Tisk článku ze serveru Webmagazin.cz - Slunce místo benzínu
Úvodník: Ropná krize. Špatná ekologická situace. Drahé pohonné hmoty. Fronty na benzínových pumpách.... to vše by hravě vyřešila auta na solární pohon. Proč v nich ještě nejezdíme?
Článek: Procházka po satelitních městečkách přinese často pohled na několik solárních panelů umístěných na střechách rodinných domků. Vzniká tak nezávislý ohřev vody a někdy i svícení. Trendem ve vybavení domácností jsou také rolety poháněné solární energií. Prodávají se i sekačky, které samy jezdí poháněné právě slunečním pohonem. Zdálo by se, že postavit auta na sluneční pohon není nic těžkého. Tak jak je možné, že nám ještě nestojí před domem?
Snaha nahradit dnešní majoritní druh pohonu na benzín alternativou, která by pocházela z obnovitelného zdroje a nezatěžovala životní prostředí, je přímo typická pro dnešní dobu. V technických laboratořích se již zrodilo mnoho různých nápadů a zdařilo-li by se je zrealizovat, mohli bychom si v budoucnu mimo designu auta volit i z široké škály pohonů. Vymyšleno už bylo i auto poháněné jen vzduchem (velmi stlačeným), ale to bohužel nebylo s to dojet dál, než 7 kilometrů. Dnešní technologie ani na víc nestačí. Oproti tomu, solární auta vídáme v plné kráse skrze televizi či časopisy. Testovací provoz je u nich úspěšný, dojedou na libovolnou vzdálenost a dokonce by vyřešily i časté dopravní nehody – pohybují se okolo 90 km/h (ale maximální rychlost je až 139 km/h, což by pro naše pravidla silničního provozu bohatě stačilo). Nemusí se ani dobíjet, jak je tomu u elektromotorů. Ale jsou to elektromotory, které již potkáte běžně (i když zatím ne u nás) na silnicích. Některé státy zvýhodňují elektromotory daňovými úlevami. V USA proto elektromotory vyrábí dohromady se spalovacím motorem, takže ve městě je jízda elektro, mimo město na spalovací. Odpadá smog při dopravních zácpách. V Německu pro změnu nasadily vodíkové motory pro některé linky autobusů MHD. Vodíkový motor do ovzduší uvolňuje pouze vodní páry. Jezdíme tedy bez emisí! To však se solárním vozem také...
Problémem není nic jiného, než cena. Přestože jsou zatím vodíkové motory drahou záležitostí, nedosahují cenové špičky solárních vozidel. Soukromí majitelé aut na sluneční pohon však přesto existují. Neparkují ale před svou rodinnou vilkou, nýbrž před rodinným palácem v místech, kde slunce pálí po celý rok. Několik takových aut můžete potkat třeba při procházce po některém z bohatých Emirátů.
Solární auto mívá různý design, dle automobilky, která ho vyrábí. Společným jmenovatelem je co největší plocha pro dopad slunečních paprsků a také, dost nešikovně, jedno stísněné místo. Už to samo o sobě ubírá vozu všechnu účelnost. Materiálem pro výrobu trupu je, kupříkladu u Hondy, plast a uhlíková vlákna. Pro solární pohon se na toto auto spotřebovalo na 47 000 palivových článků. I přes to, stejně jako u ostatních automobilek, je solární model auta více než převrat v dopravě vlastní reklamou. Mít solární vývoj a funkční model patří k prestige v automobilovém průmyslu. Paradoxně situace nyní vypadá, že solární modely, které jsou diskutovány již po mnoho let (první model poznal doslovně světlo světa již roku 1987!), nakonec předběhne novější a rychleji se vyvíjející pohon na vodík, nebo elektromotor, doplněný jiným pohonem.
Pro nás, většinou nepříliš bohaté Čechy, je vůz na solární energii něčím nedosažitelným. A protože ceny ropy stoupají a stoupají, přikláníme se alespoň více k LPG, možná i v domnění, jak moderně jezdíme. A to i přesto, že na plyn se jezdilo již v prvopočátcích automobilismu, než byl ke spalovacím motorům přiřazen benzín.
Má-li někdo pocit, že bez solárního pohonu v naší zemi prostě jezdit nebude, doporučuji koupit si tříkolku. Ty se už na solární pohon vyrábí, vypadají s umístěním panelu před řídítky dost nemotorně, ale fungují. A cena bude už pro leckterého Čecha přijatelná – 3500 dolarů a můžete se prohánět až 30 km za hodinku...
Zdroj fotografií: www.honda.cz a www.auto-plus.cz
26.10.2006 - Michaela Wilhelmová