Tisk článku ze serveru Webmagazin.cz - Komedie, která vás pohltí jako močál



Úvodník: Rodinná hudební komedie, která překvapí nejen Mládkovi příznivce, nebo propadák s levným humorem a předraženým vstupným? V listopadu minulého roku proběhla premiéra Močál story na prknech malé scény Hudebního divadla Karlín.
 

Článek: Dlouho očekávané dílo Ivana Mládka, které měl uložené v šuplíku již delší dobu, se 20. listopadu dočkalo své realizace, a to při příležitosti otevření nové scény, která je součástí Hudebního divadla Karlín. Jedná se o prostý příběh, který je protkaný známými písněmi, jednoduchým příběhem, vizuálně zajímavou scénou a hudebním doprovodem pod vedením Felixe Slováčka jr. V režii Viléma Dubničky všechny tyto komponenty vytvořily z prostého představení překvapivě fungující celek.

Příběh se zabývá zmizením spolužačky Blaženy, ztracené kdesi v horách. Sympatická Dáša Nováková a lehce zvláštní Stáňa Poláková se rozhodnou požádat dva policisty o pomoc s vyšetřováním. Prostřednictvím doličných předmětů, které nalezly, se vydají na dlouho cestu za poznáním, kde Bláža je.

Role komisaře Bambuli, kterou ztvárnil Martin Písařík, v alternaci Martin Sobotka, nám umožňuje dvojí pohled na inscenaci. Zatímco Sobotka hraje roli velmi zodpovědně, řekněme tak, jak byla napsaná, Písařík ji hraje s velikou nadsázkou a uvolněním, které si tento děj žádá. 
Především kvůli tomu, že je děj rýmovaný, tedy pokud se herci dostanou do fáze, kdy jim vypadne i jen jedno slovo, nebo přehodí slovosled, celý rozhovor se může sesypat. Následně je těžké opět navázat na další repliku. Schopnost improvizace, kterou Písařík ovládá velmi dobře, nás tedy neuvede do rozpaků či jistého pocitu trapnosti. Skoro bychom mohli říci, že si toto představení o podobné ztvárnění žádá. Ostatně dramaturg inscenace, Jan Pixa, k improvizaci herce výslovně vyzval. Hra s jazykem je tedy velmi výrazná a více zvukomalebná, i když se setkáme s jistými rýmy, které nejsou až takovým pohlazením pro sluch. Herci ale tyto chvíle nijak netají, jsou si jich vědomi, naopak je opět s nadsázkou zvýrazňují.

V jistých případech, kdy se umělci snaží vytvořit muzikál z již existujících písní, může nastat, že jsou nepřirozeně zařazeny, pouze kvůli jejich oblíbenosti. V Močál story tomu tak není. Necítíme žádnou násilnou snahu obsáhnout co nejvíce skladeb, pouze protože jsou populární. Zapadají přesně, tam kam mají, vytváří celistvý a jednoduchý příběh a dodávají pocit nostalgie. Stejně tak kostýmy, které ano, jsou velmi jednoduché, ale vkusné, a neodvádí pozornost od již zmíněných aspektů.

Překvapila také Iva Pazderková, kterou v Hudebním divadle Karlín můžeme vidět i v jiných inscenacích, například Slunce, seno, jahody. Mimo ni zde můžeme zahlédnout Michaelu Tomešovou, Radku Coufalovou, Vojtěcha Flígra, mimořádně zábavného Jana Vlase a mnoho dalších.

Obava ze stísněného prostoru a laciného humoru se vyvrátila. Jedná se o útěk do nostalgicky známého prostředí, pomocí melodií, skvělého obsazení a příjemného prostředí Hudebního divadla Karlín. Navzdory tomu, kolik je vám let.


Zdroj fotek: https://www.hdk.cz/
 

22.07.2024 - Viktorie Švestková