Tisk článku ze serveru Webmagazin.cz - Filmové rozhledy: Stmívání
Úvodník: Posedlost, fenomén, kult. Milióny fanynek, omdlévajících při vyslovení jeho jména. Co stojí za úspěchem, na první pohled levně vyhlížejícího, příběhu mladé Belly Swannové, zamilované do upíra Edwarda?
Článek: Těžko bychom hledali knihu, natož film, který by způsobil dnešním ženám bez rozdílu věku (!?) to, co románová sága Stmívání, americké spisovatelky Stephanie Meyerové. Sympatická matka tří dětí, vyznáním mormonka, napsala první román čtyřdílné ságy (knihy Stmívání, Nový měsíc, Zatmění, Rozbřesk) na základě snu, v němž se jí zdálo o lásce mezi lidskou dívkou a upírem, neustále v sobě potlačujícím touhu po její krvi. Laciná červená knihovna? Možná. Ať už se ovšem na Stmívání díváme jakkoliv, některá fakta jednoduše popřít nelze.
Časopis Vanity Fair uvedl, v rámci nedávného rozhovoru s Robertem Pattinsonem (představitel ústřední role upíra Edwarda Cullena), že „žádná autorka, co se týče fantazií dospívajících dívek či tužeb dospělých žen, neudeřila hřebíček na hlavičku takovým způsobem, jako Meyerová.“ Ačkoliv můžeme namítat, že úspěch Stmívání částečně profituje z nápadů opsaných z Romea a Julie či románu Na Větrné hůrce, autorčina oblíbeného čtiva, jen málokdo by se stejným materiálem dokázal to, co ve finále Mayerová. Je to právě její spisovatelský um, který řadí Stmívání mezi nejčtivější a nejčtenější knihy všech dob. Dějové zvraty, nezřídka zavánějící pádem do propasti nejhoršího braku, autorka pokaždé jako zázrakem ustojí a s pomocí logiky vytváří pozoruhodnou románovou tetralogii, která si překvapivě drží solidní úroveň až do samého konce.
Navzdory dnešnímu „pokrokovému“ trendu nazírání na sex a věci s ním spojené, Stmívání ohromuje také faktem, že ani v jedné z knih autorka nepřistupuje k popisu otevřených intimních scén.Přes tento, v očích některých jistě, nedoraz, působí Stmívání daleko smyslněji než většina milostných románů, s nimiž jsme se měli možnost doposud setkat. Vyzdvihování tělesná čistoty není ovšem zdaleka to jediné, čím Meyerová „šokuje“. Charisma Edwarda Cullena totiž stojí na poměrně obyčejných vlastnostech, které většina žen také dnes, soudě dle ohlasů, od mužů očekává a jichž se, bohužel, stále častěji nedostává: slušnosti, ochotě pomoci, vzájemnému respektu a schopnosti zajistit dotyčné pocit bezpečí.
Fenomén Edwarda Cullena působí dokonce tak silně, že Pattinson zažíval afektované projevy náklonnosti čtenářek Stmívání ještě před vlastním uvedením prvního filmu do kin. Nebylo tomu tak ovšem od začátku. Na rozdíl od Kristen Stewartové, představitelky Belly, najít filmového Edwarda nebylo pro režisérku prvního Stmívání, Catherine Hardwickovou, vůbec jednoduché. Finální rozhodnutí pro Pattinsona, jehož kariéra po účinkování v jedné z vedlejších rolí v Harry Potterovi začala pozvolna podléhat zákonům gravitace, mnozí stále zpochybňovali. Zvládne to? Dokáží vizážisti z průměrně vypadajícího Brita vytvořit „ nejkrásnější stvoření, které kdy bylo zrozeno?“. Také reakce na první plakáty připravovaného filmu herci nepřidávaly. Odpuzující! Nepřijatelný!!
Jak sám Pattinson říká, právě tyto ohlasy ho v druhém plánu vybudily k co nejlepšímu výkonu. Ať už bylo jeho cílem cokoliv, nikdo, včetně jeho samotného, neměl tušení, co uvedení prvního Stmívání způsobí. Tržba rekordních 70 milionů už v den premiéry katapultovala Pattinsona mezi hvězdy první kategorie. Novodobý DiCaprio, James Dean-tak jej označují denně periodika celého světa. Přestože popularita DiCapria bývá často spojována s Titanikem, nelze opomenout dřívější roli, ve které „Leo“ prorazil v celosvětovém měřitku-Romeo v Luhrmannově adaptaci Shakespearovy klasiky. A tak snad právě proto, že „takové smršti lásky hrozí ztroskotáním, v největším vzletu často končívají“, lze pouze očekávat, že také v Pattinsonově případě dojde k náhlému poklesu popularity, až fanynky zjistí, že i on má do „jejich“ novodobého upírského Romea zatraceně daleko.
V nejbližší době se ovšem ani Pattinson ani Stewartová „stmívání“ nad jejich přes rok trvající popularitou bát nemusí. Přestože Nový měsíc, druhý film Stmívání, kritici po právu zadupali do země, s berličkou skvělých knih Meyerové můžeme minimálně kasovní úspěch očekávat i u třetího filmu, Zatmění (premiéra je plánována na léto roku 2010). Režie tentokrát spadla do klína velmi nadějnému Davidu Sladeovi, který schopnost pracovat s upírskou tématikou prokázal už v komiksové adaptaci 30 dní dlouhá noc.
Protože Nový měsíc pohořel na neochotě producentů vyslyšet Hardwickové žádost na pozdržení premiéry ve prospěch propracovanějšího scénáře (z tohoto důvodu byla vyměněna), je velkou neznámou, co vzniká ze Zatmění ve stejné šibeniční lhůtě, byť pod taktovkou talentovaného režiséra (za toho byl ostatně Weitz do neúspěchu s Novým měsícem považován také). Můžeme jen doufat, že po nelichotivých ohlasech druhého dílu, z řad laické i odborné veřejnosti, si dají filmaři větší práci a zbytečně úplně nezkazí dobrý dojem, který udělalo první Stmívání Hardwickové.
Přestože se nejspíš žádný z filmů ságy Stmívání nedokáže nikdy plnohodnotně vyrovnat původním knihám, byla by jistě škoda, kdyby zatemněné „hollywoodské myšlení" odradilo budoucí čtenáře od Meyerové ságy. Je totiž jedinečná a na jí podobnou si rozhodně zase nějakou, jistě delší, dobu počkáme.
Pokud vás Stmívání zaujalo a chcete vědět víc, neopomeňte následující:
Limitovaná edice Stmívání v dárkovém boxu
Původní vydavatel českého překladu, nakladatelství Egmont, vydalo ku příležitosti uvedení filmu Nový měsíc všechny čtyři knihy Stmívání autorky Stephanie Meyerové v pevné vazbě s původními obálkami.
Stmívání a Nový měsíc-oficiální ilustrované průvodce filmem
Na křídovém papíře vytištěné průvodce natáčením prvních dvou filmů ságy Stmívání, autora Mark Cotta Vaze. Obsahují unikátní barevné fotografie z natáčení i ze zákulisí, to vše doplněno zajímavými informacemi okolo přípravy obou snímků.