe a Jim měl pocit, že se mění ve vlka. Svůj zážitek, jemuž nemusíte věřit, popsal tak, že se mu zhruba dvacet minut protáhla tvář v čumák a tělo se pokrylo srstí tak, že se ho pak jeho vlastní pes celý týden bál. Když tohle vyprávěl režiséru Miku Nicholsovi, bylo jasné, že ten byl nadšen a pustili se společně do přípravy filmu.
Foto: ceskatelevize.cz, sledujfilmy.cz, horror.cz
**********************************
VLK (Wolf)
USA1994, režie Mike Nichols
uvádí Nova Cinema ve čtvrtek 1. února od 20,00 hodin
26.01.2024 - Stanislav Polauf