Tisk článku ze serveru Webmagazin.cz - Tvůrčí psaní 14 – Staňte se scénáristou!



Úvodník: V současné době točí televize jeden seriál za druhým. Ťukáte si občas na čelo, proč nenatočí něco pořádného? Máte v hlavě nápad? Zkuste se stát seriálovým scénáristou. Dnes vás necháme nahlédnout pod pokličku tohoto nikdy nekončícího zaměstnání…

Článek: První věc, na kterou musíme autory televizních scénářů upozornit je fakt, že nemá smysl posílat do televize celý napsaný seriál (tj. práci o mnoha set stranách). Jednoduše proto, že to nikdo nečte a tudíž ani nevybere k natáčení. Co tedy musíte mít?

Základ úspěchu při výběrovém řízení nového seriálu tkví v tak zvaném A booku. Ten dokáže rychle a srozumitelně představit námět spolu se synopsí budoucího seriálu. Pamatujte, že o úspěchu vašeho díla rozhodují dvě strany: jedna umělecká (tj, zejména literáti atd.) a jedna komerční – zástupci televize, kteří o natáčení moc nevědí, ale většinou dokáží poznat, co bude mít u diváka úspěch. Umělecká hodnota většinou bohužel příliš neoslní, zato trhání ekonomických rekordů se rovná jasnému úspěchu.

Onen A book musí také obsahovat charakteristiku postav, možný je i vnější popis, dále dramatický oblouk, aneb od čeho a kam se mají ony postavy dostat a hlavně děj – stručně celého seriálu, nejvíce pak začátku. Přidat musíte i tzv. pavouka, pomyslnou spojovačku postav (kdo, s kým, kdo ne, kdo se nenávidí, kdo se kdy potká as prohází si partnery atd.). Celý A book by vám v prvotní fázi měl vyjít na cca 80 stránek. Nevyhazujte ony velkolepé plány, jen je zestručněte. Ideálně na 10 stran, maximálně na 15-18. Jinak riskujete, že to opět nikdo číst nebude…

Zdá-li se komisi vaše dílo originální, svěží, natočitelné a hlavně poutavé, ozve se vám. Tento krok lépe pojistíte, vydupete-li si v rámci producentských dní (komerční televize je mají zhruba 2x za čtvrt roku, k dohledání na webu dané organizace. Přihlásit se na ně musíte předem) osobní prezentaci, na které obhájíte svou synopsi. Předpokladem však zůstávají dobré rétorické schopnosti.

Pokud se váš scénář zařadí mezi přijaté, nastane vám v jistém slova smyslu peklo. Televize najednou zavolá a oznámí, nechť poskytnete prvních deset dílů. A další týden dalších deset. Možná se tedy vyplatí, mít prvních pár dílů sepsáno předem, ale počítat s tím, že dramaturg vám spoustu věcí ještě změní. Můžete se také ohradit a říct, že požadujete více času. Není-li to rovnou půlrok, televize na požadavek často přistoupí. Nastává čas podpisu smlouvy. Právník sice nepatří mezi nejlevnější, ale vezměte si ho sebou, často se to vyplatí.

U autorských scénářů (jakým ten váš bezesporu bude, neboť není psán na objednávku s předem danou synopsí) počítejte se zásahy producenta ( „tahle paní se s ním musí vypsat, jinak to sníží sledovanost!“) a hlavně dramaturga, který se často staví do role spoluautora. Scénář se v první fázi píše pouze jako boďák – má mít zhruba 50 obrazů na díl. Teprve po schválení rozepíšete více dialog a celkově obalíte kostro trochou toho scénáristického „masa“. Dějově se snažte dodržovat české povahy a hlavně, dějiště Čechy. Náš národ kupodivu čiší konservatismem a seriály jiné a jinde jdou brzy do koše.

Samotná plně zpracovaná epizoda vydá na cca 75 stran. Záleží na druhu seriálu, kolik na ní budete mít času. Někde může jít až o 8 pracovních dní, jinde stěží o čtyři. Píšete s dvou až tříměsíčním předstihem, zatímco po delší době vám již vyloženě papíry mizí z pod ruky, aby se šly hned natočit. Psát bez dramaturga dopředu nemá význam – věci vám seškrtá a vám již nesedne další díl. Zvažte také, zdali vůbec psychicky unesete jednak neustálý stres a spěch, jednak ničení vašeho seriálu. Na konci se může stát, že sledujete úplně jiné postavy, než jste chtěli a vše i jinak dopadá.

foto: chytrazena.cz

07.05.2008 - Michaela Wilhelmová