Tisk článku ze serveru Webmagazin.cz - DiCaprio unesen Al-Kajdou
Úvodník: Labyrint lží oskarového Ridleyho Scotta přináší netradiční pohled do zákulisí americké tajné vyšetřovací služby.
Článek: Jsou nadřízení a jsou podřízení. Na světě to takhle chodí odjakživa a také americká CIA není výjimkou. Zatímco Roger Ferris (DiCaprio) denně riskuje život během nebezpečných misí na Blízkém východě, jeho šéf, obtloustlý, chladně vystupující Ed Hoffman (Crowe) poklidně roztírá máslo na propečený toast a s nasazeným náhlavním mikrofonem vydává střídavě rozkazy svému nejlepšímu agentovi a dceři, která právě odchází do školy. Inu, technika se stále vyvíjí a válku proti terorismu lze dneska vést i z posedu na záchodové míse.
Hoffman ví co chce a nebojí si to prosadit
Jenže vítězit na bitevním poli už taková legrace není. Technicky vyspělá civilizace jen stěží proniká do kultur, v nichž papír a tužka stále (a cíleně) vítězí nad počítači s rychlím internetem. „Když žiješ jako v minulosti, komunikuješ jako v minulosti, pro ty v současnosti zůstáváš prakticky neviditelný“ říká Hoffman Ferissovi, který pod jeho velením už delší dobu představuje nepříjemnou osinu v zadku, pronikající stále hlouběji do útrob nepřehledné teroristické sítě.
Po ohlášení bombových útoků novou radikální skupinou odjíždí Ferris do jordánského Amánu, aby zde zneškodnil jejího vůdce. Díky svému vystupování a diplomatickým schopnostem získává důvěru obávaného šéfa tajných služeb, Hani Salaamema. Společné vyjížďky, během nichž Hani předvádí svoje vyšetřovací metody, posílené chvílemi strávenými ve společnosti půvabné zdravotní sestřičky Aishy, nabourávají Ferrisovo zautomatizované plnění příkazů, udílených z tepla Hoffamnova washingtonského bytu. Vysoké osobní ambice ovšem neumožňují stoprocentní spolupráci ani s jednou stranou a mladý agent rozjíždí vlastní akci na dopadení výše zmíněných teroristů.
Navzdory možným předpokladům, Labyrint lží, film natočený podle románu amerického novináře The Washington Post, Davida Ignatia, neopěvuje hrdinství hodného amerického agenta v boji proti zlému teroristovi. Vlastní válečný konflikt tentokrát slouží především jako prostředek, jehož pomocí Scottův hlavní hrdina zjištuje, že věřit může jen a jen sobě. Ferrisova počáteční, takřka slepá, oddanost CIA slábne s každým mrtvým spolupracovníkem, často přítelem, jehož chladnokrevný Hoffmannův hlas velí obětovat v zájmu věci.
Stejně jako v případě Amerického gangstera volí Scott pozici prostého pozorovatele a vše ostatní nechává na divákovi. Režisérova oblíbence Russella Crowea (pro získání role musel přibrat 25 kilo) tentokrát poněkud zastiňuje Leonardo DiCaprio, který v roli agenta Ferrise opět dokazuje, že nálepku jedné z nejtalentovanějších hollywoodských hvězd nenosí nadarmo. Svoji postavu zvládá bez mrknutí oka, stejně jako několik arabských nářečí, jimž se herec během příprav na natáčení musel naučit.
&Sťastnou ruku při castingu potvrzuje také představitel tajuplného Haniho, Mark Strong (Hvězdný prach). S několikadenním strništěm na tváři, v elegantním obleku s kapesníčkem v klopě, vytváří dokonalou iluzi rodilého a značně mocného Jordánce, jehož pendlování mezi laskavým chápavým diplomatem a nelítostným zabijákem patří mezi nejpůsobivější okamžiky filmu. K naopak nejslabším částem lze připočítat scény popisující Ferrisův vztah s Aishou (Golshifteh Farahani). Důvod a způsob jejich seznámení diváka nutí ke zklamanému „Ach jo“. Pokračování a značně předvídatelné důsledky vztahu pak ochuzují Labyrint o několik desítek procent v závěrečném hodnocení. Ačkoliv oba herci hrají velmi dobře, vztah jejich postav vyznívá nadbytečně a, s ohledem na okolnosti, v nichž se Ferris s Aishou ocitají, stejně tak nevěrohodně. Naštěstí Ferrisův chytrý plán na vypátrání teroristů náš zájem o dění na plátně opět probouzí a divák tak vítězně dobíhá, společně s herci, až do konečné cílové rovinky.
Přes uvedené klady, k nimž můžeme připočíst relativně přehledný děj a pozbytí pocitu „velmi amerického filmu“, Labyrint lží nepřináší žádné zvlášť objevné myšlenky. Doprovodný slogan: „Nevěř nikomu, podváděj všechny“ shrnuje výstižně jednání takřka všech zainteresovaných. Závěrečné ponaučení je však mnohem více poplatné hlavnímu hrdinovi než obyčejnému divákovi. Z úcty k režisérovi a hercům, se zárukou zajímavé nenudící podívané, stojí nákup vstupenky za úvahu. Důvod k opětovnému shlédnutí však osobně nenalézám.
Labyrint lží (Body of Lies)
Premiéra: 27.11.2008
Délka: 128 min.
Režie:Ridley Scott
Scénář:William Monahan
Kamera:Alexander Witt
Hudba:Marc Streitenfeld
Hrají Leonardo DiCaprio, Russell Crowe, Mark Strong, Golshifteh Farahani, Oscar Isaac
www.body-of-lies.com
foto: WB
Zabije ho nebo nezabije?
03.12.2008 - Kateřina Sovová