Tisk článku ze serveru Webmagazin.cz - Hvězdy světového baletu v Praze
Úvodník: Daria Klimentová či Alexandre Katsapov zatančili v pražském Národním divadle v rámci čtvrtečního slavnostního večera Balet Gala aneb Setkání v Praze, během něhož byla udělena již patnáctá Philip Morris Ballet Flower Award, cena pro nejlepšího baletního umělce v České republice v oboru klasický balet. Kromě vyhlášení vítěze, za přítomnosti první dámy Livie Klausové a předsedy poroty Vlastimila Harapese, měli diváci možnost shlédnout fascinující taneční přehlídku v podání dosavadních oceněných a dalších světových špiček.
Článek: Letošním vítězem květinové ceny, kterou každoročně udílí pořadatel akce, společnost Philip Morris ČR a.s., se stal sólista baletu Národního divadla moravskoslezského, Lukáš Lepold. Vedlejší cenu, „Poupě baletu“, převzal Zdeněk Mládek z baletu Jihočeského divadla v Českých Budějovicích.
Poněkud nepatřičný styl vystupování herce Michala Novotného, průvodce slavnostního galavečera, byl jedinou vadou na kráse neopakovatelného předvedení nejzvučnějších jmen současného baletu v České republice, včetně jejich zahraničních kolegů.
Zasněné „Déjá Vu“ v podání Alexandra Katsapova a Adély Pollertové sklidilo první nadšený aplaus přihlížejícího obecenstva. Originální choreografie uměleckého šéfa baletu ND v Praze, Petra Zusky, zajímavě propojila klasické prvky s moderními a umocnila očekávání v prožití nevšedního zážitku.
Dalším snem, tentokrát s přízviskem noci svatojánské, bylo pas de deux Barbory Kohoutkové a Romana Lazíka. Kohoutková, pro kterou vystoupení na galavečeru znamenalo jedno z posledních, zatančila s grácií a úžasnou ladností.
„Iluzi prostoru“ na Vangelisovu hudbu vytvořili Stanislav Fečo s Anastasiou Kolegovovou. O tom, že tato iluze byla skutečně dokonalá, svědčil jeden z nejdelších potlesků večera.
„Dívka z plakátu“ Nikola Márová a Michal &Stípa zatančili hned dvakrát. Společné pas de deux vyzařovalo skutečnou radost z tance a příjemně kontrastovalo s předchozími účinkujícími. Ve druhé půli večera Márová přeladila na poetickou notu v náručí Jiřího Kodyma za doprovodu Brellova šansonu „Ne me quitte pas“. Na slavnou scénu s Vlastimilem Harapesem, nacvičujícího Spartaka ve filmu Marie Poledňákové „Jak vytrhnout velrybě stoličku“, nešlo nevzpomenout při druhém výstupu Michala &Stípy, jenž společně s partnerkou Janou Přibylovou oživil tuto legendární postavu.
Hra s osvětlenými obdelníky, promítaná obloha, nebo hudba, zdánlivě nespojitelná s baletem - to vše nabízela „Lyrická“, patrně nejzajímavější výstup večera v podání Evy Horákové a Petra Zusky, který vytvořil také choreografii pro zmíněný kus.
Zlatým hřebem večera byl nepochybně „Duet“ prvních sólistů English National Ballet, Darii Klimentové a Ariela Vargase. Taneční projev Klimentové v sobě odráží vše, o čem každý tanečník tajně sní a o čem si zbytek smrtelníků pouze může nechat zdát. Kromě přítomných účinkujících galavečer připomněl, prostřednictvím televizních sestřihů, i další význačné osobnosti, českého baletního nebe.
Balet Gala aneb Setkání v Praze lze označit za jednu z neopakovatelných a naprosto nejlepších kulturních akcí, které se v hlavním městě za několik posledních let odehrály. Vyprodané Národní divadlo je důkazem, že zájem o klasický balet stále přetrvává a výkony tanečníků svědčí na oplátku o tom, že současný balet má stále co nabídnout a že to opravdu stojí za to. Foto: Národní divadlo
01.05.2008 - Kateřina Sovová