Tisk článku ze serveru Webmagazin.cz - Dalším podvodem jsou falešné e-maily od Citibank



Úvodník: Včera mě několik známých upozornilo, že obdrželi falešný email od Citibank, kde jim oznamují, že jim byla na jejich účet v cizí měně připsána částka 2000 Kč a že její příjem mají potvrdit klinutím na odkaz v emailu, kde musí zadat číslo svého účtu a pin kódu, jinak jim tato částka nebude připsána na účet.

Článek:

Večer pak v televizních zprávách Citibank a.s. (dále jen Citibank) varovala veřejnost před těmito emaily. Jedná se o podvod, jehož pomocí hodlá neznámý pachatel získat od klientů číslo jejich účtu a pin kódu, aby pak mohl vybrat z jejich konta peníze.

Mluvčí Citibank Markéta Dvořáčková zároveň sdělila, že své klienty varovali před podvodníky ihned emaily a prostřednictvím sms zpráv a podali trestní oznámení na neznámého pachatele, aby ochránili své klienty i jméno své banky. Navíc umístili upozornění i na své webové stránky.

Netuším, jak dlouho jsou tyto falešné emaily v oběhu. Dozvěděla jsem se o nich teprve včera, a posléze informace proběhla i ve večerních zprávách na Nově a v některých dalších médiích. To samozřejmě ještě neznamená, že Citibank zareagovala ihned na první podněty svých zákazníků, přesto její jednání ukazuje, jak rozdílné přístupy mohou mít firmy k podvodníkům, jež zneužívají jejich dobrého obchodního jména.


A to zde pravděpodobně došlo k jinému typu úniku informací, protože emaily dostávají i lidé, kteří účet u Citibank nevlastní. To mi ostatně dosvědčila kolegyně Martina Bittnerová, která dostala včera dvě identické zprávy od podvodníků na dva soukromé e-maily, ačkoliv není klientem banky. A k celé věci mi sdělila: " Jelikož se to různými podvody kolem nás jen hemží, a e-mail působil na pohled seriózně, neboť odesílatelem byla adresa: alerts@citibank.cz, zavolala jsem pro jistotu na infolinku Citibank, kde mi její pracovník odpověděl, že o problému ví a řeší ho. Tím pro mě záležitost pochopitelně skončila."

S ohledem na poměrně čerstvou kauzu Neckermann se nabízí drobné srovnání. Zatímco Citibank podává trestní oznámení na neznámého pachatele, Neckermann považoval původně podání trestního oznámení za věc podvedených zákazníků, což řekla i tisková mluvčí Romana Hájková deníku Aha (2. 2. 06 rubrika Kauzy).

Proč stejná opatření proti podvádění svých zákazníků, která učinila Citibank (varování klientů přímo e-mailem a smskou, varování veřejnosti v hlavních večerních zprávách a podaní trestního oznámení na neznámého pachatele) nemohla učinit i firma Neckermann, zůstává nejen pro mě malou záhadou.


Zdroj fotografie: archiv Nerawebu




03.03.2006 - redakce