Tisk článku ze serveru Webmagazin.cz - Nenechte se podvést!
Úvodník: O víkendu mi přišla falešná zpráva ze zásilkovny. Neuvědomila jsem si to hned, ale naštěstí ještě včas, doslova o fous! Hned jsem si vzpomněla, že jsem četla článek o podobných útocích, že jsem slyšela podobné příběhy od svých známých... V období před Vánoci prožívají hackerové doslova žně. Je to pro ně snazší. Výrazně totiž stoupá objednávání balíčků, ve kterých se sami začínáme ztrácet, a tak snadněji klikneme na odkaz, který nedokážeme ihned zcela stoprocentně správně zařadit.
Článek: Jedním z typů falešných zpráv bývají podvržené info z dopravních společností (setkala jsem se s DHL, nyní zásilkovny). Falešná zpráva se tváří, že vám již vezou objednaný balíček, ale potřebují ještě někam kliknout, něco ověřit, zadat údaje k Vaší kartě apod. Tohoto typu podvodu se musíme bát nejvíce právě nyní, před Vánoci, kdy všichni objednáváme spoustu balíčků a velmi snadno nám falešný e-mail splyne s těmi reálnými.
Často to také bývá bleskurychlá odpověď na Váš inzerát. Pokud něco prodáváte, velmi pravděpodobně se Vám ještě týž den, do dvou hodin po registraci inzerátu, ozve někdo, kdo od vás bude chtít danou věc ihned koupit. Z radosti, že se prodej realizuje tak rychle, že s vámi dotyčný nesmlouvá, nebudete obezřetní... A dotyčný Vám nabídne něco ve smyslu: Hned dnes si od Vás koupím ..., již jsem si domluvil dopravce, který zásilku vyzvedne a zaplatí Vám ji na místě. Jen k tomu potřebuje... (ideálně info o vaší platební kartě či bance apod.).
Dalším typickým příkladem jsou falešné telefonáty, ve kterých se vám dotyčný představí jako váš bankéř a povede s vámi zcela profesionálně konverzaci, při níž bude chtít ověřit váš účet a bude na vás lákat vaše heslo. Může vám také poslat falešný odkaz na Vaši banku, na který se máte přihlásit. Nikdy nikomu nesdělujte teleofnicky heslo ani se nepřihlasujte do banky jinka, než jste zvyklí! Ideálně si pamatujte, jak vypadá odkaz vaší banky, protože vzezření falešného webu bývá stejné, v tom si nepomůžete. (Např. víte, že www.csob.cz je odkaz pro Československou obchodní banku, www.kb.cz pro Komerční banku nebo www.rb.cz pro Raiffeisenbanku.)
Jak poznáte falešný e-mail?
- e-mailová adresa či odkaz na web nesedí (např. zásilkovna vždy posílá zprávy z domény zasilkovna.cz a vždy vám posílá kód, pod kterým můžete balík sledovat - pro ověření můžete jít na originální web zasilkovna.cz a zaslaný kód ověřit, ne přes e-mail, ale právě a jen touto cestou, abyste zjistili, o jakou zásilku se jedná)
- časový nátlak - musíte okamžitě doplnit či podat nějaké informace (pokud nedoplníte, zásilka Vám nebude doručena)
- často to bývá lákavá, rádoby výhodná nabídka (pokud teď hned uděláte...), abyste neměli moc času o tom přemýšlet
- e-mail někdy nebývá správně česky naformulován, je to spíš výsledek počítačového překladu z jiného jazyka
Jak poznáte falešný telefonát z banky?
- nejčastěji vám bankéř zavolá, že váš účet je údajně v ohrožení a nabídne vám, že můžete rychle prostředky převést na jiný účet (v reálu se vám nikdy nic podobného nemůže stát!)
- telefonát se tváří jako falešný a působí důvěryhodně, ozve se vám možná i robot, budou vás různě přepojovat, bude vám tam hrát hudba při čekání apod., to vše se dá napodobit; bohužel vám nepomůže ani telefonní číslo, které máte třeba uložené v telefonu, protože podvodníci dokáží podvrhnout i toto číslo
- ideálně nikomu nesdělujte do telefonu žádné informace, a pokud tak hodláte udělat, naopak žádejte vy bankéře o zpětnou kontrolu (některé banky již učinily pereventivní opatření a samy zavádějí podobné systémy na zpětnou kontrolu)
Příklad
Falešný e-mail nemá koncovku zasilkovna.cz, ale jakési moon.mpegrepair.com, všimněte si též emočního působení - pozastavení balíčku, tedy nátlak na vyřešení situace
Příklad
Reálný e-mail (na webu zasilkovna.cz mohu okamžitě ověřit číslo zásilky a také hned vidím, od koho balíček přišel)
14.11.2023 - Renata Šindelářová