Autorka nás vtáhne do děje prvními větami, slovy fantomovy matky: „Narodil se pánví napřed. A tak jsem až do posledního okamžiku nic netušila.“ Dramatický spád následuje v každé další větě, každém odstavci. S obdivuhodnou psychologií autorka popisuje fantómovu povahu, nešťastné důsledky jeho fyzického znetvoření. Ačkoliv celou knihu píše v ich-formě, nepíše ji z pohledu fantóma, ale i lidí pohybujících se kolem něho. Každou část knihy přitom píše někdo jiný. Je to svěží způsob, při kterém máme možnost poznat fantóma ze všech stran, pochopíme, jak ho viděli druzí a jak viděl i on sám sebe.
Od narození provázela postiženého Erika nenávist druhých lidí. Nedokázali pochopit jeho fyzické zohavení, báli se ho a ubližovali proto jemu i jeho matce, která se sama nedokázala s Erikovou podobou vyrovnat. Nikdy jej proto nepolíbila, ani když si o to sám řekl. To jsme ovšem terpve v úvodu. Když Erik uteče z domu, po smrti svého nejlepšího přítele – psa, poznává ve světě jen další ústrky a bolest. Ač houževnatě bojuje proti nenávisti a zlobě druhých, jedině proto dokáže přežít, že jeho toužebné nenaplněné srdce pomalu tvrdne a obrňuje se. Proti lidem, proti citu.
Původní Lerouxův Fantóm Opery se řadil mezi detektivní žánry, Susan Kay však svého Fantóma zpracovala jako psychologický společenský román, příběh fantóma se v jejím podání stává příběhem obrovské touhy po lásce, jejíž nenaplnění vede až k nenávisti. Příběh bolesti jednoho rozpolceného nitra, které touží být milováno, protože „i pavouk má právo na druha,“ ale fyzicky ošklivý Erik ne. Jeden z hrdinů popisuje Erika takto: „mísí se v něm způsoby mladého šlechtice s pudy zkušeného pouličního zabijáka.“ A slovy samotného Erika? „Dokázal jsem přežít krutost a nenávist. Nemohl jsem však již dále snášet štěstí druhých lidí. Nebylo možné dál žít s vědomím, že žádná z mých schopností nemůže přispět k tomu, aby mne někdy přijali jako člověka.“
Slova štvance, jež připomíná nestvůru z pohádky Kráska a zvíře, slova prchajícího odporného tvora, kterého všichni nenávidí a mají z něj strach, ačkoliv kdysi měl krásnou, geniální duši, neponičenou psychickým týráním, lidskou hloupostí a nízkostí. Jen několik málo vyvolených pochopí v Erikově životě hloubku jeho vnitřního utrpení, jen několik málo lidí zapomene na jeho ošklivou tvář a spatří skutečnou hloubku Erikovy geniální a citlivé duše, která začala zraňovat jen v obraně. Jednou z těch vyvolených se samozřejmě stane mladičká zpěvačka opery Christina Daae, která se musí rozhodnout mezi sžírající láskou - či snad spíše posedlou závislostí? - k fyzicky znetvořenému Erikovi a mezi něžně nevinným vztahem k mladému šlechtici Raoulovi Chagnymu.
Autorka nás v novém pojetí fantoma seznamuje se všemi podrobnostmi fantomova života. Seznamuje nás blíže se záhadným Peršanem, vysvětluje nám Christinin vztah k Erikovi. Popisuje, jak v Erikovi rostla nenávist k lidem a my náhle chápeme "proč", jakkoliv se Erikovy činy zdají neomluvitelné. Po tolika ústrcích, výsměšcích, bolesti a utrpení se spíš divíme tomu, že Erik ještě dokázal milovat - jakkoliv krutě nakonec ve jménu své lásky tento vrah, Fantóm Opery, jednal.
Tuto poutavou knihu, první úplný fantomův příběh, plný napětí a lásky, která vás pohltí a rozpláče, vydalo nakladatelství Domino.
Zdroj fotografií: fan.butterfly-effect.net, www.imaginationslave.com