Tisk článku ze serveru Webmagazin.cz - Naše filmové tipy z programu ČT od 5.12 do 11.12



Úvodník: Filmový klub
Filmové návraty
Noční filmový klub

Článek:

Filmový klub - Woody Allen

Zločiny a poklesky
pondělí 21.30 hod., ČT2

Další snímek z filmografie scenáristy a režiséra Woodyho Allena má poněkud vážnější polohu a hlubší ponor do nitra hrdinů. I tentokrát vhlavním úhlu jeho pohledu jsou přitom partnerské vztahy, láska a sex. V jedné dějové linii této hořce laděné komedie sledujeme příběh stárnoucího očního lékaře Judy Rosenthala (Martin Landau), v druhé pak citově labilního filmového dokumentaristu Clifforda Sterna. Oba muži jsou zcela rozdílní a přesto je něco spojuje? Nejlépe to asi vystihl Woody Allen, když o svém filmu řekl "Vypráví o lidech, kteří nevidí. Nevidí sebe, tak jak je vnímají jiní. V různých situacích nerozpoznají dobré od zlého." Při realizaci stál po boku režiséra proslulý kameraman Sven Nykvist (jenž vedle své dlouholeté spolupráce s Ingmarem Bergmanem nasnímal například filmy Swannova láska, Nesnesitelná lehkost bytí). Úlohu Clifforda Sterna si Woody Allen ponechal pro sebe, dále ve filmu uvidíme Miu Farrowovou (Miriam Rosenthalová), Alana Aldu (Lester) a Anjeliku Hustonovou (Dolores Paleyová).


Křik celovečerní debut Jaromila Jireše z roku 1953
čtvrtek 21.45 hod., ČT2

Křik je první celovečerní hraný film Jaromila Jireše, kterým se tento tvůrce zařadil mezi úspěšné a talentované debutanty šedesátých let. Jeho generačními souputníky byli tehdejší spolužáci z pražské filmové fakulty AMU Miloš Forman, Věra Chytilová a Jiří Menzel. Inspirací pro jejich tvorbu byla francouzská filmová avantgarda, která se vyznačovala především dokumentaristickým přístupem v oblasti hrané tvorby.
Zřetelný vliv dokumentaristické praxe ovlivnil i prvotinu Jaromila Jireše, která vznikla podle scénáře Ludvíka Aškenazyho. V četných reminiscencích autoři vyprávějí příběh jednoho důležitého dne v životě mladé dvojice - je to den, kdy má na svět přijít jejich první dítě. Jaromil Jireš použil nekonvenční metodu snímání skrytou kamerou. Pro zvýšení autentičnosti zde hrála také řada neherců. Film získal Zvláštní uznání za dílo mladého režiséra na XVII. MFF v Cannes 1964.


Filmy

Bratrstvo vraždy - americké drama podle skutečných událostí
pátek 23.25 hod., ČT1

Mladík Tom Martinez se v roce 1983 vrátí z vojenské služby domů do Philadelphie. Se svou ženou Susan čekají první dítě. Tomovi se však vůbec nedaří: přijde o práci v pekárně a skončí jako školník. Není schopen ani uživit vlastní rodinu. Snadno proto přijme myšlenku, že za jeho problémy mohou příslušníci rasových menšin a jiných skupin, kteří ho připravují o možnost zajistit si důstojné živobytí. Dostane se ke skupině lidí, vedených charismatickým Bobem Mathewsem. Cílem tohoto přesvědčivého muže je prý bránit rodiny bílých křesťanů před nátlakem ze strany černochů a židů. Tom však postupně začíná chápat, že se ocitl uvnitř fanatické sekty, která "odlišným" lidem nic neodpouští. Stejně je však krutá ke svým členům, na které padne třeba jen stín podezření, že nejsou společné věci dost oddáni...
Americký film režiséra Martina Bella vznikl podle skutečných událostí. Je svědectvím o vzniku a činnosti nevelké, avšak "ambiciózní" teroristické mašinerie, jedné z těch, které se v Americe pokoušejí rozsévat hrůzu zevnitř...

Smrtící epidemie - Dustin Hoffmann ve strhujícím americkém dramatu
sobota 21.05 hod., ČT1

Katastrofický žánr patří mezi divácky nejvděčnější už od filmových počátků. Na stříbrném plátně se za dlouhá léta vystřídala celá řada nejrůznějších nebezpečí, ohrožující buď skupinu lidí nebo v některých případech dokonce celou lidskou populaci - od zemětřesení, přes povodeň, výbuch sopky, zbloudilou kometu, invazi mimozemšťanů, nukleární katastrofu až po záplavy mravenců, kobylek či žab. Jednu z nejrealističtějších hrozeb představují biologické zbraně, viry nejrůznějších smrtelných nemocí, jejichž případné rozšíření by dokázalo zlikvidovat osazenstvo naší planety během několika dnů (to je např. námětem americké minisérie Svědectví podle románu Stephena Kinga, kterou ČT také uvedla). Ve filmu Smrtící epidemie (1995) musí podobné hrozbě čelit tým amerických vojenských lékařů, který zoufale pátrá po neznámém bacilonosiči, z nějž by bylo možné získat sérum proti nákaze, zavlečené z Afriky do Kalifornie. Boj odhodlaných expertů s časem je však komplikován zájmy vysokých vojenských činitelů, kteří jsou pro utajení své biologické zbraně ochotni obětovat životy nevinných civilistů. Smrtící epidemie je profesionálně odvedeným napínavým snímkem, jemuž rozhodně nechybí spád a jasné rozlišení dobra a zla. K nadprůměru ho řadí i hvězdné herecké obsazení v čele s Dustinem Hoffmanem v poněkud atypické hrdinské roli (původně určené pro Harrisona Forda). Německý režisér Wolfgang Petersen (nar. 1941) je v Hollywoodu dobře zavedeným tvůrcem s neomylným čichem pro komerčně úspěšné látky (například S nasazením života, Air Force One a Dokonalá bouře) a schopností dynamického rozvíjení děje, což potvrdil i tímto filmem.

Brutální Nikita
sobota 23.55 hod., ČT1

Členka pankáčské bandy Nikita zabije při vykrádání lékárny policistu. Je odsouzena na doživotí. Dostává však nečekanou nabídku - smrt nebo výcvik a práci v tajné službě. Francouzský thriller Brutální Nikita patří mezi nejúspěšnější francouzské thrillery minulého století. Režisér Luc Besson dal právě tímto snímkem najevo, kam míří jeho tvůrčí ambice i kariéra. A jeho další snímky jako Leon, Pátý element či Johanka z Arku to jen dokazují.
Představitelka hlavní role Anne Parillaudová získala za svůj výkon prestižní francouzské filmové ocenění - Césara. Za zmínku stojí herecká účast slavné Jeanne Moreauové v malé roli Nikitiny školitelky půvabu. Také dnes již slavný Jean Reno se tu objevuje ve vedlejší, nicméně velmi populární a citované roli Viktora - čističe.

Snídaně šampionů - Bruce Willis v americké komedii podle slavného románu K.Vonneguta
sobota 01.50 hod., ČT1

Dwayne Hoover je poněkud svérázný chlapík, jenž se stal nejbohatším a nejmocnějším v Midland City. Jednoho dne si uvědomí, že se necítí příliš šťastný a zamýšlí se nad vlastním životem. Najednou mu vadí všechny pocty a žádosti o radu, kterými ho zástupci města a jeho občané neustále zasypávají, protože je šéfem obrovského a vlivného impéria. Ve stejné době se do Midland City vydává polozapomenutý spisovatel vědecko-fantastické literatury Kilgore Trout. Přes svůj věk neustále oplývá množstvím nápadů, z nichž pak čerpá inspiraci na originální povídky. Ten se má stát čestným hostem na prvním městském festivalu umění. Když se tito dva odlišní muži spolu nečekaně setkají, je zřejmé, že dojde k něčemu neobvyklému... Černě laděnou komedii natočil režisér Alan Rudolph (Pamatuj si mé jméno, Paní Parkerová a začarovaný kruh). Scénář vznikl podle slavné stejnojmenné předlohy Kurta Vonneguta Jr., jenž si na mušku své bláznivé satiry bere válku, sex, rasismus, touhu po úspěchu, politiku a ničení životního prostředí. Úlohu do sebe zahleděného Dwaynea Hoovera ztvárnil Bruce Willis (Smrtonosná past, Šestý smysl, Armageddon), zatímco excentrického a stárnoucího Kilgorea Trouta hraje Albert Finney (Vražda v Orient expresu, Garderobiér, Erin Brockovich).

Velitelka (1/2) – britský thriller
neděle 22.25 hod., ČT 1

Clare Blakeová pracuje u policie už dvacet let. Za tu dobu se hodně změnilo. Je tu víc papírování, víc týmové práce, víc žen. Ale i víc kriminality a víc korupce v policejních řadách. Změnila se však i ona sama. Z vyjevené elévky, která začínala jako obyčejné ucho v přepadovém oddílu, se dnes stává velitelkou Oddělení závažných deliktů. A nastupuje na tuto nelehkou pozici s naprosto jasným cílem: zamést před vlastním prahem, vyčistit policii od všech nešvarů, zprůhlednit její práci. Nebude to úkol lehký ani krátkodobý. Už proto ne, že hned v první fázi znamená prověřit vyšetřování mnoha z posledních případů, u nichž se objevily pochybnosti nebo dokonce už byly vzneseny stížnosti. Clare ovšem netuší, že největší nepříjemnosti, s nimiž se bude muset ve své nové funkci potýkat, budou poněkud jiného druhu. Neboť právě v těchto dnech vychází z vězení muž, na jehož usvědčení z vraždy měla před dvanácti lety lví podíl. A jejich cesty se mají ještě jednou osudově zkřížit...

Slečna Marplová: Vlak z Paddingtonu
Čtvrtek 8.12., 20.05 hod., ČT1

Byla to skutečnost nebo jen příliš živý sen? Elspeth McGillicuddyová by přísahala na to, že se jí to nezdálo. Že v osvětleném okně toho souběžně jedoucího vlaku, do jehož kupé na historicky krátký okamžik nahlédla, doopravdy nějaký muž rdousil tu tmavovlasou ženu, na jejíž vytřeštěný pohled nemůže Elspeth zapomenout. Jenomže všichni kompetentní činitelé ji přesvědčují, že to skutečnost být nemohla. Jinak by se už přece musela někde najít nějaká mrtvola, to dá rozum. Slečna Marplová je ovšem poněkud jiného názoru. Na rozdíl od všech ostatních nebere slova své staré přítelkyně na lehkou váhu, ba právě naopak. A je pevně rozhodnuta přijít téhle záhadě na kloub...
Případ chybějící mrtvoly patří mezi příběhy slečny Marplové k nejznámějším, o což se nepochybně zasloužilo i britské filmové zpracování z roku 1961, které se pod názvem "To je vražda, řekla" úspěšně hrálo i v našich kinech. Slečnu Marplovou v něm neodolatelným způsobem ztělesnila Margaret Rutherfordová, která si ji pak zopakovala ještě v dalších čtyřech filmech.
Postavu slečny Marplové prý stvořila Agatha Christie podle svojí babičky a babiččiných starých přítelkyň. Tyto dámy - jak autorka uváděla - měly se slečnou Marplovou společné to, že "i když samy o sobě byly velmi příjemné a veselé, vždy očekávaly od každého a ode všeho jen to nejhorší - a bohužel se také vždycky ukázalo, že plným právem."

Jako bílý sníh (1/2)
čtvrtek 8.12., 00.15 hod., ČT1

Zkušený švédský režisér Jan Troell (1931) se našim divákům představil např. životopisným snímkem Hamsun (1996). Tentokrát se inspiroval životními osudy první švédské pilotky Elsy Anderssonové, která byla krátce před vypuknutím první světové války ve věku 22 let jedinou studentkou a absolventkou nové letecké školy v Ljungbyhed. Odvážná a krásná pilotka fascinovala všechny muže, kterým zkřížila cestu. I její velká láska patřila k milovanému prostředí letadel, které v té době zdaleka nebylo bezpečným koníčkem, natož způsobem obživy. Elsa, která měla v srdci stále temné místo po smrti maminky v ranném dětství, se snaží překonat další krizi bujarým společenským životem na večírcích a v nočních klubech.
Přítelkyně v Berlíně ji zláká k další nebezpečné zálibě - parašutismu. I ten byl tehdy teprve v plenkách a seskoky padákem představovaly velkou společenskou podívanou. Elsa se brzy stala i slavnou parašutistkou. Hlavní roli ve dvoudílném historickém snímku ztvárnila půvabná švédská herečka Amanda Oomsová.


Filmové návraty - Gina Lollobrigida, Marcello Mastroianni a Yves Montand ve francouzsko-italském dramatu

Zákon (La Loi)
neděle 17.15 hod., ČT2

"Zákon" byl oblíbenou hrou na středozemním italském pobřeží. Hrával se v tavernách s pěti až šesti hráči a několika karafami vína. Kostky nebo karty určily šéfa a ten si vybral pomocníka. Pro ten večer se šéf stával neomezeným pánem nad ostatními hráči, mohl se jich na cokoliv vyptávat, poroučet a oni dostali napít, jen když jim to on dovolil. Nejdůležitějším atributem této hry byla moc, moc nad těmi, kteří pro tuto partii nebyli vyvolení, takže bylo možné je ponižovat a vybít si na nich své frustrace.
Pod spalujícím sluncem se v malém italském přístavu hraje nejen "Zákon", ale hraje se o mnohem víc, o moc a peníze, lidskou vášeň a lásku a především hraje se o lidskou důstojnost. Kolik stojí důstojnost člověka, jeho hrdost a nezávislost?
Jules Dassin natočil strhující drama, které je i po téměř padesáti letech silným emotivním zážitkem. Vedle režijního mistrovství a uhrančivé černobílé kamery dominují filmu legendy světové kinematografie: Gina Lollobrigida, Marcello Mastroianni a Yves Montand. Snímek vznikl podle stejnojmenného románu Rogera Vaillanda, který vyšel i v českém překladu.

Noční filmový klub

Láska na grilu- německý film oceněný Velkou cenou poroty na MFF v Berlíně 2001
neděle 23.10 hod., ČT2
Německý film uznávaného režiséra mladší generace Andrease Dresena (1963, Gera) si získal pozornost uplatňováním dokumentaristické metody v hraném filmu, neboť byl
natočen s minimálním štábem a bez pevného scénáře. Všechny scény jsou improvizované na základě režisérovy představy o příběhu a o postavách. Tvůrce se ve svém experimentu zaměřil na dva manželské páry z bývalého východního Německa a na jejich náhle vyvřelé partnerské krize. Známý moderátor místní rozhlasové stanice Chris podvede svou ženu Katrin se společnou přítelkyní Ellen, manželkou stále zaneprázdněného majitele bistra Uweho. Náhodné dobrodružství se pro oba milence stane příležitostí podrobit vážnému zpytování dosavadní životní hodnoty. Totéž ovšem platí i pro podvedené životní partnery. Dresen zde rozehrává tradiční situace rodinného dramatu na pozadí poněkud ubíjející postsocialistické východoněmecké reality. Původní název Halbe Treppe znamená v doslovném překladu "polovina schodiště". Je to místo, kde sídlí stejnojmenný Uweho stánek s občerstvením, v přeneseném smyslu může znamenat také polovinu života. Film získal v roce 2002 na MFF v Berlíně Velkou cenu poroty i Cenu Cechu německých artkin.

Zdroj: Česká televize skladba a koordinace programů
Zdroj fotografie: www.osobnosti.cz



04.12.2005 - redakce